Gå til innhold
Arkivverket

[#10919] Juliane Fredriksdatter, Tingvold, M&R, 1800-tallet


Gjest Trond Myrstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Myrstad

Dette er en fortsettelse av tema 7122, men siden saken har flyttet seg geografisk, legges det ut som et nytt tema.Knut Olsen ble født 20.3.1844, og ble døpt 30.3 (31.3 ?) samme år i Tingvold prestegjeld, Møre og Romsdal. Foreldrene var Ole Knudsen og Juliane Fredriksdatter. Knut og Ole finner vi igjen i FT1865 på plassen Morken i Heidal (Vågå).Jeg finner derimot ingen spor av Juliane. Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvem hun var ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Trond Myrstad

I FT1865 er Ole Knudsen oppført som ugift. Dersom Ole og Juliane hadde giftet seg, og Juliane var død, burde han vel strengt tatt vært oppført som enkemann. Fødselen/dåpen til Knut har jeg funnet i Family Search. Der er det ikke registrert flere barn på Ole og Juliane. Hvor Juliane kom fra, og hvilken skjebne hun fikk er derfor en like stor gåte for meg ! Jeg håperderfor at det er noen som har tilgang på kirkebøker eller andre kilder fra Tingvold som kan hjelpe meg videre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Hei, siden du befinner deg i Trondhjem, sitter du midt i smørøyet selv. På Statsarkivet som ligger rett bak Samfundet, finner du ganske mange kilder som du kan slå opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Trond Myrstad

Statsarkivet i Trondheim ga meg litt informasjon, men enda flere spørsmål.Knut Olsen var iflg. kirkeboka sønn av 'Arresterede personer, Dreng Ole Knudsen Foslie fra Vaage Præstegl. og Pige Juliana Fredriksdtr. Einan fra Tolgens Præstegl'. Så da beveger jeg meg fra Møre til Hedemark, og trenger hjelp til å finne opplysninger om Juliana Fredriksdatter Einan fra Tolga.I 1865 finner jeg en Julianna Fredriksdatter, 47 år, ugift og losjerende på Øvre Hjertmoen i Tolga sammen med en datter. Kan det være samme person ? Fødestedet til denne Julianna er forøvrig oppgitt til å være Bakke i Bergens Stift.6.juni 1880 gifter en Julianna Fredriksdatter seg i Tolga med en Ole Knudsen. Samme person ? Og hva med Ole Knudsen; er han identisk med barnefaren fra 1844 ? Datteren til Julianna Fredriksdatter fra 1865-tellingen har forøvrig også en Ole som far (Johanna Olsdatter, 9 år i 1865, født i Kristiania). Hvilken Ole er dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.