Gå til innhold
Arkivverket

[#10839] Senabort/fortidlig fødsel på ca 1950-tallet, kan det finnes opplysninger?


Gjest Reidun Berge Haugs
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Berge Haugs

Mellom 1945 og 1950 fikk min farmor et barn som døde. Jeg vet det var en fortidlig fødsel men hvor langt 'på vei' hun var da hun fødte dette barnet vet jeg ikke, min far husker hun hadde stor mage.Min farmor snakket om dette mange ganger da jeg var liten. Jeg vet hun synes det var ekstra vondt at hun ikke fikk sett barnet og de ikke ville si om det var en jente eller gutt.Er det mulig at barnets kjønn, svangerskapets lengde og årsak til den fortidlige fødselen er registrert i journalen hennes fra den gang?I tilfelle har jeg mulighet til å få denne informasjonen tror dere? (til opplysning så døde min farmor for seks år siden)Jeg har selv født fem barn, to av dem var ekstremt prematur. Jeg vet at premature fødsler kan være arvelig, derfor er jeg nyskjerrig på hva som gjorde at min farmor fødte fortidlig.Jeg vet at hele hendelseforløpet og barnets kjønn, vekt og lengde er registrert i min journal da ene gutten min døde etter fødselen, men dette var i år 2000, det var kanskje annerledes for femti år siden???Min farmor fødte dette barnet på Høyanger sykehus i Sogn & Fjordane, dette sykehuset er lagt ned men jeg tror at journalene ble overført til Førde. Mvh Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.