Gå til innhold
Arkivverket

[#10895] Kjøpmann Andreas Harboe-Berg


Gjest Knut Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Berg

Handelsmann Andreas Harboe Berg, født ca 1750 fra Røros. Kjenner noen noe til han og hans familie. Han har en sønn, Lars. Er det noen som vet hvor det ble av han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Jeg fant ham i Rørosboka (bind 4, side 86). Andreas Harboe Berg kjøpte hus 92 i Kjerkgata etter at Direktør for Røros Verk Per Hiordt døde i 1789.Andreas H. B. sies å være født i Trondheim i 1752, gift med Ane Magrete Borgen, født 1757 (det sies ikke hvor), død 1796 på Røros. Av barn nevnes Carl Fredrik, født 1788, død 1789, Carl Fredrik, født 1790. Han ble bergkadett og reiste til T.heim. En annen sønn Andreas, født 1791, reiste til T.heim etter konfirmasjonen for å gå i lære.Det er i korthet alt hva som står. Sønnen Lars er ikke nevnt, men han var jo tydeligvis der i 1801.Mvh. Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Berg

Så vidt jeg kan skjønne flyttet Lars også til Trondheim senere, men brukte etternavnet Bergstrøm en tid før han reise til Nord-norge og brukte Berg igjen. Hvorfor vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hei!Kan dette være Andreas forældre? iflg. Lassen's pers.historiske og genealogiske samlinger.Christian Frants Harboe død 29/4 1753 endt som obersløjtnant. 1749 chef for Nordenfjelds. 1.reg. 24 barn 8 overlevede han, g.m. Magrethe Kirstine Berg 1.juli 1721 Holmens kirke København.Mvh. Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Berg

Det kan det godt være. Navnet Kristianne, Kristian har gått i familien inntil i dag. Det samme gjelder Lars. ett annent fornavn tidligere var Fhallenthin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Eller det kan være besteforeldre. Jeg har i mit notat det er fra bind 65 Lassen's samlinger, det kan stå mere jeg ikke har notert, da jeg forsket i andre Harbouer. Hva med å slå opp i Olai Ovenstads Militærbiografier,kanskje han har mere på oberstløjtnanten eller C.J. Anker (tror det mest er generaler han har). For øvrigt tror jeg Chr.Fr.hustru's navn like så gjerne kan være Magdalene som Margrethe. Du kan finne vielsen på Familysearch/Vitalrecords/ Denmark, (kanskje du kan finne noen som kan hjelpe å slå den opp dernede for å se om det evt. er nævnt forloverne, hvis det er Andreas fam.) En adresse til Røros kirkebok på nettet: http://www.hognes.net/roros/v17671789.htm hvor Lars's søsk. dåp og konf. finnes, fannt ikke han. Ant.må du til kirkebøkerne å se etter faddere, Andreas dåp ca.1752 kanskje finnes i en kirkebok i Tr.heim, eller om han kan finnes i en telling og kanskje vielsen til Ane Margrethe Borgen.Lykke tilMvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.