Gå til innhold
Arkivverket

[#10912] Peder Kristoffersen Moen fra Røros


Gjest Mia Corapi
 Del

Recommended Posts

Gjest Mia Corapi

Jeg leter etter Fraskilt handelsbetjent Peder Kristoffersen Moen født 1866 i Røros (ifølge fødselsattesten til hans datter Anna Birgitte Moen, født utenfor ekteskap 5 februar 1921). Jeg har lett i riksarkivet, og de eneste jeg finner er Christopher P. Moen født 1830, og Peder Christophersen født 1862. Kan det være feil i fødselsattesten til min mormor Anna? Er det noen som kjenner til denne slekten? Jeg tror han hadde barn fra et tidligere ekteskap. Jeg har prøvd å finne ut hvor han er døpt og konfirmert, men har ikke hatt hellet med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du finner sannsynligvis Peder Christoffersen Moen under Stormoen (250) i FT 1875 for Røros. Han oppgis som født i 1862, foreldre er Christoffer P. Moen, født 1830, og Lisbet Olsdatter Grind, født 1826.Det har ikke lyktes meg å finne i Rørosboka nøyaktig hvor på Stormoen familien bodde. Jeg fant i hvert fall at ut at Christoffer Pedersen Moen var sønn av skomaker Peder Christoffersen Moen og Olava Jonsdatter Tørres, født 1805 (gift 1829). Olava var datter av Jon Olsen Tørres og Ingeborg Nilsdatter, også bosatt på en plass på Stormoen (Jo Tørresan)Jeg kunne sikkert finne ut mer, men har i øyebikket ikke tid. Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har funnet ut at Christoffer P. Moen bodde på plassen Monsan på Stormoen. Der står følgende opplysninger om Peder: født 1862, død 1934 i Oslo, gift med Kristine Austad, Trondheim, skilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mia Corapi

Takk for hjelpen! I min mormors fødselsattest står det at han er født i 1866 og ikke i 1862. Jeg må vel gå utifra at det er skrevet feil der. Jeg har lett etter en som er født i feil årstall. Hadde ikke ventet at det var skrevet feil i en fødselsattest i 1921. Hadde håpet jeg kunne finne ut om han hadde flere barn enn min mormor. Hun ble født da han var 59 år gammel. Står det noe sted hva slags yrke han hadde slik at jeg kan få bekreftet at det virkelig er ham? Synes det er så rart at det står feil skrevet på fødselsattesten, og på informasjonen jeg har fått tidligere fra statsarkivet i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mia Corapi

Jeg har kun funnet ham i 1875, og der står det at han er født i 1862. Det står i fødselsattesten til hans datter at han er født i 1866. Det står ingenting om hans alder der. Jeg synes det er veldig rart at han ikke står oppført i 1900. Hans datter (mormor) er født i Trondheim. Det står på fødselsattesen at han var handelsbetjent. Vet ikke om det betyr at han var reisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.