Gå til innhold
Arkivverket

[#10893] Omberg i Enebakk


Gjest Rasmus Lange
 Del

Recommended Posts

Gjest Rasmus Lange

Kan noen hjelpe meg videre med følgende; Ole Povelsen (Paulsen) han satt som bruker på Omberg i Enebakk fra ca. 1641 til 1655, og var gift med Ambjørg Trondsdatter. Har ikke kunnet finne noe mer om disse to, utover sønnen Trond Olsen som er f. ca. 1641, d. 1717, han kom 1679 til Røsholm i Aurskog og har en stor etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Jeg har registrert, med basis i bygdebok for Enebakk, tre barn: Trond, Erik og Kristoffer. Erik og Kristoffer har jeg begge notert er født ca 1654. Jeg har også notert at Ole er født ca 1608, og at han dør 1685. Men jeg har ingen informasjon om foreldre til Ole og Ambjørg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg har ingen nye opplysninger om Ole og Ambjørg, men jeg er en etterkommer til Erik Olsen Omberg, Tronds bror, og det ville være fint å få vite litt om Trond Olsens etterslekt. Min e-postadresse er kornstad@online.no Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Rasmus Lange

Tar opp tråden igjen i håp om at noen kanskje forsker i Enebakk og kjenner til dette ektepar og noe nærmnere om deres slektsforhold. Hilsen Rasmus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Fra prestemanntallet for Enebakk 1666: Oluff 58 år opsidder på Omberg (2 brukere), skyld 1 ½ pund, 3 sønner, Tron 24 år, Erich 14 år, Christopher 12 år. I 1664 er bare de to eldste sønnene nevnt (over 12 år).Han har en husmann (1664 og 66): Niels Oluffsen, 39 år, med 2 sønner 3 og 4 år, pluss Rasmus Hansøn, 7 år, ”Noch en Husquindes søn”.Ikke så mye nytt, men i all fall kilden til personenes alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Rasmus Lange

Prøver meg igjen i håp om at noen vet noe mer. Finnes det skifteprotokoller bevart fra Enebak på denne tiden? Kanskje kan jeg der finne noe som kan kaste lys over disse personene? Særlig kona Ambjørg Trondsdatter da dette jo ikke er et helt vanlig navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.