Gå til innhold
Arkivverket

[#10898] Ekteskap 20.09.1843 i Strinda/Lade, Sør-Trøndelag (Trondheim?)


Gjest Lars Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Jørgensen

Heijeg lurer på om noen kan hjelpe meg med tilleggsopplysninger om dette ekteskapet (som jeg har funnet på FamilySearch)?Gjelder ekteskap mellom Jørgen Edevard Lie og Grethe Gurine Uland.Tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Krk.bok Strinda/Lade: 20/9 1843 gaade? Leangen (hos andre sto krk.navnet her) ungk. skipsfører Jørgen Edevard Lie og jomfru Grethe Gurine Uland.---Han f. Molde og 25 1/2 år, far skomaker Lars Lie.---Hun Leangen 27 1/2 år Leangen, far skipper? Lars Uland.Klokkerboka: 20/9 1843 skipsfører Jørgen Edevard Lie og jomfru Grethe Gurine Uland på Leangen. --Han f. Molde 25 1/2 år, far skomakermester Lars Edvard Lie.--Hun Thjem. 27 1/2 år. Forlover Mathias Moe.---Kun den ene forloveren, og farens navn sto ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. Fam.search hadde hun vært gift før. Hun skal vel ikke da tituleres Jomfru, men heller enke/enkemadam e.l.Jørgen E. skal være f. 24/3-29/3 1818 Molde, foreldre Lars Edvardsen Lie og Beret Martha Jørgensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Tusen takk Berit,dette var til virkelig stor hjelp - med to barn er det ikke så ofte jeg får tid til å komme innom Riksarkivet og sjekke kirkebøker selv (og dette _måtte_ jeg bare få vite nå).Siden du så lett fant bryluppet - du klarer ikke å finne dåp til Grethe også - det er særlig hennes opphav jeg har vært meget usikker på.Uansett - stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hun er nok litt vanskeligere. Det finnes ingen dato eller kirke. Jeg vet ikke hvilken kirke Leangen tilhører. Vet du når hun (eller begge) døde og hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Leangen tilhører nok Strinda.Grethe Gurine dør ca. 1850-1855, sannsynligvis i Molde. Dette framkommer av at barna bor med en stemor i 1865 Lenke At kone nummer 2 ikke er angitt som enke, kan tyde på at mannen stadig lever. Siden han var skipsfører kan han ha vært ute (men skulle han ikke da likevel føres opp?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sjekket konf. Strinda: 6/5 1832 Bakke sogn Grethe Gurina Uland 16 år, f. Bakklandet. Foreldre styrmand Lars Pedersen Uland og kone Ingeborg Larsdt..Strinda krk.bok 3: Bakke krk. f. 22/3-28/4 1816 Grethe Gurina. Foreldre skipper Lars Pedersen Uland og k. Ingebor Uland. Test: Mdm. Strand, Mdm. Uland, faderen og Niels Vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Tusen takk igjen Berit.Mitt løse spor er nå gården 'Uland', og en Lars Pedersen. Dette burde være mulig å finne i FT1801.Har hele tiden lett etter Lars fordi jeg ikke har kjent navnet på kona (før nå!). Naturlig er derfor å søke etter både en Ingeborg Larsdatter og Lars Pedersen på går Uland. Ser at vi finner en Ingeborg Larsdatter i Flekkefjord på 'Ulland Indre'. Lenke Dette stemmer bra med at Lars skal være født i Stavanger amt (som vel Flekkefjord lå under i 1801) - se mitt innlegg 7348 (der du også var til hjelp Berit). Dette gjør imidlertid Ingeborg litt gammel (ca. 46 år), men ikke usannsynlig.Finnes det så noen Lars Uland i 1801? Finner faktisk to i passende alder på samme gård i Flekkefjord i 1801, men ingen med patronymikon Pedersen.Noen dyktige hjelpere der ute som har bedre alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Desverre vet jeg ikke det. Hvilken Uland gård det gjelder, samt andre fra denne slekten vet jeg heller intet om. Det eneste jeg har er altså de opplysningene du har gitt meg før om at Lars Pedersen Uland er født ca. 1777 