Gå til innhold
Arkivverket

[#10846] Familien Bredrup ,Milsten Grua Lunner 1850-1900


Gjest Jan Skretteberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Skretteberg

Min oldefar Ole Petter Kristiansen Bredrup ble født i 30/3 1873 i Lunner/Jevnaker (uækte barn). Hans far Ole Christian Pedersen Bredrup ( eller Kristian ) bodde sammen med sine foreldere på Mylseen/Milstenen/Malmgruben( Gnr 67. Bnr 1 )i 1865. Familien bodde der til slutten av 1800 tallet. I FT 1875 har han flyttet hjemmefra. Er det noen som har tips hvor denne personen har tatt veien. Han er født i Norderhov 29/7/1844.All informasjon om denne familien er av intresse.--Jan Skretteberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Jan, vet ikke hvor du har det fra at Ole Christian Pedersen bor hos sine foreldre i 1865. På Malmgruben i Jevnaker finnes han ikke. Dessuten står det at han er fra Drammen da Ole Peter blir født 30/3-1873 Jevnaker. Finner ikke noe Bredrup-navn knyttet til Ole Christian Pedersen. Det må i så tilfelle ha kommet til senere. Hvor han har reist? Først vil jeg da vite hvor han har reist fra? og mer data på ham. Hans Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Skretteberg

I FT 1865 finner en han under gården Mylsteen, Jevnaker sammen med sine foreldre.Prøver meg med en link.LenkeEller har jeg ikke mye informasjon om denne personen utover hans aner og etterkommere. Jeg har også tydet anmerkningen fra hans sønn's dåp til noe slik som 'nu i Drammen', men var usikker. Min kilde er Kirkebok Jevnaker 1858-1876 p.76. Har også tydet denne kilden til at dette var hans andere leiermål. Har forsøkt å finne hans første barn i kirkebok for Jevnaker uten å lykkes.Har forsøkt å se i Kirkebok Drammen, men kun innflyttede i en periode rundt 1870. Kan se ut som jeg må lete mer i Drammen .... Takk for tipset.--Jan Skretteberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Skretteberg

Bare et lite tillegg ang. navn.Sin sønn's dåp fra min tidligere nevnte kilde benyttes navnet:Ole Kristian Pedersen Bredrup.I FT 1865 kun KristianHan er døpt Ole Christian i Norderhov 8 sept. 1844.--Jan Skretteberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

OK Jan, har sett Ole Christian i 1865 men siden han er bosatt i Drammen da hans uekte sønn blir født i 1873 Jevnaker, og navnet Bredrup ikke er nevnt der, hvordan kobler du ham til den som er født i Norderhov? Let etter 1.leiermål i Norderhov, det var ikke i Jevnaker.Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, du får Bredrup-familien servert på sølvfat på Familysearch.org, inkl. Ole Peter Bredrup. (Pedigree resource file), den som har levert dataene er Ellen Gilhuus.Søk på Bredrup, og så detter de inn.På den annen side, du sier du har både aner og etterkommere... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Skretteberg

Hans:Grunnen til at jeg kobler han til Ole Christian født i Norderhov er at det i kirkeboken for Jevnaker (Ole Petter's dåp) står 'Ole Kristian Pedersen Bredrup'.I FT 1865 som min tidligere link viser er farens navn Peder Lorensen (Lorentz) Bredrup. Familien flyttet fra Wesal i Norderhov omk. 1850-52 til Jevnaker.Jeg er rimelig sikker på denne koblingen.Laila: Har hatt kontakt med Ellen G. , hun har nok meg som kilde for mye av denne grenen av familien.Takk begge to.--Jan Skretteberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Jan, du har rett, det står Bredrup, nu Drammen. Det var hans 2.leiermaal og det første kan kanskje være i Drammen /Norderhov....eller hvor som helst. Family Search oppgir at Oline Marie Martinsdatter er gift med Ole Kristian men det er en annen person, Ole Kristian Hansen med hvilken hun hadde 3 leiermaal før de giftet seg i 1885 + flere senere i Norderhov.Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Skretteberg

Hei Hans,Opplysningen om Oline Marie er nyttig. Jeg har også notert meg dette, men hennes mange leiermål er nytt for meg. Kan du røpe hvordan du har funnet denne info'en. Står det som kommentar til vielsen i kirkeboka for Jevnaker ? Tror disse finnes igjen under Norderhov i FT1900:Post 2426-2430 , på gården Nymoen.Kristian Hanssen 1851 Norderhov, Oline Hanssen 1853 Jevnaker, Sigrid Hanssen 1887, Ole Hanssen 1892, Arnt Hanssen 1896.Men jeg har ikke fått sjekket ut om dette er denne familien.--Jan Skretteberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Jan, de ble gift 24/5-1885 Jevnaker. Hun f.1853 Jevnaker, han f. Norderhov 1851.Uekte barn:Hans Kristian 1877, Inga Marie 1883, Martha Karine 1886. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Geir Arne Myhrstuen

