Gå til innhold
Arkivverket

[#10835] Landsomfattende søk nok en gang


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Man lærer stadig noe nytt og nå har jeg har etter hvert begynt å lære meg å lage litt mer avanserte søkestrenger ved landsomfattende søk i folketellingene. Med bruk av klammeparenteser er det jo lettere å få med seg ulike skrivemåter av navn. Men er dette en vanntett framgangsmåte?Jeg søkte i FT 1801 etter personer med fornavn er lik Ann[a][e] og fikk flg. treff: 22 stk. Ann + 40031 stk. Anne. Hvor ble det av Anna? Jeg søkte så etter personer med fornavn lik Ann[e][a] og fikk flg.: 22 stk. Ann + 11811 stk. Anna. Her er Anne borte. Har dette noe med antallet å gjøre eller er det en annen bug her?Jeg tok en kontroll med søkestrengen Pe[d][t]er og fant: 20945 Peder, 1 Pedter, 911 Peer og 1563 Peter, så i dette tilfeller fungerer jo dette utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er sikkert feil hos meg. Han klarer tydlegvis ikkje to klammeparentesar i rekkje i slutten av ein søkestreng. Eg skal sjå kva eg kan gjera. elles vil eg anbefala folk å prøva ut klammer m.m. Det er kjempekraftige saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara  Lose

Dessverre - jeg hadde aldri muligheten til å spesifisere alternativ i søkene mine, fordi denne fine skarpe klammerne mangler på tastaturet mitt. Det fins heller ikke i min lista for Extended ASCII Codes. Hvilken code bruker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut Bryn

På mitt tastatur holder jeg AltGr-tasten nede mens jeg taster '8' for '[' og '9' for ']'. Hvis du ikke har denne muligheten, så prøv med og Alt-91 og Alt-93. Men om dette er avhengig av tegnsettet som er definert på din PC eller ikke, husker jeg ikke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara  Lose

Nå har jeg sett på PCene til sønnene mine. I 'barneværelsene' her hjemme finner jeg normale tyske tastaturene med skarpe klammerne på taster 8 og 9. Det er bare meg som benytter en gamle souvenir fra Østeuropa. Det var dumt! Takk for hjelpen!Forresten: Med ASCIIkode 113 får jeg q , med 115 får jeg s. Morsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det gjer du nok, det var IT-mannen hos meg som kom fram. Eg gav deg oktalverdien og ikkje desimalverdien. 113 oktalt er det same som 91 desimalt, 115 oktalt det same som 93 desimalt. Dermed er rette deimalverdiane 91 og 93. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.