Gå til innhold
Arkivverket

[#10921] Slekt i Ålesund?


Gjest Wenche Fresvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Fresvik

Hei Kan du hjelpe meg? Jeg leter etter min oldefar i digitalarkivet men har problemer med å finne frem. Kan du hjelpe meg? Jeg har følgende registrerte data på ham: Navn: Rasofiel Rasmussen Osnes f. 1881, Ulstein, Ytre Haddal, trolig bosatt i Ålesund i 1910. Finnes det opplysninger på ham? Når døde han? Finnes det andre etterkommere? (han var registrert som far til min bestefar i kirkeboka)? Takknemmelig for svar! Wenche Fresvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Elsebø

Wenche.Hvis det er den rette Rasofiel du har funnet ser det ut som at han flyttet til Herøy og ikke til Ålesund.I Bygdebok for Ulstein og Hareid, Band IV, s.89, står at Rasofiel 10/12 1881-17/10 1934 gift med Petra Olsd. Sætremyr, Herøy, busett der.I Herøyboka II, s. 594 under Aurvåg, bnr 9, Sætremyr, står det at Rasofiel Rasmusson Haddal 1881-17/10 1934 brukte bruk nr 9 i Aurvåg fra 1905 til 1934. Han var gift med Petra Olsd. Sætremyr 5/11 1881-21/9 1941. De hadde følgende barn: Ragna til Nykrem 14, Georg neste bruker, Olga til Leine Ytre 9, Ingeborg til Stokksund 3, Margit 24/4 1915 gift med Arthur A. Hatlø, bosatt Ulstein, Åsta 23/6 1920 gift med Svein Alsaker bosatt i Ski og Reinart 26/4 1925.Hjelper gjerne med mer, men ta da direkte kontakt.Hilsen Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Fresvik

Kan dette være riktig person? Den personen jeg leter etter er oppført som far til min bestefar i kirkeboka i Batnfjordsøra. Følgende er registrert der: Johan Osvald Silseth f. 13.06.10 av Petra Gjørgine Silseth f. 1882 og Rasofiel Rasmusen Osnes. Når Johan ble født var de trolig bosatt i Ålesund. Dette er det eneste jeg vet så langt. Kan dette være samme person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Hei Wenche, lenge siden sist forresten :-)Jeg finner en Rasofiel Osnes f.05.05.81 og død 18.08.65 i Ålesund. Kanskje det er rett person? Du kan vel finne flere opplysninger om ham ved å henvende deg til avisen i Ålesund og be de sjekke hva som står i dødsannonnsen for eventuelt etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Fresvik

Godt jobbet igjen, Solfrid. Tusen takk for tipset! Dettte stemmer med både bosted og etternavn som jeg har fått oppgitt fra kirkeboka. Finner du mere om ham vil jeg sette stor pris på det. Kan sendes direkte på mail: wenche.fresvik@aa-f.kommune.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Eg veit ikkje noko om etterslekta til Rasofiel Rasmussen, men eg kan opplyse om foreldra. Det var Lisa Ivarsdtr. Moldskred, frå Moldskred i Ulstein f. 29.03.1853 - d. 01.02.1932. Rasofiel f. 05.05.1881 var fødd utanom ekteskap. Far var Rasmus Rasmussen Varholm.Det fanst berre 25 Rasofiel i heile landet i 1900. Namnet var berre brukt i Ulstein og nabokommunane. 24 kjem fram ved å søkje på Rasofiel, men nr 25 ('vår mann') har fått namnet sitt feilstava til Rasofield.Ytre Haddal var eigna til å forvirre. Der budde nemleg den andre Rasofiel Rasmussen, også fødd i 1881. Moldskred ligg i Haddalbygda og ikkje så langt frå Ytre Haddal. Korleis Osnes kjem inn, veit eg ikkje.(Og eg er fødd og oppvaksen på Osnes). Osnes er i Ulsteinvik, ca 1 mil frå Haddal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.