Gå til innhold
Arkivverket

[#10909] Søker navn på mine besteforeldres fedre


Gjest Magne Botnedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Botnedal

Hei Jeg søker identiteten til min oldefar på farmors side. Hennes navn er Jørgine Hovland, født 07.05.1891 i Ytre Holmedal, dagens Fjaler Komm. Hennes mor heter Johanne Jørgensdatter Hovland, men hvem er faren? Har av hennes fjerne slekt fått oppgitt Thomas Amundsen, f. 1871 Bergen og tilhørte Årstad prestegjeld. Jeg finner imidlertid ikke spor etter han i tilgjengelige online folketellinger. Er dette rett person og i så fall, hva finnes av data om han?Min farfars far er identifisert, men for å få en endelig bekreftelse, lurer jeg på hva som oppgitt som foreldre, når Sigvard Andersen Botnedal og Jørgine Hovland giftet seg i Fana Kirke, 02.06.1917?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kirkeboken sier Thomas Amundsen, Bergen, født 1871. Da datteren giftet seg i Fana står hennes far som 'Grdbr. Thomas Hovland'.Vielsen i Fana 2. juni 1917 sier at Sigvard Andersen Botnedal var sønn av Grdbr. Anders Antonsen Botnedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Magne Botnedal

Takk for svar.Mht min farfar, Sigvard, er det interessant å se, at det er ulike navn oppgitt for hans far og han selv i ulike kilder, f.eks:1. Fana Kirkes kirkebok for dåp, 28.08.1892: Far; Gift gårdbrukersønn Anton Jonassen Solheim, Lindaas, f. 18582. Folketelling 1900: Sigvard Andersen, fosterbarn, f.18923. Fana Kirkes kirkebok for konfirmasjon, 07.04.1907: Sigvard Antonson, farsnavn: Gårdbruker Anton Johanessen Solheim - og som det står mht vielse4. Grdbr. Anders Antonsen BotnedalDen siste her, var for meg nok en variant, da min bestefar vitterlig kalte seg Andersen, før han tok gårdsnavnet Botnedal som etternavn.Det som jeg tror er korrekt, er følgende (hentet fra 1900-folketellingen: Id 5674: Anders Solheim, Gårdbruker, f. 1858. og samme person fra 1865-folketellingen: Anders Jonasson, alder 8 år. Her stemmer alder, sted og farens farsnavn, Jonas.Dette bekreftes av Sigvard eldste nålevende nevøer. Dessuten eksisterer ingen Anton Jonassen Solheim, så hans mor kan ha endret fornavn bevisst, pga. skammen over å føde et 'uekte' barn og for å skjule den fulle identiteten til barnefaren. Se f.eks: 'Til sin Barnefader udlagde hun ...' http://home.online.no/~fndbred/barnef.htmMht min farmor, var dette nytt, men jeg finner ikke spor av Thomas Hovland - ei heller Thomas Amundsen i 1900-folketellingen, så her er jeg fortsatt like langt. Er det noen som har tips for videre leting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.