Gå til innhold
Arkivverket

[#10874] Karen Torgersdtr.,f. ca. 1780, trolig i Stor-Elvdal


Gjest Aslaug Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aslaug Andersen

Karen Torgersdtr. er nevnt som tjener på Lille Elvedals i Tynset prestegjeld 1801, det samme er Hågen Evensen, f. ca. 1778 på Spillplass i Alvdal, - som hun ble gift med. Jeg vet ikke når de ble gift, men deres første barn var Torger, f. 1809. Er det som har mulighet til å finne ut hvor Karen kom fra?Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Det var ikke riktig at Karen Torgersdtr. tjente på Lille Elvedals i 1801, det var det bare Hågen som gjorde. Karen er nevnt som tjenestejente på Stai i 1801.Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Aslaug Andersen

Jeg prøver på nytt igjen med noen flere oppl. om Karen Torgersdtr.Hun var altså g.m. Hågen (Håkon) Evensen f.på Spillplass 1778. Spillplass ble tidl. kalt bare Plassen el. Follmoen. Hågen var sønn av Even Hågensen, f. på Håkkåsbakken 1744. Even var g.m. Sigrid Olsdtr. f. 1747. Han arbeidet ved smeltehytta Lovise Hytte. Sønnen Hågen og kona Karen Torgersdtr. hadde tre barn: 1. Torger, f. 1809 2. Sigrid, f. 1810 3. Olianna, f. 1817 Vet ikke om det er noen som har bøker med oppl. om disse. Det er Karens fødested og foreldre jeg leter etter. Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Denne Karen/Kari Torgersdtr som er tjenestejente på Stai i 1801, 23 år gammel, ser ikke ut til å være døpt i Stor-Elvdal. Når eldste sønn får navn etter *hennes* far, og dette skjer i Alvdal, tyder det på at Karen var derfra.Mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

En rask sjekk i Åmot Mini 2 i perioden 1778-1782 bekrefter hva Ola Klefsås skriver, jeg finner ingen Karen Torgersdatter døpt i Stor-Elvdal. Jeg antar at du bygger antakelsen om Stor-Elvdal fra Alvdal bygdebok II-II, det er i tilfelle ikke første gang den tar feil. Hilsen Geir K B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Ja, det er riktig at jeg fant oppl. i Alvdal bygdebok, men det ser ikke helt enkelt ut dette.Kirkeboka for Alvdal (Lille-Elvedal) beg. i 1761, så det burde ha stått der når de ble gift, men det er jo ikke sikkert at de ble gift der hvis Karen ikke kom fra Alvdal. Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Hokstad Steivang

Finner ikke at de er gift i Alvdal, men jeg fant noe annet: I Alvdal i 1808 døde Even Haagensen Pladsen, 3 1/2 år gammel, og født i Stor-Elvdal. Dette kan vel være sønnen til Karen og Hågen, da var i tilfelle Torger ikke eldst likevel. Kanskje de giftet seg i Stor-Elvdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Even Haagensen ble døpt i Stor-Elvdal 11.04.1805. Foreldre: Inderste Haagen Evensen Stai og Hustrue Kari Torgersdtr.Ungkarl Haagen Evensen Stai og Pige Kari Torgers Datter Stai ble viet i Stor-Elvdal 30.12.1804.(Men jeg finner også Oliana Haagensdtr f. 25.08.1817, foreldre Inderste Haagen Evensen Møklebye og Kone Kari Torgersdtr. Kan det være de samme?)Mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hjertelig takk til Torill og Ola! Alvdal bygdebok nevnte at Haagen bodde på Mykleby i 1819, så dette er de riktige, ja.Beklager at jeg glemte den oppl. Oliana var min tippoldemor. Bygdeboka hadde ikke med noe om lille Even, f. 1805 og d. 1808. Det skulle vel stå noe ved vielsen om hvem Torger, Karis far var? Og hvor Kari var født? Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Dessverre, ennå på den tida var opplysningene knappe: Ungkarl Haagen Evensen Stai og Pigen Kari Torgers Datter ibidem copulerede efter foregaaende Lysning. Caut. Haagen Olsen Møklebye og Ole Andersen ibidem. Det er det hele ;-(Mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Jeg kjenner til den slags oppl. Trodde bare at det hadde kommet lenger etter 1800.Kan jeg spørre om hvem som er nevnt som faddere for Kari og Haagens barn, hvis noen har tid til å se etter? Kanskje er det en morfar Torger der. Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Ved Evens dåp: Marthe Haagens D: Stai, Anbiør Halvors D: ibid:, Ole Torgersen ibid:, Knud Pedersen ibid: og Helge Halvorsen ibid:Ved Olianas dåp: K: (kone) Ragnil TollefsDr Møklebye, K: Ingebor OlsDr ibid:, P: Ragnil IversDr ibid:, M: (mand) Knud Helgesen ibid:, D: (dreng) Halvor Haagensen Stai.I Åmot var det på denne tida så å si uten unntak 3 mannlige og 2 kvinnelige faddere på guttebarn, og 2 mannlige og 3 kvinnelige på jentebarn. Og en av hvert kjønn var ugift. Så også her!Mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hjertelig takk for hjelpa, Ola! Jeg får prøve statsarkivet på Hamar etter nyttår, om de kan finne en eller annen Torger som kan være far til Kari. Ellers kan jo Ole Torgersen evt. være en bror av Kari, Jeg får lete litt i folket. 1801, om det skulle være til å finne. Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Hokstad Steivang

