Gå til innhold
Arkivverket

[#10851] Anders Eriksen Bark


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kvien

Kjenner noen til Anders Eriksen Bark som antakelig bodde ved Eidsfoss Jernverk, og døde ca. 1796? Han var gift med en Aase Jacobsdtr. og hadde 4 barn med henne i følge bygdebok for Hof. Jeg har en mistanke om at han var importert arbeidskraft fra Sverige, muligens smed. Jeg jakter også på Aases aner. Aase giftet seg på ny med en Hans Hansen Weje som jeg også antar kom fra ett av våre naboland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Har notert en Niels Pedersen Barch, kjøbmann i Arendal som giftet seg samme sted 14.12.1765 med Anne Marie Abrahamsdatter Falck, cautionister Jan Marselis Lindved og Peder Holst. Paret hadde minst tre døtre i perioden 1767-74, og faren skal ha dødd i 1806 i Blumenthal.Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Takk for svar, men jeg har en mistanke om at 'min' Bark kom fra Sverige. Eidsfoss verk importerte arbeidskraft fra våre naboland, og siden sist har jeg oppdaget at det er en smed-slekt i Øster-Gøtland med Bark som slektsnavn. Ved folketellingen for 1801 var det kun 3 - 4 unge menn med navn Bark. Skrivemåten er tatt fra Kirkebok for Hof sogn. Men jeg holder alle muligheter oppe. Kunne vært interessant om noen 'ihuga' slektforskere i Vestfold hadde mer om denne familien.Anders Eriksen Bark var gift med en Aase Jacobsd. og de hadde 4 barn, Elias, Jacob, Anne og Olea. Jacob var bosatt på Kullstuen under Askjum. De andre kjenner jeg bare av navn. Anders er antakelig død rundt 1796, og enken gift med en Hans Weje. Så det ser ut som det var endel 'fremmedarbeidere' i forbindelse med jernverket.mvh. Tor Kvien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Kai Larsen

Hei...Jeg har nå funnet en person som het Anders Eriksen Bark. Denne personen ble konfirmert i juni 1780 i Hoff kirke.Er det mere jeg kan bidra med...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Larsen

-Jeg finner en Aase Jacobsdatter som konfirmert 24.mai 1778 i Hoff kirke.-Ingen Anders Eriksen født/døpt i perioden 1758-1763.-20.martii 1796, begraven Anders Erichsen Bark fra Ejdsfos, gl. 35 år.-1.juni 1800 ægtevier Hans Hansen Weje og Aase Jacobsdatter seg. Cautionister: -Anders Olsen & -Thore Olsen.Håper dette var noe. Det hadde vært fint om du kunne nevne noen av deres barn, da blir det letter å lete i kirkeboken (mikrokortene) også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Larsen

Jeg sitter nå på biblioteket å har oppdaget at jeg har lagt igjen de opplysningene som omhandler dise personer.Jeg hadde vist oversett at du hadde nevnt barna ovenfor, men har du en tidsperiode disse er født innefor, da kunne jeg sett etter i kirkeboken for Hof om jeg fant noe.Jeg har alle kirkebøkene som går over Hof i Vestfold fra 1704 - 1877. Det er desverre ikke trykt opp den siste boken, men jeg skal ringe så fort jeg får en mulighet å høre grunnen...Spørre gjerne om hjelp...Vet du hva noen av foreldrene til de personene du nevner heter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Takk for opplysningene, Kai. Dette bekrefter det jeg har funnet tidligere. Jeg har litt problemer med den gamle PC-en min for tiden, så derfor litt sen respons.Mitt problem er å finne opphavet til Anders Eriksen Bark. Jeg mistenker at han kanskje er født i Sverige, men har så langt ikke fått noen respons fra etterlysninger i svenske grupper. Etterkommerne til Anders Bark har jeg.mvh.Tor Kvien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ved søk på FamilySearch finner jeg flere. En aktuell er kanskje Anders Ericsson Bark f 13. oktober 1754 i Søderbarke, Kopparberg. Hans foreldre var Eric Bark og Caisa Hindersdtr.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...eller i forhold til dødsopplysningene, passer vel denne bedre: Anders Ericsson Bark f 10. mai 1762 i Borgvik, Värmland. Foreldre: Erik Andersson Bark og Cathrina Persdtr (men det synes å være lite oppkalling i tilfelle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Interessante opplysninger som styrker teorien om svensk opphav. Her er for ordens skyld barna til Anders og Aase, og det er lite oppkalling hvis vi tenker på de svenskene som er nevnt: Elias Andersen Bark Døpt 22 Oktpber 1783 i Hof.Jacob Andersen Bark døpt 9 September 1787 i Hof og døde i 1856 i Kullstuen, Askjum, Hof sogn.Anne Katrine Andersdtr Bark døpt 26 Juni 1791 i Hof. Olene Andersdtr Bark var født omkring 1796 i Hof.Jeg antar at det må være flere i Hof som stammer fra disse.mvh. Tor Kvien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

'Caisa' i Sverige/Finland er ofte offisielt døpt 'Katrine/Katharina', så NOE oppkalling kan det være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Jeg skal se etter om jeg finner denne Anders døpt i Hof, det er mulig at deres foreldre står nevnt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tor Kvien

Jeg gjenoppfrisker denne etterlysningen i tilfelle noe nytt har dukket opp. Arnstein Rønning, innlegg 9 har en mulig kandidat som passer i alder. Kai har funnet at han kan ha blitt konfirmert i Hof i 1780. Hvis dette er riktig person, ville han vært ca. 18-19 år., men dette er ikke uvanlig ved konfirmasjon. Kan han i så fall hatt foreldre boende i Hof? En etterlysning i Sverige har ikke gitt resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.