Gå til innhold
Arkivverket

[#10930] Olaus. Berg fra Sande/Hof


Gjest Inger Carlson
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Carlson

Ja, nå prøver jeg å etterlyse en annen familie. Har ikke særlig flaks med mine innlegg, men se nå her: Hans Olaus. Berg f.1864 i Sande i Vestfold finner jeg i 1900 tell. g.m. Olea f. 1862 i Hof. Der står desverre ikke hennes fødslsetternavn. De bor da på Bjølsen i Kristiania. Skjønner forøvrig ikke hvor Berg navnet kommer fra i denne sammenheng. I 1865 tell. finner jeg Hans igjen som barn i Sande. MEN, denne Olea fra Hof er jeg usikker på. Har funnet en Olea 5 år i Hoff på Kolstad gård i 1865 tell., men dette er jo veldig usikkert fordi jeg ikke har hennes pikenavn, eller farens fornavn. Er det noen som kjenner igjen denne fam. eller vet noe mer? Hilsen Inger C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

Sendte et innlegg i stad, men kan ikke se at det kom inn. Prøver igjen. pÅ 1865 for Hof finner du jo foreldra til Olea. faren er Ole Pedersen 41 år f. i Sandsvær.Moren Caroline Johannesdatter kan jeg finne i kirkeboka for Hof, hvis du er interessert(har den her på mikrofilm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Hei navnesøster! Tok meg skikkelig i nakken i dag og reiste til Riksark. Der fant jeg det du bekrefter ang.foreldrene til Olea. Fikk også bekreftet at Ole A Olsen f. 1800 er far til Olaus og Maren Boletta, som igjen er foreldre til Hans f.1863 som ble gift med Olea. Olea kom fra en plass som het Berget. Derav navnet Berg. Er svært interessert i mer opplysninger ang. Caroline. Skal gi bort en stamtavle i 60 årsgave til en i familien, så jeg takker. Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

I Hof bygdebok på 'Klokkerstykket' under 'Hem' (s. 390)finner jeg Karoline Maria f. 1824 (den 5.av 6 barn ).Gift 1849 m Ole PedersenJarnes. Foreldrene er: Johan Jørgensen f. 1786 på Langedal, Hof d. på Kolstad 1861. Olea Simensdatter d. 1865 på Kolstad 75 år.Det står litt om denne fam. her, så det er lurt å låne denne boka på biblioteket. Det var alt i denne omgang, kan finne ut mere siden.Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Hei igjen Inger! I dag fikk jeg et tips på et navn jeg kunne ringe til ang. Olia. Denne personen visste med sikkerhet at Olea hette Olia Tallaksdatter f. 1861. Måtte bare si ifra så du slipper å lete forgjeves for meg.I 1865 tell. fikk jeg da 3 generasjoner med en gang. Tallak Andersen f. 1830 var gift med Grete Maren Rasmusdatter f. 1835. Henne vet jeg ikke mer om foreløpig, så hvis du har bygdebok fra Hof kan du gjerne kikke i den for meg. Du skal ha takk for engasjemanget ditt så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

Hei igjen Jeg skjønner ikke helt dette, er Olea født på et annet sted enn Kolstad da? Hva med denne Olea som jeg har funnet døpt (fra kirkebok)i Hof med de foreldrene som før beskrevet.Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Hei igjen Inger! Det ser ut til at jeg har vært litt på feilspor her.Nå blir jeg skikkelig frustrert, men jeg har nok gitt deg feil informasjon.Tar det fra begynnelsen: Proband: Grete Borghild Olaus.Berg f.1888 . På digitalark. står det at hun er født i Sande. Hennes foreldre heter Hans Olaus. Berg f. 1864 i Sande og Olea Olaus. Berg f.1862 i Hof. I 1900 tell. bor de i Kongsberggaden 15 i Kristiania. Her fikk jeg problemer for hun er skrevet inn med sin manns etternavn. Så da jeg finner Olea Olsdatter f.1861 på Kolstad gikk jeg rett i fella. Bare flaks at jeg fikk høre at hun het Olia Tallaksdatter Berget og hadde en far som het Tallak. Du skal ha takk, men jeg er ei meg for å ha gitt deg feilinfo. Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

Hei på deg! Ja da skjønner jeg. Er det noe du vil at jeg skal finne ut for deg, så gjør jeg det gjerne. Jeg har Hof-boka og Sande-boka her, samt noe mikrofilm av kirkebøker for Hof, men jeg vil gjerne ha så konkrete spørsmål som mulig.Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Hei igjen. Jeg tar deg på ordet ang. mer hjelp. I 1801 tell. for Hoff finner jeg Anders Larsen som 7 åring. Antar at dette er den Anders jeg har fra 1865 tell g.m.Aase Olsdatter f.1792 i Hof. her bor også Olia Tallaksdatter f. 1861, med foreldre Tallak Andersen f.1835 g.m. Grete Marie Rasmusdatter. Kan du kikke i bygdeboka for Hof og finne ut om det står noe mer om denne familien på gården Berg Nedre. Det er kanskje fra denne gården Bergnavnet i min familie kommer fra. Hilsen Inger C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

HeiDette finner jeg under 'Brantestua' på Øvre Berg:Anders Larsen f. 1795, se nordre berg, d. 1867 Brantestua. han kalles da verksarbeider. Ektet 1821 Åse Kirstine Olsdatter Breisetstua, f. 1793 på Løvås, d. 1878, 85 år.Seks barn:1. Kirsten, f. 1823 Brantestua, ektet 1844 hans Andersen, Mellom Berg, bodde på Løvåsmyra.2. Lars, f. 1824, d. ugift 1883, han var en tid i USA.3. Ingeborg, f. 1826, gift i Strømsø (Drammen) 1854 m. sjøbukarl Anders Pedersen (oppgis å være f. 1825 i Hof), bodde på Strømsø.4. Olea f. 1829, ektet 1855 skredder Kristen Andersen, se Sagstua av Østby.5. Helene, f. 1831, ektet 1853 Anton Rasmussen Nyhus.6. Tallak, f. 1836, se nedenfor. TallakAndersen kalles forpakter og milebrennerd. 1907. Ektet 1862 Grete Maria Rasmusdatter Nyhus, f. 1832, d. 1876. Seks barn:1. Olea, f. 1862, d. 1946 i Oslo, gift1884 i Sande m. sjømann Hans Olausen Berg (f. 1864 i Sande), bodde i sande.2. Aase, f. 1864, reiste i 1887 til Amerika, d. 1937 i Oslo, ektet i 1892 vognmann Tollef Martin Kristiansen, Skafjell i Sande (f. 1851, d. 1912 i Oslo), bodde i Sande, senere i Oslo.3. ?4. Agnete, f. 1867, d. 1953 på Eidsfoss, ektet 1891 pusser Erik Johannesen, Eidsfoss (f. 1858, d. 1910).5. Lars, f. 1870, utvandret i 1889 til USA.6. Regine, f. 1873, gift 1901 i Sande m. småbruker Hans Jørgen Jørgensen, Saltboden u. Selvik i Sande (f. 1837).Vel, det var noe av det jeg fant, ellers står det en del om denne slekta under Nedre Berg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.