Gå til innhold
Arkivverket

[#10890] Oleanne Eriksdatter f. 1825, Hof, Grue i Hedmark


Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg leter etter ovennevnte foreldre, men finner ingen Oleanne i Hof i bygdebøkene, noen som har vært bort i denne slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ei Oliana Eriksdatter er født i Hof 27.09.1824. Foreldre husmann Erik Syversen Bierke og Kari Matisdatter.Når du ikke gir fler opplysninger er det umulig for meg å si om dette er den rette. Men det er da et alternativ i Hof.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Dette er nok rett person siden jeg har at hun er født på Bjerke, Hof, Grue. Beklager at meldingen ble litt amputert, men hun ble gift med Anders Andersen 29.dec.1849 og de fikk flere barn sammen. Har ikke etterkommerne til alle, (noe jeg kunne ha tenkt meg), de bodde i Vinger på Langtjernet og Oleanne skal ha bodd der ved sin død, som jeg heller ikke vet når er. Oleanne er min 3 tipp oldemor.Vet du noe mer om hennes aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg har sjekket litt, og har funnet disse barna til Erik Syversen og Kari Mattisdatter:Marte f. 1806 Udnæset, Åsnes Syver f. 02.10.1808 Wærmunden, Åsnes Mari f. 1811 Wærmunden, Åsnes Erik f. 06.10.1817, Rønnesæteren, Åsnes Olianna f. 27.09.1824 Bierke, HofFinner ikke Erik Syversen i folketellinga 1801. I løpet av et par dager skal jeg sjekke om jeg finner vielse på Erik og Kari. Av bostedene ser det ut som disse er av finneslekt.I tillegg er det et par barn som ser ut til å høre hjemme her, men de er ført med ei anna mor. Det kan være feil av presten, men trenger selvfølgelig ikke være det. Kommer tilbake til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Har sett nærmere.Viet 9. oktober 1806 Erich Syvers og Kari Mathisd. Udnæset Caut: Ole Ouensen Udnæset og Ole Be.. (Bens?) RønesæterenAv andre barn ser ut til å være: Helene f. 20.04.1822 Flissundet. Men her er mora ført som Kari Eriksdatter. Da hun konfirmeres 1839 er mora ført som Mari Halvorsdatter. Derfor usikkert om hun er datter av Erik og Kari Mattisdatter. Tror presten har rotet med Karis navn her, og det er ikke noe nytt i Hof på denne perioden. Ved konfirmasjonen sagt at Helene er født på Smuginn - en plass under Bjerke eller Børke (uttale skal visstnok være /børkje/). Ser derfor ut til å være født samme sted som Olianna.Arne f. 06.11.1827 på 'Plassen under Sætre'. Mora er her ført som Kari Olsdatter, men ved Arnes konfirmasjon er mora Kari Mattisdatter, og Arne skal være født på Snapholt (av Sætre).I folketellinga 1801 er det ingen Erich Syversen i Hof prestegjeld. Imidlertid er det en Syver Erichsen på Utneset, tjenestekar i 20-åra. Kan fornavn og farsnavn være byttet av skriver? Kari er det 2-3 alternativer for 1801 - jeg tør ikke si hvem som er rett, men to av dem hører til på Finnskogen, og en av dem er vel den rette.Plassene Smuginn og Snapholt, sier forfatteren av Hofboka, må tolkes som samme plass.Bare Helene blir nevnt på Smuginn i Hofboka. Hun blir seinere kalt Eline. Sjå Hans Marius Trøseid: Hof Bygdebok 3 s. 50-53. Jeg har ikke Åsnesboka, men du kunne sjekke der under Vermunden,. Magne Skrede: Åsnesboka b. 1 og 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Tilgangslister i kirkebok for Vinger sogn 1847-1855. P. Oliana Eriksd. f. 27/9.1824 i Hofs prestegjeld. Innførsel nr. 18/1849, 17/11. At opholde sig her. Oppholdsted: Langtjernet u/Rustad. Attest fra Hof av 11/6.1849. Olia bodde i Langtjernet 3.12.1900. Ikke funnet innført som død i klokkerboka fram til 1918.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.