Gå til innhold
Arkivverket

[#10849] Lars Bergstrøm


Gjest Knut Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Berg

Lars Bergstrøm gift med Elen Pedersdatter Hagen, Røros, f.1791. Oppholdt seg i Trondhem ifølge opplysninger fra Vår Frues Kirke. Vet noen hvor han kom fra. er det samme Lars Bergstrøm som i |1801 er registrert i Nordre Fredrichshald som 17 årig sjømann. er det noen som kjenner denne familien. Lars fra Trondheim reiste senere til Lyngen og skiftet navn til Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

På LDS finnes en Lars Bergstrom, døpt 17/12 - 1783 i Fredrikshald med foreldre Anders (Andreas) Bergstrom, født i Uddevalla og Anna Maria Kielsdatter. Noen søsken nevnes, bl. Janniken og Ingeborg som også finnes i FT 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Lars Bergstrøm (matros) fra Fredrikshald f.09.11.1783 er trolig den samme som døde 24.09.1823 i Kristiansand. Gift med Anne Marie Andersdatter Fogh f. i Fredrikshald 02.11.1784, + Kr.sand. De var trolig barndomsvenner og traff hverandre pånytt senere da Anne Marie var enke. Far til Lars (Andreas) var glassmester fra Uddevalla. Det interessante i saken (for meg) er at barna til Lars (trolig ved en misforståelse)tok i bruk etternavnet Bastrup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asmund Lien

Jarl Berge, kunne du si litt mer om navneskiftet (eller misforståelsen) Bergstrøm/Bastrup? Jeg har Lars Bergstrøm i mitt eget slektsregister, og har undret meg over at hans sønn Andreas (f. 28.10.1818) brukte etternavnet Bastrup. Vennlig hilsen Asmund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Da Lars Bergstrøm giftet seg i Kristiansand skrev presten som foretok vielsen: Bastrup. Klokkeren har i sin kopi strøket det ut og skrevet Bergstrøm. Jeg formoder at klokkeren kanskje kjente mannen bedre. Jeg har fundert mye på hva som kan ha hendt. Alminnelige folk på den tiden kunne stort sett ikke skrive/lese. En matros faller trolig i denne kategori. Kanskje han bare sa sitt navn til presten. Forsøk å si 'Bergstrøm' med tykk dansk uttale, det blir ikke så ulikt 'Bastrup'. --- Bastrup-familien ble siden en rik borgerfamilie i Kristiansand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.