Gå til innhold
Arkivverket

[#10862] Død mann oppført som fadder


Gjest Inger Tysland
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Tysland

Hei Terje, Ja det er sikkert at det er min Josef som dør i nov. 1891. Enken er Josefine Pedersen og det står navn på barna (bl.a. min bestefars.)Kan jo lure på om klokker eller prest hadde tatt seg noen drammer, for jeg begriper det ikke. For øvrig er denne Josef oldefaren ingen i familien klarte å spore på over 45 år. Han er svensk, og det var det eneste vi visste. Begynte med de nærmeste stedene i Sverige og tok sogn for sogn. Skal si de skvatt på lesesalen på RA da vi brølte BINGO. Det var som å vinne i lotto.En god natt til dere alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

og, jeg må innrømme, jeg synes het tydelig det står:Josefine Pettersen, (komma) moderen, Josef Pedersen, (komma) faderenDet bor flere i Skien i 1900 med disse navnene, det behøver ikke være familie, kan jo også være nære venner! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Kan det ikke bety at vedkommende fadder representerer dåpsbarnets moderside og faderside? Nederst står det jo Karoline Valen Astrid Valen faderen. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hvis vi legger merke til hvordan presten fører fadderne.Helt motsatt av andre prester faktisk, han starter med kvinnene! Altså,Kvinne nr. 1: Josefine Pedersen,Kvinne nr. 2: moderenMann nr. 1: Josef PettersenMann nr. 2: faderen Det står ingen ting om at dette er Jacobs foreldre.Hva er pikenavnet til Jacobs mor Josefine? ER det Pedersen? Hvis det ikke er det, er det helt sprøtt om ikke presten har skrevet Pettersen på begge dersom han mente ekteparet Josef og Josefine Pettersen, altså Jacobs foreldre, barnets besteforeldre.Det er faktisk ikke i alle sammenhenger at det er familie som er faddere. Og, i dette tilfellet er jo ikke det noe rart, når foreldrene ikke er fra det stedet de døpte barnet? Eller er de det?Inger, scanne siden en gang til, denne gangen med fokus på foreldrene? (altså få med hele siden slik som med fadderne)Det er en ting som er sikkert, de fleste dåpsbarn hadde 4 faddere, og ofte inkluderte disse foreldrene (altså barnets foreldre) dersom man bodde vekk fra resten av familien.Hvis vi sammenligner måten presten har skrevet andre faddere på, se f.eks. på guttebarnet Gunnar på samme siden. Her er fadderne oppført som følger:Kvinne nr. 1: ModerenKvinne nr. 2: Inga AndresenMann nr. 1: Karl AndresenMann nr. 2: faderen Det er mulig jeg er på jordet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

For meg ser det ut som presten i hovedsak bruker 4 faddere. Utifra det kan jeg ikke tolke innførselen som annet enn at vi har med 4 faddere å gjøre.Dersom denne Josef skulle være en død bestefar, kunne man akseptere at presten, ved en eller annen feiltakelse, hadde ført en død mann. Men at han skulle gjøre det samme 2 ganger i samme famile er det lite sannsynlighet for. Jeg tror nok Josef og Josefine nevnt her, begge var oppegående personer i 1917.Du kunne jo se om de har vært faddere for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Josefine var født Jorgensen (Jørgensen), men jeg har sett det enkelte andre steder også, at hun er Pedersen og han Pettersen. Han skrev selv navnet Pedersen fra han fikk sitt første barn i 1873, men i offentlige papirer er navnet Petterson også mye skrevet.De flyttet for øvrig mellom Larvik og Skien i alle år, muligens fordi han jobbet begge steder som skreddermester.Barnets mor står her skevet som født Pedersen, noe som er feil. Hun var født Furulund, noe som stemmer med farens navn og alle andre papirer som lysning, vielse og dåp for de andre barna. I 1918 står Josefine alene som fadder (uten han)sammen med 3 andre for det eldste barnet til Jacob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Tror jeg må si meg enig med Arild om at dette var oppegående personer i 1917. Tilfeldighetene vil at navnene er det samme som farens foreldre. Du sier han selv skrev navnet Pedersen fra han fikk sitt første barn i 1873, eller var det presten som skrev? Vi vet at disse gjerne hadde mange måter å skrive navnet på personer på. Min egen oldefar og tippoldefar ble kalt Andreassen ved flere tilfeller, men det endte opp med Pedersen som etternavn uten at man måtte søke om navneendring. Det var tvil om bruken av patronymikon som ble slik. Pedersen, Pettersen og Petersen er ofte brukt om de samme folkene, så jeg tror nok Josef har kalt seg selv Pettersen eller Petterson i og med at Petter er et relativt vanlig brukt svenskt navn, ikke Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Det er en ting vi vet med sikkerhet av navnet Pedersen/Pettersen. Josefs far het Petter (Peter), og inntil Josef giftet seg hadde han navnet Peterson. Siste gang han brukte navnet var på vielsespapirene. Josef og Josefine fikk mange barn, og det var bare Jacob som nektet å skrive 'Pedersen' fordi det riktige navnet var Pettersen. Ett av Josefs barn, Johannes Pedersen, var min bestefar og mitt pikenavn er Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hvis du ser litt høyere opp i tråden, er det også en scan av fadderne. Og, jeg er fremdeles hellig overbevist om at dette dreier seg om andre enn denne forlengst avdøde far. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Det er mulig at jeg bare får med meg halve bildet i den avskanningen du refererer til. Jeg ser 1,5 linje, og der er ingen navn nevnt, bare noe slikt som at 'Barnet er død før....' også en uleselig annen linje. Jeg har sett den linken før, og kommenterte det samme da. Er det meg det er noe galt med? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.