I Stor-Elvdals nabokommune, Ringebu i Oppland, ser det ut til at navnene Karen, Kari og Torger er mye brukt. Kirkebøkene for Ringebu finner du her på Digitalarkivet, og i det aktuelle tidsrommet er det iallfall to dåpsinnførsler med navnet Karen Torgersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Hokstad Steivang

En ting til: I følge kirkeboka for Alvdal, døde Kari Torgersdatter Spilplads 2. mai 1859, 83 år gammel. Det stemmer ikke helt med at hun var 23 år i 1801, men at alderen varierer i de forskjellige kildene er vel et ganske vanlig fenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Aud Sandbu

Dette er kanskje gammelt nytt eller ikke interessant i det hele tatt ettersom det er aner det gjelder, men jeg tar det med allikevel når jeg først har det for hånden:Vågå kirkebok 1856-72, folio 272, nr. 16:Viet 19.06.1862 i Vågå kirke:Haagen Torgersen Spilplassen 28 1/2 år, Tønset, far; Torger Haagensen Kirkesæterog Kari Eriksdtr. Hoelshaugen 25 1/4 år, Vågå, far; Erik Knutsen Hoelshaugen.Godt nytt år! Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Aud! Godt nyttår! Dette er både nytt og interessant! Takk skal du ha! Når det gjelder slekt tar jeg med alt jeg får rede på. Denne Haagen Torgersen, som ser ut til å være f. i 1833, må være en sønnesønn av Haagen Evensen Spillplass og kona Karen Torgersdtr. Deres sønn, Torger Haagensen, f. 1809, ble g.m. Malena Kristoffersdtr. Plassen, - årstallet står ikke, men at de reiste til Hevne. Stadig i følge Alvdal bygdebok, solgte Haagen Evensen Spillplass eiendommen til en Peder Hansen Skredderhaug i 1852, og det er også han som står som eier ved folket. 1865. Så det er litt rart at denne unge Haagen kaller seg Spillplassen. Og jeg finner ham ikke hverken i Vågå eller Alvdal i 1865. Men folk flyttet jo mye på seg i den tida, så de må jo være ett annet sted da! Men takk til deg! Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Tusen takk, Aud! Dette er jeg glad for å ha! Ja, det ser ut til at det stemmer at folk flyttet mye på seg i den tida, så nå var jeg heldig som fikk hjelp til å finne noen så langt unna Alvdal/Tynset/Vågå! Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Aslaug Andersen

Tidligere søk etter Kari/Karen Torgersdtr. Spillplads ga ikke resultat, men nå prøver jeg på nytt. På http://home.no.net/jeaas/va02.htm fant jeg under 0202 Utistù u,Brandvold nedre: Anders Toresson,1659-1740, fra Sandbakken, Tynset, g.m. Kari Eriksdtr.1668-1741 Brandvold.Deres dtr. Kari Andersdtr. f.ca. 1705, g. 1725 m. Ola Torgeirsson, 1691-1762, fra Østihaugen, Tynset. Deres sønn Torgeir Olsson, f. 1744. 2020 Brandvold: Torgeir Olsson 1744, g.m. Anne Svendsdtr, f.ca. 1751, Kommandantplassen, Folldal. De har datteren Kari Torgeirsdtr. f. 1771, f. på Brandvold.'Min' Kari/Karen Torgersdtr. er som tidl. nevnt på Stai ved FT 1801, 24 år, altså f. 1777. Da hun dør 2. mai 1859 er alderen oppgitt til 83 år, f. 1776. Så mye kan vel alderen variere i forskj. kilder, at dette kan være samme person. Denne oppl. fra Brandvold nedre nevner ikke søsken til Kari, så en kan ikke holde noen navn fra fadderlista til hennes barn opp mot evt. søsken av henne. Jeg undres på om noen har tilgang til kirkeboka for Alvdal og kan se etter konfirmasjon, for å konstatere at hun levde opp. Eller har noen av dere noe synspunkt på om jeg kan ha funnet riktig person?Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.