Gå til innhold
Arkivverket

[#10883] Ole aanonsen, Vestre Moland


Gjest Inger Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Hagen

Ole Aanonsen bor i Frogn, Drøbak i 1829. Jeg har grunn til å tro at han kom flyttendes fra Vestre Moland. I folketellinga der for 1801 finner jeg en som kan være han. Han er født ca.1792. Da lurte jeg på, er det noen som kan kikke etter i kirkeboka for V.M. om det er en ved det navn so flyttet ut fra sognet i det aktuelle tidsrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Der er en Ole Aanonsen i V Moland,f 6 april 1792,far Aanon Torjusen ,mor Inger Olsdatter. Om han flyttet vet jeg ikke. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Aanen Torjussen Aamland Høvaag var gift tre ganger og hadde i hvert fall 4 sønner: Tønnes 1787-1833, Ole 1792, Emanuel 1794-1835 og Govert 1796. Aanens første kone var Maren Pedersdtr fra Landekil Iveland, og hun var mor til Tønnes. Inger Olsdatter var hans 3. kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Inger Hagen

Først tusen takk for hjelpen til dere som har svart for lenge siden. I kirkebøker for Aas, Akershus har jeg funnet en ole Aanonsen innflyttet til sognet i 1815, 29 år. Det står at han kom fra (Herr., tror jeg) Moland, Kristiansand. Hvilken kirkebok må jeg da se i for å finne ut mer? Er det noen som vet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Helge Danielsen

Moland og Kristiansand hører ikke sammen. Østre og Vestre Moland ligger i Aust-Agder (og Kristiansand i Vest-Agder).Hvis Ole var 29 år i 1815, passer det ikke at han var født i 1792. Det er imidlertid en i Kristiansand som er født i 1787: Ole --- Sex: M ---- -------- Event(s): --- Birth: 23 Nov 1787 Place: --- Christening: 16 Dec 1787 Place: Kristiansand, Vest-Agder, Norway -------- Parents: Tjomsaas ??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

Takk skal du ha for svar. Jeg skrev feil. Ole aanonsen kom flyttendes til Aas i 1817. Da skulle han ha blitt født ca. 1788, det stemmer kanskje litt bedre, men ikke helt. Har sett på kirkeboka en gang til, men det står faktisk at han kom fra Moland(med noe foran)i Christiansand. Kan det være at et sted eller en gård het Moland? Jeg skjønner ikke helt hvor jeg skal begynne å lete, ettersom jeg ikke har noe eksakt fødselsdato eller år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger hagen

Takk skal du ha. Vet du hvilke kirkebøker jeg da må lete etter han i? det er/var vel en del kirker i området rundt Kristiansand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Når det står --- Moland i Christiansand, kan det hende det betyr Moland i Christiansand stift.Det kan dermed gjerne være Vestre eller Østre Moland. I tillegg gikk Fyresdal i Vest-Telemark også under navnet Moland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

Takk for opplysningene Halvor. Dette gjorde forvirringen komplett! Skal på Riksarkivet til fredagen, da må jeg prøve å finne en Ole Aanonsen som flyttet ut fra et av de nevnte steder til Aas i 1817. Det skulle kanskje ikke være helt umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Der er nevnt noe utydelig i kirkeboka som begynner på Herr,det skulle vel ikke kunne leses som Herefoss. Herefoss ligger i A Agder,om det hørte til Kristiansand Stift er vel trolig. Dersom vi hadde kopi av det som står i kirkeboken så er der jo mange lesekyndige her på nettet,men det er vel som så ofte at skriften er nesten utvisket. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

Hei Sigbjørn Det virker som det som står foran Moland ikke har så mange bokstaver som Herefoss, en forkortelse kan det kanskje være. Hvis det er en forkortelse, trodde jeg kanskje at det kunne tolkes som herred, eller blir det helt galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Etter min oppfatning sier Ås Mini I 3 'Ole Anonsen, 29, Tjenestekarl, Øster Moland i Christiansand, til Vassum'. Dette er jo også nevnt av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.