Gå til innhold
Arkivverket

[#10888] Ulrik Fredrik Nilsson Fosse,Meland i Hordaland


Gjest Bjørn Gundersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Gundersen

Ulrik Fredrik Nilsson, skal ha bodd på Ytre Fosse i Hammer (senere Alversund nå Meland komm.)ca.1830 og giftet seg med Anna Kristiansdtr.ca.1835 de skal ha fått to barn.Jeg finner ikke noe om disse i det materiale som er tilgjengelig på nettet.Jeg er interessert i å vite når og hvor Ulrik og Anna er født og når de dør. Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Kan bidra med noe. Ulrich Friderich Nilsen Ryland med oppholdsted Leivestad og født i Bergen gifter seg i Alversund, Hamre 20.10.1837 med Anna Christiansdatter Yttre Fosse. Hun 25 år ved vielsen, Ulrich 32 år. Brudgoms far Nils Christiansen, bruds far Christian Monsen. Ulrich må være f. 10.12.1805 i Sandvigen 1-5, Bergen av foreldre Nils Christiansen og Bergitte Margarethe. Ser at Ulrich og Anna konfirmerer en sønn Nils i Hamre 10.07.1853 15 3/4 år.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Er det noen som kan sjekke når Ulrich Fredrik dør? Jeg lurer nemmelig på om enken etter ham er den samme Anna Kristiansdtr.som gifter seg med Knut Johnsson Lid f.1807 fra Myking i Lindås og får sønnen Kristian Knudsson i 1845. Kristian Knutsson blir oppfostra på Ytre Fosse, så jeg lurer på om han hadde noen slektsforhold til dem som bodde på Fosse? Noen som vet? Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Bjørn Gundersen

Hei!Har funnet ut noe mer:Ulrich må være f.10/12-1805 i Sandviken 1-5, Bergen av foreldre Nils Christiansen og Bergitte Margarethe. Ulrik er nevnt som plassmann på Ytre Fosse i 1837 da eldst barnet deres Nils kom til verden. Han har då muligens bygd det huset som er kjent som ”Kristianshuset”.De fikk barna:Nils Ulriksen f.1837 ,Ytre Fosse konf.1853 Ingebor f.1839 LeivestadUlrich fikk festeseddel av Erik Larson nr.11 på br.nr.1 den 26/1-1838 ”Sætehaugen” Seterhaugen. Ulrik druknet i 1839 i Storavatnet.(Bygdebok for Alenfit II s.412-413).Anna Kristiansdatter gifter seg 2.gang med Knut Johannesen Lid 14/11-1841 i Lindås, HO.Knut Johannesen dør da han faller utfor et stup i 1844/1845. Anna tar da med seg sønnen Kristian til Yttre Fosse, der Kristian er til oppfostring.Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.