Gå til innhold
Arkivverket

[#10934] Noen som vet noe om Teigen/Nilsen-slekten fra Gudbrandsdalen?


Gjest Barbro Ramstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbro Ramstad

Laura K. Teigen er fødd 20.05.1905 i Nattervik. Hun døde 06.09.1988. Hun giftet seg med Hans G. Johansen. De fikk fire barn sammen, Hildur, Margrethe, Nella og John. Hildur er min farmor og er fødd den 06.08.1929 i Lyngseidet. Men det er Nella som er eldst og jeg hvet ikke hva tid hun ble fødd. Foreldrene til Laura K. Teigen hette Margrethe Vilhaugmine Christiansen. Margrethe Vilhaugmine ble fødd sannsynlegvis i Ulsfjoden i Troms. Hun dødde 102 år gammel, men jeg hvet ikke hvilket år. Og jeg hvet heller ikke hvilket år hun ble fødd. Er det noen som kan svare meg på det? Hvet heller ikke hvem foreldrene hennes er, og hvor de kommer fra. Noen som kan hjelpe meg? Hun giftet seg med Nils Peder Teigen.Nils Peder Teigen kom fra Kvam i Nord Fron kommune i Gudbransdalen. Før han flyttet nordover til Lyngen hette han sannsynligvis Nils Peder Nilsen. Han kom sannsynligvis fra en gard som hette Teigen. Og tok derfor etternavnet Teigen. Er det noen som kan svare meg på hvilket år han ble fødd/døde? Og hvilket år han giftet seg med Margrethe Vilhaugmine Christiansen? Og hvem som er hans foreldre?Hans G. Johansen ble fødd på Jægervatnet i Lyngen den 24.07.1909. Han var gift men Laura K. Teigen. Sammen bodde de med sine barn på Jægervatnet. Hans G. var fisker og bonde. Foreldrene til Hans hette Johan Anton Johansen og Jenny Sørensen. Johan Anton Johansen ble fødd på Jægervatnet. Jeg har ingen årstall å vise til. Jeg vet heller ikke hvilket år han døde. Han har vært gift to ganger. 1.kone hette Jenny Sørensen, 2.kone hette Marianne Johansen.Jenny Sørensen er mor til Hans G. Johansen. Jeg har fått to opplysninger om hvor hun eventuelt kan komme fra. Den ene er at hun ble fødd i Lyngen (Kvalvik). Den andre er at hun kom fra Payala, Tårnedalen i Finland. Hun døde av spanskesyke. Er det noen som hvet hvilket år hun ble fødd/døde? Og hvem er hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Aasmoe

Hei.Jeg har selv en god del slekt fra Ullsfjordområdet, bl.a. fra Jægervatn og Lattervik.Den Margrethe du leter etter er trolig den Margrete Teigen født 1874 i Sørfjord (innerste del av Ullsfjord) som er nevnt under gården Lattervikskjæret i Karlsøy Kommune i folketellingen for 1900. Link: LenkeJeg skal se i en slektsbok fra området om jeg har noen opplysninger om de andre du nevner.Mvh Geir Aasmoe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Aasmoe

Hei igjen.Fant ikke så mye nytt, men folketellingen gir jo svar på flere spørsmål.For å ta det i rekkefølge:Min mor er fra Svensby, og hun sier Hildur er eldst, Margrethe er født i 1932, og Nella og John er de yngste.Nils Peder Teigen er, som du ser i folketellingen, født 1868 i Sørfjord. Dessuten er det trolig hans foreldre som er nevnt nederst: Ole Nilsen født 1832 i Fron, og Adrianna Nilsen født 1826 i Sørfjord. De er oppført med familiestilling fl, som ifølge bruksanvisningen til folketellingen betyr 'losjerende, hører til familien'.I den slektboken jeg lette i fant jeg følgende: Nils Peder Teigen døde 1920, og Ole Nilsen Teigen ble født i 1831 og døde 11.05.1915. Han er nevnt i forbindelse med en med sønnen Ole Anton Teigen født 1857, død 05.03.1935.Hvor navnet Teigen kommer fra er uvisst, jeg har ikke klart å finne noen gård ved dette navn i Ullsfjord/Lyngen. Et søk på dette gårdsnavnet i 1865 gir derimot en rekke treff i Gudbrandsdalen, bl.a. dette: LenkeMå likevel anses som et skudd i blinde.Mvh Geir Aasmoe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Til tross for at skuddet ble avfyrt i blinde, så traff du blinken:I utflyttingslista i kirkeboka står oppført under året 1853: Ole Nilsen Teigen, 21 år, til Lyngen.Ole født 30.09.1831, døpt 02.10.1831 i Kvam kirke, Nord-Fron. Foreldre: Nils Pedersen Teigen under Lille-Klevstad og kona Ragnhild Pedersdatter.Foreldrene ble viet 18.10.1818 i Kvam kirke, og står da innført i kirkeboka som ungkar Nils Pedersen Dalen, 28 år, og pike Ragnhild Pedersdatter Teigøyen, 22 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.