Gå til innhold
Arkivverket

[#10858] Bygdebok for Førde - oppslag


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

I min bygdebok for Askvoll, Folket IIA, finner jeg 2 personer somm ikke stammer fra denne kommunen. Det handler om:1.) BERLEL OLSON HELLE (gard Fauskevik Nr. 33) Jeg lurer på om han er fra Førde, gard nr. 85, eller fra Yttre Holmedal, gard nr. 1. I FT 1801 (Fauskevik) er han 36 år gammel, han døde 1839, 78 år - altså født 1761 eller 1765. Konfirmert 1782 i Førde (DA, Post 710): Bertel Olsen fra Øvre Helde - da var han 17 eller 21 år gammel. Jeg vet ikke om dette er den riktige mannen, hvis jeg antar at konfirmanter var alle ca. 15 år g.2.) SALOME (SALMØY) MADSDTR., Gard Stubseid, p.76, sk fra Mortensbakke, Førde I FT 1801 er hun 78 år, enke på Stubseid, død 1815 84 år g. - altså født ca 1731 eller 1723. Konfirmert i Førde 1749, Post 74: Salmøy Madsdtr. fra Kirketeig - da var hun 18 eller 26 år g, hvis dette er den samme kvinnen.Er det noen som kan hjelpe meg med en oppslag i bygdeboka for Førde? Jeg er ute etter foreldre til Bertel og Salome.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Barbara -Har sett i bygdeboken for Fjaler, men kan ikke finne noen Bertel O. Helle født på gården Helle i Ytre Holmedal.Helle og Mortensbakke under Førde prestegj. og Nøstdal sogn tror jeg må være beskrevet i bygdeboken for Naustdal, uten at jeg kan si det med 100% sikkerhet.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry Neverdal

I bygdeboka for Naustdal finn eg under gnr 85 Helle ein Bertel Olsson Helle, fødd 1766. Det står ikkje meir om han der.Far: Ola Matiasson, f. 1725, d. 1769, mor Synneva Bertelsdtr., Helle.Syskena til Bertel har mange etterkomarar som kan sporast til vår tid via bygdeboka.Mortensbakke er nabogarden til Helle. Det finnst ei Salmøy, f. 1716, som er gift der, men ho kan det neppe vere. Elles ser eit tilknyting mellom Helle og Kirketeig i Førde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

En hjertelig takk til dere begge for hjelpen. Nå har jeg klarhet om Bertel O. Helle. Hva Salome Madsdtr. angår - da må jeg vel vente for nye databaser omver Døypte/Vigde for Førde respektive Naustdal. Hilsen - B. Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I 1725 giftet Mads Olsen Solheim seg med Kari Olsdatter Kirketeig.Jeg har ikke bygdeboken for hånden , men i 1766 giftet Bernt Madsen Kirketeig seg med Marte Ananiasdatter Aase,den 15.06.1755 giftet Ludvik Madsen Kirketeig seg med Trine Bertelsdatter Helle og den 07.11.1762 giftet Mari Madsdatter Kirketeig seg med Truls Bertelsen Helle.I tilleg har jeg en Alette Madsdatter Kirketeig.Jeg vil derfor anta at din Salmøy/Salome også må være fra samme familie.Dersom noen har tilgang til bygdeboka ville jeg ha sjekket Solheim,Kirketeig og Helle.Det er i alle fall klare bånd mellom Kirketeig og Helle. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei og takk for svar!Salomon Anderss Stubseid og Sophie Berteld. Fauskevik er mine tip-tip-oldeforeldre. Salomon Anderss er barnebarn til ovennevnte Salome Madsdtr.Askvoll Bygdebok Folket IIA p.76 Nr 34 Bonde 1781-1792 Kristian Andersson, d.1800 76 år g.m. SALOME(SALMØY) Madsdtr. iflg. sk 3/7 1818 Mortensbakke, Førde, d. 1815 84år - Borna er ikke fødde her.