Gå til innhold
Arkivverket

[#10863] Digitaliserte kart med gards- og plassnamn?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Eg har lenge vore på leiting etter detaljerte kart som syner nøyaktig plassering av gardar og plassar, både i høve til kvarandre og i høve til tettstader. Kartboki for Vestlandet har med dei fleste gardsnamni for Hordaland og Sogn og Fjordane, men ein god del manglar er det likevel.Det hadde vore kjekt om det hadde eksistert eit liknande kartsystem for Noreg som det me til dømes finn på TopoZone.com i USA. Eller kanskje finst det ein eller annan stad? Kan nokon svara på det?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Pedersen

Ta en titt på Kartverkets Norgesglass:Lenke'Kartvinduet' er litt lite, men man kan søke etter alle navn på M711-kartene og en del fra de økonomiske kartene. En kan zoome seg fra hele Norge til økonomisk kart. Også søkemulighet på norske adresser. Vennlig hilsenOddvar P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Når ein bevegar musa over et kart i Norgesglasset ser ein også dei nøyaktige koordinatane nord-syd og aust-vest. Eg brukte det til å fylle inn data i et skoleprosjekt i Miljølære. Da eg hadde gjort det, dukka der fram et kart med nøyaktig plassering. http://www.miljolare.no/data/ut/omrade/?o_id=1872Slike digitale kart er interessante også i slektsregistreringa. Dersom gardane blei registrert med slike koordinatar ville ein kunne vise plassering på kart frå ulike tidsperiodar, med ulike sognegrenser og amtsinndelingar. Er noe slikt gjort ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ja, Norgesglasset er et fint kart, men litt tregt i bruk når en vil arbeide på gardsnivå.Under Finn.no er det også muligheter for kartsøk. Kartet er enkelt og krever til dels at man er litt kjent på forhånd (synes jeg). Det fine er imidlertid at man kan søke på gardsnummer og bruksnummer når man først kjenner kommunenummeret. Hvor komplett kartet er vet jeg ikke. Man søker altså på gnr/bnr ikke gardsnavn. Gnr/bnr finner man på Matrikkelen 1950 som ligger på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.