Gå til innhold
Arkivverket

[#10904] Morten Anton Johansen (Tønsberg/Oslo) og Hilda M. Hansen


Gjest Marita Brandsøy Lystad
 Del

Recommended Posts

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Morten Anton Johansen er min samboers oldefar. Han skal være født 02.02 1852Gift 15.01 1888 med Hilda Magdalena Hansen f. 1860. Hvor var hun fra???Familien bosatte seg i Oslo, og fikk flere barn.Foreldrene til Morten Anton skal ha vært Anton Johansen og Maren Elisabeth Steensen. Noen som vet mer om dem?Foreldrene til Hilda Magdalena vet jeg ingenting om, hvem var de? Hvor kom de fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Ja, det har jeg gjort. I 1900 bor Morten og Hilda i Oslo sammen med sine sønner. Morten og foreldrene hans (Anton og Maren Elisabeth) finner jeg i Sem i 1865.Men jeg har ikke klart å finne Hilda! Er usikker på om hun virkelig het Hansen (det navnet har jeg funnet vha familysearch, og der er det så ymse). Sønnene til Morten og Hilda kalte seg nemlig Hjorth Johansen til etternavn. Kanskje hun hette Hjorth? Har uansett ikke klart å finne Hilda i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det du har funnet på Familysearch, er uttrekk fra kirkebøker, ikke donerte data. Derfor bør du være noenlunde trygg på at det er rett. Allikevel bør det sjekkes med originalen, som her er kirkebok for Glemmen i Østfold.Du finner Hilda Magdalena her i 1875: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875_bokmål&knr=0301&kenr=029&bnr=1639&ln=00>Lenkeog, hun er faktisk oppført 2 ganger, her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og, da kan vi se at Hilda ble døpt i Grønland:Hilda Magdalene Female Event(s): Christening: 01 JUL 1860 Gronland Menighet, Oslo, Akershus, Norway Parents: Father: Carsten Hansen Family Mother: Maren OlsdatterBroren: HANS ADOLPH KARSTENSEN Male Event(s): Birth: Christening: 08 JUN 1856 Domkirken, Oslo, Akershus, NorwayParents: Father: CARSTEN HANSEN Family Mother: MAREN OLSDR ------Begge dåpene er uttrekk fra Kirkebøkene.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Siden jeg er så godt i gang: Caroline Sex: F Event(s): Birth: 09 May 1862 Place: Christening: 03 Aug 1862 Place: Oslo, Akershus, Norway Parents: Father: Carsten HANSEN Mother: Maren OLSDR Domkirken, Trefoldighet (vet ikke hvem av dem det er, begge er oppført, også i kildehenvisningene)Carl Bernhard Sex: M Event(s): Birth: 03 Jun 1865 Place: Christening: 06 Aug 1865 Place: Oslo, Akershus, Norway Parents: Father: Carsten HANSEN Mother: Maren OLSDR SÅ, her gifter de seg: CARSTEN HANSEN Marriages: Spouse: MAREN OLSDR Marriage: 01 FEB 1856 Domkirken, Oslo, Akershus, NorwayDette er også uttrekk fra kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Tusen takk til deg Laila! Nå er jeg kommet et godt stykke videre, noe som alltid er like moro. Du vet ikke tilfeldigvis noe mer om Anton Johansen og Maren Elisabeth Stensen også? Nok en gang: takk for god assistanse!mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Nå har jeg funnet ut litt selv også :-).Anton Johansen giftet seg med Maren Elisabeth Steensen 07.04 1840 i Tønsberg.Far til Anton Johansen er oppgitt å være Johan Amundsen. Far til Maren Elisabeth Steensen er Hans Steensen (tidlig å ha etternavn?).Finner en Johan Amundsen i 1801-tellingen i Anneboe i Jarlsberg og Larvik amt. Han er 13 år i 1801. Dette kan kanskje være 'den rette' Johan, da jeg vet at 'Laurvig' (Larvik?) står oppført som Antons fødested i 1865-tellingen.Hans Steensen har jeg foreløpig ingen funn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Når det står fødested 'Laurvig' i 1865-tellinga, må du regne med at dette henviser til selve byen Larvik, ikke til amtet (det senere Vestfold fylke).Jarlsberg og Laurvigs amt ble opprettet rundt 1820 (tror jeg) ved å slå sammen Jarlsberg Grevskap og Laurvigs Grevskap. Andebu hørte til Jarlsberg, bortsett fra en del av Kodal (sogn i Andebu prestegjeld) som tilhørte Laurvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Takk for info!Anton Johansen er nok født i Larvik by da. Men hans far kan jo være født i Andebu? Trenger ikke være rett Johan Amundsen jeg har funnet heller, det er vel heller usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge IGI (Familysearch) ble Maren Elisabeth døpt 8. november 1817 i Tønsberg. Foreldre var Hans Steensen og Tabetha Johannesdatter. De fikk også sønnen Samuel i 1821. Faren kalles da Hans Christian Steensen.Hans Stensen og Tabetta Johannesdatter ble gift i Tønsberg 30. januar 1817.Tabethea Stephensen, med foreldre mesterskredder Johannes Steffensen og Maren Jensdatter, finnes i FT-1801 Tønsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Kjempefint! Det er godt å ha gode hjelpere. Det er ikke alltid like lett å grave frem det man trenger fra familysearch synes jeg. Gjelder visst å søke på de rette tingene. Nå har jeg iallefall kommet et langt stykke på vei, takk til alle som har hjulpet meg dit.Har ennå ikke funnet Johan Amundsen, far til Anton Johansen...men skal lete videre.mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.