i Stavanger Amt. I ditt tidligere innlegg (på 7348) sier du riktignok at Lars heter 'Lars Peter Uland', står det egentlig 'Lars Peters. Uland'?Kom til å tenke på en ting til: Hvis de opprinnelig kommer fra Rogaland - vil de ikke da stå oppført i en liste over innflyttede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har lagt merke til at når en person får et slektsnavn, ganske ofte bruker farsnavnet som et fornavn.En oppsummering av funn hittil:23/6 1822 VF Trhj. enkem., skipsstyrmann LARS PETER ULAND f. Stavanger amt, ca. 45 år og far bondem. PETER ULAND; gift med pike Anna Christiansdt. Sollie f. Chr.sand/sund?, 27 år og far søfarende Christen Sollie. Forrige kone døde og byfogd Brinchmanns att. om riktigheten med skiftet.Lars Pedersen (Peter) Uland hadde først vært gift med INGEBOR OLSDATTER, som døde før 1822.Født 22/3-28/4 1816 Bakke (Strinda) GRETHE GURINA, foreldre skipper LARS PEDERSEN ULAND og k. INGEBOR LARSDT. Uland, faddere: mdm. Strand, mdm. Uland, faderen og Niels Vold.Grethe Gurina konf. Bakke (Strinda) 6/5 1832.Grethe Gurina ble gift i Strinda/Lade 20/9 1843 med ungk. skipsfører JØRGEN EDEVARD LIE, f. Molde 25 1/2 år, far skomaker mester Lars Edvard Lie.Jørgen skal iflg. fam.search være født i Molde 24/3-29/3 1818 og foreldrene var LARS EDVARDSEN LIE og BERET MARTHA JØRGENSDATTER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Tror neppe at Flekkefjord noen gang har hørt til Stavanger amt,men i den kirkelige inndelinga var der samkvem mellom Stavanger Amt og Lister amt. Grensen går ved Egdeholmen i Åna Sira nå som før. Der er Ualand-Ueland i Lund Komune i Rogaland-der hvor Ole Gabril Ueland bodde(kjent stortingsmann og bondehøvding).At der skulle komme en sjømann fra det før nevnte Ualand i tidligere Heskestad komune er lite trolig. Der finnes Ueland gårder på Jæren i Rogaland. Med hilsen fra 'Dalstrøka innafor' Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

RETTING i sammendraget: Lars Pedersen..hadde først vært gift med INGEBORG LARSDATTER, ikke Olsdatter.Ang. Flekkefjord og Stavanger amt så tror jeg nok det her menes at det finnes 2 stk. Flekkefjord som hørte under Rogaland i 1801. ----Mannen det er snakk om, Lars, skulle altså være født i Stavanger amt, men jeg ser at det finnes 3 gårder Ulland i Lister amt. Ulland i Fedde sogn og Ulland Ytre og Indre på Hitterøe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det er vel lite trolig at en person fra Ulland på Hidra/Hitterø i Lister amt ville oppgi at han var fra Stavanger amt fordi presten bodde i Sokendal? Og prestegjeldene fulgte ikke amtsgrensene, det er vel årsaken til at FT 1801 for Flekkefjord er ført under Stavanger amt. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Dette blir jo etterhvert (som så ofte før) en liten øvelse i geografi.Hvor ligger den Solli gård i Feda som du nevner, Sigbjørn? Er likevel litt usikker på om dette er interessant, fordi Lars Uland i 1822 forlengst har flyttet til Bakklandet (?) i Trondheim. Mer sannsynlig er vel at kone nr. 2 kommer fra Sollia gård i Rissa rett over Trondheimsfjorden.Ser nå også at jeg burde ha søkt på Ualand/Ueland og finner da en Peder Larsen f. 1752 på Ualand i Helleland. Lenke I følge mitt atlas ligger ikke dette så håpløst langt fra sjøen og kunne muligens ha fostret en sjømann. Eller er dette faktisk den samme Ualand som du sier ligger i Heskestad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Ueland strekker seg vel over et relativt stort område mellom Helleland og Heskestad. Uansett er det vel Egersund som er nærmeste by, og da er det vel ikke så unaturlig at han valgte sjøen som levevei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det er mere trolig at det er Ueland på Jæren,i Hå komune og Bryne er der mange Ueland i telefonkatalogen. Finner ikke passende kandidat i Petrus Valands bok om Heskestad. