Gå til innhold
Arkivverket

[#10844] Familieforbindelser i Moss ca 1740-50 tallet


Gjest Lasse Vråle
 Del

Recommended Posts

Gjest Lasse Vråle

Ole Christiansen er borger i Moss dør barneløs. I skifte etter han i 1747 fremgår det at Jørgen Jeremiassen og Lauritz (Lars) Hvid er svogere til Ole Christiansen. Jørgens kone heter Gunnild Marie Christiansdatter og er søster av Ole Christiansen, men hvordan er Lauritz Hvid svoger? Lauritz Hvid dør i Moss i 1759. Han er relativt velstående, men jeg finner ikke skifte etter han i Moss. Jeg tror de tre konene hans het Ane Janck, Birgitte Lucia Carlsdatter Coch og den siste som overlever han var Helene Christine Blaschowitch. Kirkebøkene og kildene i Moss er sparsomme. Er det noen som vet mere om disse personene og beslektede. Det er spesielt hvem Ole Christiansen er, som jeg lurer på og hans søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Knut Thorvaldsen

Hei Lasse. Ole Christiansens slekt er nok ikke så ukjent i Moss som det kan virke. Han er sønn av Christian Poulsen som døde i Fredrikstad ca 1716. Han var sjømann, skipper og reder og eier av gårdene Ørdal og Løkkeberg på Hvaler, gift med enken Anne Hansdtr. Ørdal Hvem som er faren til Christian er ukjent men hans søsken er velkjente i Moss. De er Margrethe Poulsdtr., Poul Poulsen Grobbe, Ole Poulsen Grønvold og Carl Poulsen. Margrethe Poulsdtr. var gift med møller og sagbrukseier i Moss Erland Christophersen Gate (sønn av Christopher Erlandsen Helgerød og Kirsten Olsdtr. Gate). De hadde 8 barn b.l.a. Marie Erlandsdtr. Gate gift med Ole Christensen Morstuen ( se nr. 4452). Poul Poulsen Grobbe døde 1734 i Moss, var kjøpmann, trelasthandler og reder i Moss og gift med Kirsten Willadsdtr. Dilling. Ole Poulsen Grønvold døde ca 1724 i Moss var kjøpmann men fra 1717 fourageforvalter ved magasine ved Onstad, Sund og Blaker. Ole var gift med Anne Jensdtr.Berg (datter av Jens Hansen Berg og Regitze Mortensdtr. Sand som var datter av tidligere slottsfogd på Akerhus, senere toller på Store Sand i Hurum Morten Lauritzen Sand). Ole ble i 1716 sammen med sin bror Poul Poulsen Grobbe tatt til fange av svenskene og nær henrettet da de var bevepnet og tatt for å være spioner men de klarte å rømme inne ved Hølen. Carl Poulsen død 1717 i Rygge fikk i 1704 kgl. privilegium til å drive vertshus i Larkollen. Carl var gift med Gunild Svendsdtr. (datter av Svend Poulsen Vold på Ekeberg og Karen Hansdtr. Bråte. Når det gjelder hvordan de kan være svogere så er det vanskeligere. Jørgen Jeremiassen er gift med hans søster Gunild Maria Christiansdtr. som også er hans eneste kjente søsken. Ole var kjent for å være ugift men det er trolig ikke riktig da det i Moss Kirkes Fundatz av 1775 er Dorthe Ole Christiansen eier av ikke mindre en tre stoler i kirken som er meget uvanlig og Ole eier en stol. Alle Dorthes stoler blir overtatt av Lauritz Lauritzen Hvidt. Kan det være så at hun er søster av Lauritz Hvidt? I en rettsak (se 'Fra det Gamle Moss av Richard Olsen) i 1734 er kjøpmennene Lauritz Hvidt og Ole Christiansen samt sjømannen Jørgen Jeremiassen tatt for smugling og det er Jørgen Jeremiassen som får skylden og får en meget hard straff med store bøter samt inndraging subsidert 7 års fengsel på Bremerholm. Trolig var det Jeremias som påtok seg skylden og svogrene som betalte. Det ser ut som Dorthe kan være søster av Lauritz Hvidt men hun er ellers ukjent. Mvh. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Jeg roter kanskje denne tråden til, men tar likevel sjansen. 21.11.1789 gifter Marthe Johannesdtr Grønvold seg med en Ole Gudmundsen i Moss. [Kilde kirkeboken] Noen forbindelse her? Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Hei Ole Bjørn. Marthe Johannesdtr. Grønvold som gifter seg med Ole Gudmundsen Krogsvold er datter av Johannes Christensen Grønvold som bodde på plassen Grønvold. Øvre og Nedre Grønvold het disse gårdene på 1700 og 1800 tallet, idag Klostergaten 11 og 13. Det er samme sted som Ole Poulsen Grønvold eide. Ole Poulsen Grønvold og Anne Jensdtr. Berg har ingen kjente barn.Jeg tror ikke det er noen forbindelse mellom dem. Mvh. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Hei Knut, dette var interessant. Iflg mine famlende leting i Moss kirkebok/FT1801 har jeg antatt at det er Ole Gudmundsen og Marthe Johannesdtr. som du nevner, som er omtalt i FT 1801, boende i Moss landsogn, Huus 4:OLE GUDMONSEN 48 BEGGE I 1STE ÆGTESKAP TØMMER FLØDER MARTHE JOHANNESD HANS KONE 36 BEGGE I 1STE ÆGTESKAPPEDER OLSEN DERES BØRN 11 UGIVT CARNELLES OLSEN DERES BØRN 8 CATRINE OLSDTR DERES BØRN 5 KAREN MATHEA OLSDTR DERES BØRN 3JOHANNES CHRISTENSEN KONENS FADER 66 ENKEMAND AF 1STE ÆGTESKAP ARBEYDSMANDANNE JACOBSD LOGERENDE 64 UGIVT VANFØR OG NYDER ALMISSE AF SOGNET ............ Det er Kathrine i barneflokken som er 'min' tråd inn i dette.Vet du hvem Johannes Christensen Grønvold var gift med/hvor han kom fra?Du nevner at Ole Gudmundsen har Krogsvold som etternavn. Vet du mer om han og hans opphav?Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Foreldrene til Johannes er nok Christen Johansen og Anne Svendsdtr. som i 1762 er oppført som brukere av Krogsvold. Krogsvold var en gård på den andre siden av gaten i forhold til Grønvold og her ble det etterhvert bygget mange hus. Den lå før 1834 i Rygge. Johannes hadde to døtre til, Anne Marie Gift med Jon (Johan ) Henrichsen Hofos og Kirstine Maria gift med Johan Friderich Ferber. Karen Mathea hadde også sønnen Johannes født 1802 Marte Maria født 1806 som var gift med Johan Christophersen Reier som er i en gren av min slekt (Gasmann. Ole Gudmundsen kjøper i 1789 Gubberoen for 37 rdl. som ligger et par hundre meter øst for Grønvold. denne overtar dateren Karen Mathea i 1835. Ps. Denne diskusjonen burde vi vel hatt på et eget sted. Har en del mer om etterkommerne til Johannes Christensen Grønvold. Mvh. Knut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse Vråle