Oline Marie Martinsdatter, født 27 des 1853 Rustadeie i Jevnaker, døpt 12 feb 1854 Jevnaker, død __ ___ ____ __________________. I folketellingen 1865 er Oline Martinsdatter tjenestepige på Rudsbraaten i Jevnaker, 13 år gammel., døpt ved navn: Maria. Oline Marie Martinsdatter konfirmert 23/5 1869 i Jevnaker, bodde Bratvoldseje i Jevnaker. Pige Oline Marie Martinsdatter født paa Rustadeie 1853 reiste til Hønefos 1880, attest i 1882 (presteboka).Hun FORHOLD med, Ole Kristian Pedersen Bredrup, født __ ___ 1846 ___________________, Bosted: Drammen ved barnets dåp, død __ ___ ____ ___________________. Ungkarl og 27 år gammel, hans 2dre leiermaal ved barnets dåp.Hun giftet seg (2) 24 mai 1885 Jevnaker, med Ole Christian Hansen, født 14 nov 1851 Hesselbergeie i Norderhov, døpt 18 jan 1852 Norderhov, død __ ___ ____ __________________. yrke: Sagarbeider/ Veiarbeider/ Kommunearbeider. I folketellingen 1900 er Kristian Hanssen født 1851 i Norderhov sammen med familien på Nymoen 46/4 i Norderhov, som Dagarb. for Hønefos kommune - gadernes stensætn. o. d. (sønn av Husmand Hans Petter Arnesen og Karine Klemmetsdatter).I. Ole Peter Kristiansen, (sønn av Ole Kristian Pedersen Bredrup og Oline Marie Martinsdatter) født 30 mar 1873 Bratvoldseie i Jevnaker, døpt 4 mai 1873 Jevnaker, død __ ___ ____ __________________. Ole Peter Kristiansen konfirmert 29/4 1888 i Jevnaker, bodde Enger i Jevnaker.II. Hans Kristian Kristiansen, (sønn av Ole Christian Hansen og Oline Marie Martinsdatter) født 10 jul 1877 Røstø i Jevnaker, døpt 19 aug 1877 Jevnaker, død __ ___ ____ __________________. Hans Kristian Kristiansen konfirmert 24/4 1892 i Norderhov, bodde Myrastuen Kvernbergsund=Ødegaard) i Norderhov.III. Carl Martin Kristiansen, (sønn av Ole Christian Hansen og Oline Marie Martinsdatter) født 10 jan 1880 Hønefos, døpt 19 sep 1880 Hønefos, død __ ___ ____ __________________.IV. Inga Marie Kristiansen, (datter av Ole Christian Hansen og Oline Marie Martinsdatter) født 19 nov 1882 Nøklebye i Jevnaker, døpt 4 feb 1883 Jevnaker, død __ ___ ____ __________________. Inga Marie Svingen konfirmert 25/4 1897 Norderhov, bodde Veieneie i Norderhov.V. Martha Karine Kristiansen, (datter av Ole Christian Hansen og Oline Marie Martinsdatter) født 2 feb 1886 Gunstadeie i Jevnaker, døpt 25 apr 1886 Jevnaker, død __ ___ ____ __________________.VI. Sigri Christine Kristiansen, (datter av Ole Christian Hansen og Oline Marie Martinsdatter) født 29 nov 1887 Oppenmyrene i Hønefos, døpt 29 mar 1888 Hønefos, død __ ___ ____ __________________. Sigrid Kristine Kristiansen konfirmert 6/4 1902 i Norderhov, bodde Toldpindrud i Norderhov, født Hofsfos ved konfirmasjon.VII. Ole Hilmar Kristiansen, (sønn av Ole Christian Hansen og Oline Marie Martinsdatter) født 16 nov 1892 Svingen (Veieneie) i Norderhov, døpt 30 mar 1893 Hønefos, død __ ___ ____ __________________.VIII. Arnt Martinus Kristiansen, (sønn av Ole Christian Hansen og Oline Marie Martinsdatter) født 22 des 1896 Veieneie i Norderhov, døpt 6 jun 1897 Hønefos, død __ ___ ____ __________________.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Skretteberg

Takk så mye Geir Arne.Her dukket det opp 'nye' halvsøsken til min oldefar og annen ny info.Ole Peter flyttet forøverig til Sigdal ( Buskerud) hvor han kjøpte gården Killand i 1902. Han døde i 1960.--Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.