Gå til innhold
Arkivverket

[#10860] Amalie Eline Steffensen (1883-) Flannum gård i Modum


Gjest Tor Håkon Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Håkon Moen

Min oldefar Nikolai Steffensen (1844-1916) var bonde i Hadsel kommune i Vesterålen. I løpet av få år døde kona og fem av barna på grunn av sykdom. Minnene etter dem som døde ble for tung for han på gården. Han reiste derfor til Østlandet. Han tok med de to yngste barna. Familien har vist at han døde og ble gravlagt på Lunner. Det ene av de to barna var sønnen Fredrik Koldevin Steffensen (1886-1954). Han utvandret til Canada. Det andre barnet var datteren Amalie Eline Steffensen (1883-). Hun var i Vesterålen i forbindelse med at hun ble konfirmert i 1898. I folketellingen i 1900 har jeg nå funnet at hun var bosatt sammen med far og bror på gården Flannum i Modum kommune. Hun var da ca 17 år. Faren og stemoren arbeider som Kvægrøkter.Familien har aldri vist hva som skjedde med henne etter at hun reiste tilbake til faren etter konfirmasjonen. Er det noen som kjenner denne gården og som kanskje vet hva som hendte med Amalie? Tor Håkon Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Tor Håkon. På ditt nærmeste biblotek kan du låne bøker om Modum gårdshistorie. Eventuelt som fjernlån. Flannum er nevnt der. Bøkene er skrevet av Roar Tanks.Er du heldig er de nevnt der men det er for det meste eiere av gårdene som er nevnte men det er en mulighet.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Håkon Moen

Hei.Takk for raskt svar. Jeg skal bestille boken og se hva som står der. Jeg har lenge prøvd å finne ut hva som skjedde med Amali. Hun var søster til min oldemor.Tor Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Må bare nevne at bygdebøkene for Modum er blant de dårligste jeg har kommet over, og husmanns/gårdsarbeiderfamilier er det nærmest fullstendig umulig å følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Skretteberg

Beklager å skuffe deg, men .... Jeg har kikket i Modums Historie V. Under Flannum finner jeg ingen informasjon om din familie, kun husbonden Gunnar Haugerud er nevnt.--Jan Skretteberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Hvordan kan Amalie være søster til din oldemor, når hun var datter av din oldefar :o)Vel. Spøk til side. Har du sjekket om det finnes et skifte etter Nikolai eller stemoren? Evt. en døds-melding/obituary etter broren Fredrik i Canada? Disse kan gi informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Håkon Moen

Hei Laila.Du har helt rett. Nikolai var selvfølgelig min tippoldefar. Jeg tror ikke det er noe skifte dokument etter han. Han endte sine dager som fattiglem. Jeg tror ikke det en gang ble satt støtte på hans grav. Resten av familien bodde i Vesterålen. Det var ikke så lett for dem å dra ned til Lunner å ordne slikt. Jeg har undersøkt med Lunner. Det er ingen som har tatt seg av graven. Jeg har en mistanke om at Amalie døde ung. Men jeg har ingen kilder som kan bekrefte det. Jeg vet heller ikke hvor jeg skal lete. Det at jeg fant dem i Modum, ga meg et håp om å kunne finne noe der.Fredrik Koldevin som reiste til Canada, giftet seg aldri. Da han døde ble hans eiendeler sendt til familien i Vesterålen. Jeg kjenner ikke til at det var noe opplysninger om hans søster der. Da ville min far ha vist om det. Hilsen Tor Håkon Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Vik

Hei Tor Håkon. Du har rett i din mistanke om at Amalie Eline dør ung. I følge kirkeboken for Heggen kirke i Modum dør hun av hjernebetennelse den 25. september 1901 og begraves 1. oktober. Hun er da oppført som hjemmeværende med bopel på Flannum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Håkon Moen

Takk alle for hjelpen med å finne ut hva som hendte med Amalie Eline Steffensen. I ca 100 år har dette vært en gåte for familien min.Hilsen Tor Håkon Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.