Tusen takk for svar Knut. Mange av dine opplysninger er nye for meg og forklarer fadder sammenhenger, men det er forsatt ting jeg ikke forstår. Etter mitt innlegg til du svarte, har jeg forsatt mine undersøkelser og funnet nye svar, men ikke direkte på det jeg lurer mest på, nemlig både hvem spesielt søstrene hans var. I følge skifte etter Ole Christiansen Moss i 1747 hadde han ingen barn, men to søstere nemlig Gunild Maria Christiansdatter som bor i Moss og er gift med Jørgen Jerremiassen, og Bodil. Etternavnene er ikke oppgitt i skiftet, men jeg er relativt sikker på at Bodils etternavn er Olsdatter og hun er gift med Captain Jochum Lantz og det er her min spesielle interesse kommer inn. Altså må hun være halvsøster av Ole Christiansen. Da kan det stemme at du opplyser at faren Christian Poulsen var gift med enken Anne Hansdatter Ørdal på Hvaler. Jeg må derfor undersøke hennes første ekteskap. Kanskje du vet noe mer om henne direkte? Men Ole Chistiansen var gift med Dorethea Larsdatter som døde barneløs før Ole Christiansen. Men helt nylig fant jeg også ut hvordan Lars Lauritsen Hvid var svoger med Ole Christiansen. Dorethea er ikke søster av Lars Hvidt. Lars Hvid var faktisk gift med Anne Larsdatter en kort periode før hun døde i eller før 1722. Lars Hvid har ingen barn, men er gift 3 ganger. Det er feil opplysninger om han i Moss Bye`s historie 1700 til 1800. Anne Larsdatter og Dorthea Larsdatter er søstre og datter av Lars Knudsen på Moss. De har også en bror som heter Knut Olsen og en søster til som heter Sidsel Larsdatter. Denne familien kjenner du kanskje. Smugler historien i Moss fra 1734 kjente jeg til på forhånd. Det er jo interessant at de tre involverte Lauritz Hvid, Ole Christiansen og Jørgen Jeremiassen alle var svogere! Dette tror jeg ikke kommer fram i rettsaken eller hva. Men jeg er spesielt interessert i hvem Bodil Olsdatter er som ble gift som tredje kone med Captain Jochum Lantz i Strømmen. Det er mulig at Bodil også heter Kruuse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Hei Lasse. Bodil er datter til moren i hennes første ekteskap. Bodil er nevnt med etternavnet Kruse . Moren Anne Hansdatter er datter av de fra Bohuslen innflyttede Hans Jonsen og Gunild Hansdtr. Det er en rettsak i 1712 mellom Christian Poulsen og Anne Hansdtr. og datteren Bodil som vil bli for mye å ta med her, men jeg kan sende kopi av dette om jeg får din emailadresse. Jeg visste ikke at Dorthea var datter av Lars Knutsen og Kirsten Henrichsdtr. Calmeyer. Anna Larsdtr. var i første eksteskap gift med Mathias Bentsen Fuglesang. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.