Gå til innhold
Arkivverket

[#10884] Mads Aslachsen g.22.01.1798 i Nesset/Romsdal med Synnøve Olsdtr.Hvem var hun?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Mads kom fra Langlie i Nesset og var sønn av Aslach Olsen og Randi Aslaksdtr.Han var født ca.1766.Mads og Synnøve fikk i alle fall tre sønner på Langlie , Aslak 1798,Ole 1799 og Mads 1803.Synnøve var 26 år i 1801.Men hem var hun og hvor kom hun fra ? Kan noen hjelpe meg med svar på disse spørsmålene? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Er der noen som har tilgang på bygdbøkene for Næsset , og/eller som kjenner til Mads og Synnøve?.Jeg trenger hjelp til å finne ut hvor Synnøve kom fra.Kanskje noen har tilgang til kirkeboka og kan se hva som står der vedr. giftemålet deres 22.01.1798. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Anne Strande

Kan ikke hjelpe deg med oppslag nå, men det er bøker på riksarkivet, Oslo. Problemet med kirkeboka til Nesset er at presten syntes det var like greit å skrive inn alle hendelser etter hverandre i en periode. Det gjør at det er en kjempejobb å lete frem opplysninger. Det er en bygdebok for Nesset, men tror du kommer til trenge kirkeboka i tillegg. Tror noen arbeider med å lage en nettvariant. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svar Anne.Noen nøtter er vanskeligere å knekke enn andre.Dette er kanskje en av de harde. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

IGI (FamilySearch) har ei Sønnev Olsdtr døpt 18. april 1779 Nesset. Foreldre: Ole Andersen og Sønnev Pedersdtr., men hun er kanskje født litt for seint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innlegget Arnstein.Nei, jeg vil ikke uten videre utelukke det alternativet på bakgrunn av alderen.Jeg hadde håpet at et oppslag i kirkeboka vedr. deres ekteskap i det minste kunne avslørt hennes føde/oppholdssted.Takk for hjelpen Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Langeli er ikke med i de 10 første bind av Gards- og Ættesoge for Nesset. Jeg ser av FT 1801 at Langeli er nabogård av Lange som har gardsnr 114. Siste gardsnr i bind X er 113, så Langli kommer nok i neste bind til vinteren. Derfor lite hjelp å få av bygdebøkene så langt. Gode bygdebøker forresten, de som nå skrives av Randi Ingun Selnes.Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innlegget Osvald.Da får vi smøre oss med tålmodighet til neste bind kommer ut, om ikke noen tilfeldigvis skulle kjenne til folket. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.