(Barna er Anders - min 3. tip.oldefar- Massi, Dorte og Alet)Så lurer jeg på hvor Salmøy Madsdtr. ble født, hvor hun giftet seg og hvor hun fikk barna sine.Jeg antar at navnet Salome Madsdtr. er sjelden. Hvis konfirmerte S.M. fra Kirketeig er samme person, burde der vel være en band mellom Kirketeig og kanskje Mortensbakke.Bertel Olsen Helle er bare faren til Sophie Berteldtr. - kona til Salome Madsdtr. sin barnebarn. Mvh Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det er vel den Salome Madsdatter som ved ft. 1801 er kårkone på grd. Stubsejde i Askevolds prestegj. som du ønsker opplysning om.Dette er ikke den samme som Salmøy Madsdtr. bosatt på grd. Kirketeig. Hun ble gift 1782 med Mads Ludvigkson Kirketeig og var født 1761 på grd. Hornes i Førde av foreldre Mads Gjertson Erdalsdalen og hustru Anne Olsdatter. Salmøy døde 1846 på Kirketeig.Salome (Salmøy?) Madsd. Stubseid var gift med Kristian Andersen, død 1800, 76 år gml. Salome død 1815, 84 år gml, iflg. sk. 03. 07. 1818 Mortensbakke. (Dette siste er jeg usikker på, - om det er skiftet etter henne på Mortensbakke, og at det var der hun døde - eller at det i skiftet opplyses at hun var født på Mortensbakke??)Det opplyses også om at deres fire barn 'ikkje er fødde her'. Med dette menes vel at de ikke er født i Askvoll.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Beklager, Barbara, jeg satt og leste i bygdebøker og skrev mitt innlegg da du sendte inn ditt, slik at jeg ikke fikk med meg dine siste opplysninger.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Den Salmøy Madsdatter som giftet seg med Mads Ludvigsen ble født i 1750.Den 13.04-1736 ble det døpt en Salmøy Madsdatter i Førde, faren står oppført som Mads Kirketeig.Den 19.06.1763 gifter Salmøy Madsdatter seg med Christian Andersen i Førde.Jeg holder derfor fortsatt på at den Mads Kirketeig som i 1736 døper sin datter Salmøy , er samme mann som i 1725 giftet seg med Kari Olsdatter Kirketeig og dermed kom til gården.Uten å ha jekket foreldrene vil jeg også anta at Truls Bertelsen Helle og Trine Bertelsdatter Helle i mitt tidligere innlegg var søsken og på en eller annen måte i slekt med Sophie Bertelsdatter Helle. PS.Opplysningene er hentet fra Familysearch IGI og bør sjekkes mot kirkebøkene.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Salmøy Madsdtr. g. m. Mads Ludv. Kirketeig er i bygdeboken oppgitt til å være f. ca 1761, men dette kan selvsagt være en feil.Ellers har du rett i hva du skriver. Ovennevnte Mads Ludvigsens farfar var far til Salmøy f. 1736.Fra bygdeboken:Kirketeig, gnr. 64. - 1725 til 1744.Kari Olsdtr. Kirketeig f. kr. 1689, d. 1786. Gift 1. 1725 med Mads Olsen Soleim f. kr. 1701, d. 1741. Gift 2. 1744 med Anders Johannesson Etrelia f. kr. 1680, d. 1752 på Kirketeig. Dette var hans tredje gifte.Born av 1. ekt.:a. Ludvig f. 1728, neste brukar.b. Ole f. 1731, d. 1800 på Mortensbakke i Nausdal.c. Mari f. 1733, til Helle.d. Salmøy f. 1736, til Slåttene.e. Bernt f. 1739, til Madslia.f. Alette, til bruk 3 m. m.Dessuten hadde Mads dottera Beate f. 1734 med Synneve Madsdotter Fossen.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I 1701 tellingen finner jeg Ole Simensen 35år på Kirketeig i Førde og på Solheim(Sollum) i Førde Olle Olsen 39 år med sønnen Mads på 1år samt Olles gamle fader Olle Erichsen. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Ja, det har jeg også sett i S&F Fylkesarkivets databasen, men dessverre nok ingen Bertel eller Bertelsen på Helle (Helde).Jeg tror forresten at Trine Bertelsd. Helle, Truls Bertelsen Helle og Synneva Bertelsd. Helle er søsken ( Synneva = mor til Bertel Olsen --- innlegg 3, Henry Neverdal) Mvh B. Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Har sett på min utskrift for Sollum en gang til. Jeg har oppfattet det på en annen måte:Olle Erichsen 'fader', far til Peder 5 , Niels 3 og MADZ 1 og kanskje Erich Gundersøn 53 er far til Olle Erichsen.Jeg synes det er for mange Olle og Olsen på denne garden i 1701!