Gå til innhold
Arkivverket

[#10833] Er det noen som kan hjelpe meg med Teigen-slekten fra Gudbrandsdalen??


Gjest Barbro Ramstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbro Ramstad

Min tippoldefar hette Nils Petter Teigen. Han kommer fra en eller annen plass i Gudbrandsdalen. Han og hans familie flyttet til Lyngen i Troms på 1800-tallet. Mer vet jeg ikke. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut om Teigen-slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Dette var litt tynt, Barbro. Har du ikke noen opplysninger om når han var født eller når han flyttet nordover? Hvis du er helt blank på dette, vil selv opplysninger om når barna var født, være en hjelp.Når så mye er sagt, kan jeg jo legge til at en Nils P. Teigen bodde i Karlsøy i Troms i 1900. Han er iflg. folketellingen riktignok født i Sørfjord i Troms, men faren(?) hans, Ole Nilsen, var fra Sør-Fron i Gudbrandsdalen. Det skulle vel ikke være denne familien du er ute etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbro Ramstad

Aksel Ramstad var fødd i Sørvågen i Lofoten den 25.04.1897. Han dødde 18.10.1955. Han var fisker og bonde på Sørvågen. Han giftet seg senere med Ingrid Kristine Bendiksen fra Borge i Lofoten. Aksel Ramstad hadde åtte brødre og en søster, tror jeg.Ingrid Kristine Bendiksen ble fødd 23.02.1902 på Borge i Lofoten. Hun dødde 05.01.1985/86. Hun og Aksel Ramstad fikk fire barn. Alf Oberg, Snefrid, Gerd og Otto. Alle med etternavn Ramstad. Foreldrene til Ingrid Kristine har jeg problemer med. Moren hette Amanda Løvdahl og faren hette Severin Bendiksen. De var ikke gift. Moren giftet seg derfor senere og tok derfor etternavnet Løvdahl. Amanda Løvdahl var fødd på Borge i Lofoten, jeg hvet ikke når. Og jeg hvet heller ikke hvilket år hun dødde. Moren til Amanda hette Anna. Mer hvet jeg ikke om henne. Faren til Amanda hette Sivert Sivertsen, så sannsynligvis hette Amanda Sivertsen til etternavn før hun giftet seg.Faren til Ingrid Kristine Bendiksen hette Severin Bendiksen. Han kom fra Borge i Lofoten. Han var bonde og sannsynligvis fisker. Mer hvet jeg ikke om han. Er det noen som hvet hvilket år han ble fødd og hvilket år han dødde? Og hvem foreldrene hans er?Foreldra til Aksel Ramstad hette Birgitte Oline Eliassen og Adolf Ramstad. De hadde ni barn sammen, Einar, Sigurd, Trygve, Alvhilde, Elias, Sverre, Aksel, Peder og Gunnar. Birgitte Oline Eliassen var fødd på Sørvågen/Moskenes. Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut hvilket år hun ble fødd og hvilket år hun dødde? Og hvem som er foreldrene hennes? Jeg hvet heller ikke hviket år hun og Adolf Ramstad giftet seg.Adolf Ramstad ble født i Nærøy kommune i 1864. Han hette egentlig Adolf Larsen. Men han kom sannsynligvis fra en gard som hette Ramstad, for da han flyttet til Sørvågen skiftet han etternavn til Ramstad. Adolf Ramstad dødde i 1923. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne hans foreldre? Og hvor de kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbro Ramstad

Laura K. Teigen er fødd 20.05.1905 i Nattervik. Hun døde 06.09.1988. Hun giftet seg med Hans G. Johansen. De fikk fire barn sammen, Hildur, Margrethe, Nella og John. Hildur er min farmor og er fødd den 06.08.1929 i Lyngseidet. Men det er Nella som er eldst og jeg hvet ikke hva tid hun ble fødd.Foreldrene til Laura K. Teigen hette Margrethe Vilhaugmine Christiansen. Margrethe Vilhaugmine ble fødd sannsynlegvis i Ulsfjoden i Troms. Hun dødde 102 år gammel, men jeg hvet ikke hvilket år. Og jeg hvet heller ikke hvilket år hun ble fødd. Er det noen som kan svare meg på det? Hvet heller ikke hvem foreldrene hennes er, og hvor de kommer fra. Noen som kan hjelpe meg? Hun giftet seg med Nils Peder Teigen.Nils Peder Teigen kom fra Kvam i Nord Fron kommune i Gudbransdalen. Før han flyttet nordover til Lyngen hette han sannsynligvis Nils Peder Nilsen. Han kom sannsynligvis fra en gard som hette Teigen. Og tok derfor etternavnet Teigen. Er det noen som kan svare meg på hvilket år han ble fødd/døde? Og hvilket år han giftet seg med Margrethe Vilhaugmine Christiansen? Og hvem som er hans foreldre?Hans G. Johansen ble fødd på Jægervatnet i Lyngen den 24.07.1909. Han var gift men Laura K. Teigen. Sammen bodde de med sine barn på Jægervatnet. Hans G. var fisker og bonde. Foreldrene til Hans hette Johan Anton Johansen og Jenny Sørensen. Johan Anton Johansen ble fødd på Jægervatnet. Jeg har ingen årstall å vise til. Jeg vet heller ikke hvilket år han døde. Han har vært gift to ganger. 1.kone hette Jenny Sørensen, 2.kone hette Marianne Johansen.Jenny Sørensen er mor til Hans G. Johansen. Jeg har fått to opplysninger om hvor hun eventuelt kan komme fra. Den ene er at hun ble fødd i Lyngen (Kvalvik). Den andre er at hun kom fra Payala, Tårnedalen i Finland. Hun døde av spanskesyke. Er det noen som hvet hvilket år hun ble fødd/døde? Og hvem er hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.