Gå til innhold
Arkivverket

[#10892] Hvor ble ikke-døpte personer registrert


Gjest Tore Granly
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Granly

Hei. Hvis foreldrene av forskjellige grunner valgte å ikke døpe sine barn hvor ble disse barna registrert da. Jeg tenker på 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

For Stange på Hedmarken som jeg kjenner best ble disse innført i kirkeboka selv om de ikke var døpt. På slutten av 1800 og begynnelsen av 1900-tallet førte presten disse under 'dissentere' ihvertfall i Stange sogn. Kirken fungerte som folkeregister. Derfor kan du finne en del i kirkeboka også for de som stod utenfor statskirken.Med hilsen Steinar Vasaasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Solfrid Therese Henriksen

I Nøtterøy Klokkebok ble noen av min bestemors søsken ikke registrert fordi de ikke ble døpt.Dette gjaldt 3 av dem, mens en var født 1901, døpt 21/9 1917, en annen var født 1903 og døpt 21/9 1917. Begge konfirmerte seg 30/9 1917. Disse to var ikke ført inn i kirkeboken før de var døpt. De tre andre som ikke døpte seg i det hele tatt, er ikke å finne registrert noen steder. Det var 9 barn født utenfor ekteskap med samme far. Sansynligvis ville nok ikke foreldrene snakke med presten, men da er det rart at de likevel døper noen av barna som små. Men disse to som døpte seg i voksen alder tror jeg gjorde det fordi faren døde i 1915, og man måtte kanskje ha konfirmasjonsattest for å få jobb eller flytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.