Gå til innhold
Arkivverket

[#10911] Dødsår Ulrik Fredrik Nilsson f. ca.1805,Bergen , døde i Meland Hordaland


Gjest Bjørn Gundersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Gundersen

Jeg lurer på om en av arkivarene eller andre med tilgang på kirkebøker kan slå opp når Ulrik Fredrik Nilson f.1805 i Bergen, gift 20/3-1837 med Anna Christiansdatter Yttre Fosse dør. Han skal i følge tradisjonen ha drukna i Storavatnet på Holsnøy (Alversund) nå Meland. Finner ham ikke under døde Hamre eller døde Bergen. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg tru ikkje du kan rekna med at nokon av arkivarane kan leita rundt i kyrkjebøkene for deg, det er mange of for lang periode. Difor flytta eg temaet ditt til brukarforumet; kanskje nokon av brukarane kjenner til poden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Den der var vel litt drøy. Du mener ikke alvorlig talt at man skal lete etter en navngitt avdød person i en periode på, skal vi si nærmere 30 år. Du virker ikke helt sikker på hvor man skal lete heller, virker det som.Du vet vel noe mere enn dette. Levde han i 1865, hvor bodde han, og evt. når ble hans siste barn født. Alt du kan fortelle kan hjelpe deg. Ellers så får man håpe du har griseflaks, og at noen andre kjenner til denne mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Beklager at jeg har vært så upresis i formulering av mitt spørsmål,jeg har grunn til å anta at han døde en gang mellom 1837 og 1845.Normalt burde han være ført inn under døde i Hammer,kan det mangle kirkebøker for perioden?? Har jeg kanskje oversett andre stavemåter av navnet??Finner ham ikke under Fosse Yttre brnr.4 hvor han bodde, tenkte at siden han var født i Bergen kunne han være gravlagt her. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Hei!Jeg finner han ikke død i Hamre, heller ikke i Bergen. Men det er mulig han døde i Lindås. Hans kone får jo et barn på Lie i Myking med en Knud Johnsen (Johannessen)i 1845 ifølge dine notater. Så muligheten for at Ulrich døde der er tilstede. Døde i Lindås for perioden 1837 - 1845 er ikke å finne på Digitalarkivet.Mvh. Johan Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. leksikon finnes det 2 Holsnøy, Meland og Masfjord. Han er ikke død i Lindås(Masfjord)1837-49. Meland krk.bok starter først i 1851.Om han aldri ble funnet, ble han da begravet eller ført i kirkebok som død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Takk til Berit og Johan.Vi skal nok til Lindås, fikk gjort et oppslag i bygdebok for Alenfit II. Der står det at Ulrik Fredrik Nilsson fikk festeseddel på 'Sætehaugen'i Lindås i 1838. Det står også at han var f.1804 og død 1839.Det står at han var plassmann på Yttre Fosse i 1837.Så dette må være han jeg leitet etter.Beklager at jeg var så sikker på at det var på Holsenøy han befant seg.Han har fått en datter i 1839 som er født på Leivestad.Denne gården lå vel rundt 1860 i Hosanger prg.Så jeg vil vel finne Ulrik i kikebøkene for Hosanger. Takk for hjelp fra dere som har svart på mitt spørsmål. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Kåre Bjørnestad

Hei Bjørn! Først nå har jeg oppservert ditt innlegg. Jeg har noen noteringer om denne fam på mitt TMG program. Bl.a. ektesapet. Det finner du her: Lenke. Har du funne flere INFO om fam. så er jeg intressert. Mvh. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Bjørnestad

Hei Bjørn! Først nå har jeg oppservert ditt innlegg. Jeg har noen noteringer om denne fam på mitt TMG program. Bl.a. ekteskapet. Det finner du her: Lenke. Har du funne flere INFO om fam. så er jeg intressert. Mvh. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.