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Vær oppmerksom på at det er Sollum i Førde og Sollum i Nøstdahl.I Førde finner du følgende :Olle Olsen oppsitter 39år ,har sin gamle fader hos sig.Olle Erichsen (ingen alder) oppsitter fader.Peder Olsen sønn 5år.Niels Olsen sønn 3år.Mads Olsen sønn 1år og Simen Olsen sønn 17år.Jeg oppfatter det som at Olle Olsen 39år er far til Peder,Nils,Mads og Simen og at Olle Erichsen er hans far. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Huff, ja, det slo meg ikke. Dersom man søker en gard i denne basen bare med første bokstaver, kommer personer fra forskjellige garder ofte uten kjennelig system. Det er vanskelig med like gardsnavn.Nå finner jeg hos Digitalarkivet: Manntall 1663-66 Sunnfjord prosti:Gard Solumb (Førde Sogen) 1664:Erich 7O og Olluf 4O --- kanskje Olle Erichsen, 'fader' i M. 1701Mvh B. Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen!Ser nå at jeg ikke nevnte far til Kari Olsdatter Kirketeig da jeg skrev mitt innlegg i går, og han vil du vel også ha med.Igjen fra bygdeboken: (grd. Kirketeig)1688 - 1725: Ole Simonson fekk bygsel her i 1688, f. kring 1660, d. 1724. Kona ukjend.Av borna deira veit vi om;a. Simon f. kring 1700, til Ulltang.b. Kari, neste brukar. Jeg sitter og ser i bygdeboken for Førde under grd. Soleim (Folket på Soleim, bruk 1) for om mulig å finne Mads Olsens og hans forfedre, men de finnes ikke nevnt. Ingen Olle Erichsen eller Olle Olsen, og følgelig heller ikke hans sønner Peder, Niels og Mads. (Simen var vel en tjenestedreng).Bygdeb. har som bruker fra 1689 - 1717 Balzer Ivarson fra Sande i Gaular, f. kr. 1662, d. 1741 på Soleim. Han var gift med en av døtrene til den forrige brukeren, Nils Torsteinson.Men iflg. ft. 1701 skulle jo denne Baltzer Ivarson (Ifrsen) m. fam. befinne seg på 'Sollum' i 'Nøsdahl' sogn, og ikke i Førde. Og kanskje gjelder det også for Baltzers formann på grd., Nils Torsteinsen, siden han var g. m. en av hans døtre.Har forfatteren Finn Borgen her tatt feil av 'Sollum' i Naustdal sogn og 'Sollum' i Førde sogn? Eller er det jeg som surrer? Skulle vært greit å sett hva som står i Naustdal-boka.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei og takk igjen for oppslag!Om folk på Soleim: Det fins 3 forskjellige garder Solum(b) i Manntall 1663-66 Sunnfjord prosti, Prestegjeld Førde:Sokn Nøssdal - Gardslag Heele Gaarde - Gard Solumb: -- Oppsiddere: SIFFUER 50, Johannis 48, Hans (ingen alder), Gunder (ingen alder) + T-Dreng Niels Andersen 14Sokn Nøssdal - Gardslag Halffue Garder - Gard Solum: -- Oppsiddere: NILS, Olle 46, Sønn Anders Nilsen + T-Dreng Laurich 16 Sokn Førde - Gardslag Halffue Garder - Gard Solumb: Erich 70, Oluff 40, Drenge Erich Olsen 30, Husmend Peder 34Siffuer er vel far til Baltzer Iverson/Ifrsen og Nils = Nils Torsteinsen Mvh Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

SALMØY MADSDTR. en gang til:1.) Har sett på Registeret til skifte i sffarkivets databasen. Mortensbakke: Bare 2 personer - Salmøy Eliasdtr. 1787-1798 og Ole Madsen 1798-1811 (bror til Salmøy Madsdtr. død på Mortensbakke i 1800, s. innlegg 10), men ingen Salmøy Madsdtr. Er det likevel mulig at hun var arving etter hennes bror?2.) Innlegg 10: Salmøy Madsdtr. f. 1736, til SlÅTTENE -- Det burde betyr at hun giftet seg med en man fra Slåttene - kanskje Kristian Andersson stammmte derfra og deres 4 barn har blitt født der. Men jeg finner ingen K.A. på Slåttene ( f. eks. i Skifteregisteret). Kanskje SalmøyM. var bare 'Tjenestepige' på denne garden - før hun giftet seg. Mvh B. Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser på Familysearch IGI noen alternativer til Anders Christiansen.døpt 01.09.1764 far Christian Bruland Førde.15.04.1764 døpt Anders med far Christian Eyde Askvoll og 28.04.1765 Anders med far Christian Indre Grotle Kinn.Kan vær en ide å se nærmere på disse.Har du forresten sett etter om barna kan være født på Stubseid?Anders bodde jo der i 1801 med sin familie.Mvh. rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei, det var meget snill, men identiteten til Anders Kristiansen er sikker. Han var gift med Cecilia Rasmusdtr. fra Størdal og barna deres ble født på Stubseid. Jeg har sporet opp mange generasjoner via DAs kildene og kan sjekke det i Bygdeboka for Askvoll i den sidte tid.MEN med Kristian Andersen og Salome Madsdtr - hans foreldre - kom et nytt slekt til Stubseid. I bygdeboka står ikke hvor K.A. er fra, bare at det fins et band mellom Salome Madsdtr. og Mortensbakke, Førde og at 'borna er ikke fødde her' (på Stubseid).Du har sett i Familysearch at K.A. og S.M. giftet seg i Førde 19.6.1763. Anders Kristiansen, deres førstebarn, døde 1815, 55 år gammel - altså født ca. 1760 - sannsynligvis i Førde Prestegjeld.I går har jeg prøvd å finne Familysearch, men fikk meldingen: 'This site uses frames, but your browser doesn't support them.' Det ser ut som om PCen hjemme hos meg trenger en 'update' for sin Internetexplorer. Mvh Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Slik jeg forstår det, så forsøker Rune å finne Kristian Andersens identitet ved å se på alternative Anders'er med Kristian til far, født innenfor det aktuelle tidsrom. Om dette kunne fastslåes, altså hvor han kom fra, ville man jo også kunne gjøre videre undersøkelser om hans slekt. Han har jo funnet tre mulige fedre. Om det lot seg gjøre å finne hvor Salomes og Kristians fire nevnte barn var født, så ville det kanskje gi en pekepinn.Ellers har jeg sett etter Salome og Kristian på grd. 'Slåttene', men de finnes ikke nevnt der. At Salome oppholdt seg der kan bygdebokforfatteren ha fanget opp f. eks. i tingboken ved rettstvister, åstedssaker m.v. Det er mest trolig at hun tjente der.Det du refererer fra manntallet 1663 - 66 bekrefter bare det jeg tidligere nevte; at forfatteren har forvekslet 'Sollum' i Naustdal sogn med 'Sollum' i Førde sogn.Vedrørende skiftet, så er jeg usikker, men ser det ikke som en umulighet at Salome kan ha tilbrakt sine siste leveår og avgått ved døden på Mortensbakke, og at det kanskje er henne det er skiftet etter.Lykke til videre.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Takk for oppslag (Slåttene) og forklaringene!Ja, jeg burde sjekke Christian (Andersen ?) Bruland, Christian (Andersen ?) Eyde og Christian (Andersen ?) Indre Grotle.Jeg er fornøyd med opplysningene jeg har fått i dette temaet. Hjertelig takk alle sammen og hilsen! B. Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Eg har ramla av debatten for lenge sidan men vil gjerne kome med nokre avklåringar. Sidan eg er gift og bur saman med ei 'Salmøy' har eg aldri lagt til merke at namnet er forveksla med Salome - men sjølvsagt kan det forekome. Og for å gjere det litt innvikla låg dagens Solheim (I Solheimsdalen) i noverande Førde sokn tidlegere i Naustdal sokn. Medan Solheim i Naustdal (I Naustedalen) ligg framleis i Naustdal sokn. Og for å kritisere bygdeboka for Førde litt, har eg også oppdaga ein del hol og manglar i boka -.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Navnet Salome er fra FT 1801 og 'Salome (Salmøy)' er Abraham Loftheim sin interpretasjon i Askvoll Bygdeoka. 'Salome' kan jo være en skrive-/ lese-/ hørefeil til telleren i 1801. (Det fins bare to treff for Salome i Sogn og Fjordane)Dessuten er det mulig at en person som er dåpt Salmøy har bestemmet seg til å bli kalled Salome senere i hennes liv.(Håper jeg ikke har forulempet deres språk så altfor mye!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.