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Mer til Lars. Det er det samme Ualand som en gang tilhørte Helleland prestegjeld og Heskestad sogn nå i dag er det Lund komune. Ligger mellom Helleland og Moi sånn ca. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Etter litt finmysing fant jeg i Petrus Valand og Olav Heskestads bok Hetland Skibreide bind 1 Heskestad sokn side 571. Peder Larsson Ualand 49 år i 1801,fra Tekse gift 2 nov 1775 med Gurie Torsdatter Fjedla.Deres barn :LARS,døpt 5 april 1776.flere barn, den yngste sønn får gården 1802.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Hei Sigbjørn,Kan ikke skjønne annet enn at det var den familien jeg fant fram til i går (og at vi her er veldig nær en hypotese med brukbart hold). Det interessante er at det her faktisk også nevnes en sønn Lars OG at fødselsår passer meget bra (altså 46 år i 1822). Vi er vel også enige om at dette faktisk ER i Stavanger amt?Du nevner videre at yngste sønn får gården. Kan ikke skjønne annet enn at det ikke er Lars? Det står ikke noe om Lars' skjebne? Når boka heter 'Hetland Skibreide', betyr ikke det også at det er et kystdistrikt, og at dette i tilfelle sannsynliggjør at Lars kan ha gått til sjøs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Ja det virker sannsynlig at det er rette person.Ueland gård ligger ca 30 km fra Egersund inne i landet i Stavanger amt-ikke tvil om det. Den gården har jeg mange ganger besøkt.Jernbanestasjonen ble kalt Ualand etter før nevnte gård og nå kalles tettbebyggelsen Ualand hvor mine tanter bodde. Barn Lars døpt 5.4. 1776. Står ikke mer om han. Kirsti,døpt 30,1-1780,gravlagt 20,12,1807,ugift. Enok Pederson Heskestad døpt 8,7,1787,gift 20,11-1821 med Anne Kristine Rasmusdtr Hestad. Ingeborg,døpt21,10-1789. død 6,7-1857,gift 25,6-1814 medJakob Rasmusson Heskestad. Lisbet,født 1794,død 1807. Tor Pederson,døpt 11,1-1778 Ingeborg Katarina, født 1782 og død 1788. Jakob Pedeson,døpt 31,2,1785 og antagelig død som liten. Kanhende utflytterlistene kan si noe mer om Lars. Synest å huske at her i Digitalpensjonatet ligger noe om Heskestad. En kan vel ikke umiddelbart ta for gitt at et skibbrede ligger helt ved kysten,bønder langt inne i landet måtte også delta i utredsel til skip. Hilsen Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Ser at en av sønnene ble gift til med ei jente fra Hestad - og da er man jo halveis til Egersund. Vi skal ikke undervurdere reiseaktiviteten i tidligere tider - de reiste nok oftere og lengre enn vi vanligvis tror. Det er jo mye som tyder på at dette er den rette Lars. Ettersom dødsfall på de øvrige er oppgitt i bygdeboken, er det vel sannsynlig at Lars ikke er død i bygda. Og at yngste sønnen overtar gården tyder vel på at de øvrige sønnene har andre yrker. At Lars mor heter Guri, mens datteren heter Grethe Gurine styrker vel også troen på at dette er den rette Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det var Tore som fikk skjøte på gården 10,11-1802. Valand har ført han nederst slik at eg tok feil og trodde han var yngst. En tur til Egersund og Stavanger var ikke noe uvanlig for folk i Heskestadområdet på den tiden. Vi har kirkebøkene for Heskestad i Flekkefjord hist lag-skal se om der blir tid i morgen til å se i utflytterlistene. Siden den godeste Petrus ikke har nevnt noe om Lars så er det lite trolig at han har funnet noe om han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.