Gå til innhold
Arkivverket

[#10908] Brødrene Johan (f. 1866) og Trygve Halmrast (f. 1874)


Gjest Anne Ørvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Ørvig

Jeg søker informasjon om brødrene Johan (1866-1912, forfatter av flere kjente salmer) og Trygve Halmrast (1874-?). Pr. 1900 bor de to sammen med foreldrene i Kristiania.Jeg er særlig interessert i navn på de to brødrenes ektefeller, samt fødsels- og dødsår, eventuelle barn etc. Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Takk for rask respons. Jeg alt vært innom denne listen, men den ga meg ingen 'spor'. Er på jakt etter min mors tante, Valborg Karlsen (født 1884, Kristiania), som visstnok var gift med en av disse brødrene (hun ble iallefall giftet inn i salmedikteren, Johan Halmrast, sin slekt). Vi har lite informasjon om denne delen av slekten ettersom der var et 'brudd' med familien i midten av 1920-årene. Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved søk etter Johan Halmrast fant jeg via Fast Search: Kvam kyrkjer, kvam.kyrkjer.netDer finnes Kyrkjebladet nr. 2 2002, og der står det litt om Johan, men ikke noe om ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Jeg har også søkt litt, men bare funnet info om Johans diktning. Underveis har jeg imidlertid funnet ut at det muligens var en annen Halmrast denne Valborg var gift med (via en Halmrast-hjemmeside): Hans Halmrast, dro til Amerika med familien som 4-åring (1885), men må ha kommet tilbake til Norge som voksen ettersom familien var bosatt her i begynnelsen av 20-årene. Men jeg tar fortsatt veldig gjerne imot tips om 'Halmraster'. Tusen takk, Berit! Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Du har også sett at etterkommerne til Hans og Valborg Halmrasts barn (elleve pluss ett fosterbarn) hadde slektsstevne på Folkets Hus på Kjelsås høsten 2001 og at det yngste barnet, Bitten, da fortsatt var i live?Ta en liten telefon til et av gravlundskontorene i Oslo og sjekk om de kanskje ligger gravlagt der i byen. Det kan gi deg opplysninger både om fødsels- og dødsdata samt en fester av gravstedet.Formiddagshilsner fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Ja, jeg så det på denne hjemmesiden, så jeg har nå kontaktet familien via e-post (har ikke fått svar enda). Takk for telefontipset - det prøver jeg. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.