Gå til innhold
Arkivverket

[#10868] 'Institut for Jordemødre' - Christiania 1827


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

I utvandringslistene for Vang i Hedmark kom jeg tilfeldigvis over en kvinne som i 1827 utvandret til Nes, og som hadde vært elev ved 'Institut for Gjordemødre' i Christiania. Er det noe 'der ute' som vet noe mer om denne utdanningsinstitusjonen? Var den knyttet til det nyopprettede Rikshospitalet eller var det et privat tiltak?Takknemlig for svar! Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Astrid, visst denne lenka virkar slik eg håpar, då kjem du til ei side der du kan 'klikka' på Cecilie Dahl......fyrste jordmora i Vik, ho gjekk sikkert på dette instituttet.Lenke Lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Mariann!Takk for interessant tilbakemelding. Lenken virker! Grunnen til at jeg interesserer meg for dette Institutt for jordmødre er det faktum at min oldefar ble født på Rikshositalets kvinneklinikk i 1830 og at hans mor var jordmor. Familien bodde bl. a. i Løten, men flyttet senere ut av bygda (kilde: Løtenboka). Jeg har hittil ikke klart å finne ut noe sikkert om mine tippoldeforeldre, så jeg griper enhver sjanse til å finne ut noe mer.Mvh. Astid i Trondhjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.