Gå til innhold
Arkivverket

[#10936] Karolius Olsson Brusdal, f. 1810, Skodje - foreldre?


Gjest Heidi Lyshol
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Lyshol

Jeg finner en eneste Brusdal (Bruusdahl) i 1801, og på garden bor det en ung gift mann ved navn Ole - her: LenkeMen som eneste kilde til Karolius' forfedre forefaller dette meg litt vel tynt. Andre Oler kan ha kommet til gards i løpet av de neste ni årene, eller denne Ole har blitt enkemann og giftet seg om igjen - interessant opplysning, men ikke noe jeg vil legge inn i basen uten supplerende opplysninger. Har noen det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Hei I bygdebok for Skodje finner vi Ole Olsen Brusdall 1772-1812, g.1794 med Anne Johannesdtr. Vadset. Av barna kan nevnes: Karolus f 1895 d 1840. Altså fødselsår her oppgitt 5 år tidligere. Karolus er oppgitt til å være gift med Johanne Iversdtr. Tandstad i 1829. Videre står det: Han kom som dreng til Tandstad men byrja fraktefart med ei jekte. Ein gong i 1840 låg han i Kristiansund N, nokon ville gjere han ei prette og stappa att bysserøret medan Karolus låg og sov. Dette førte til at han vart kolosforgifta og sov seg inn i døden.vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Dette er min forfar, ja! Tandstad-slektningene har jeg i 2-8 generasjoner bakover, men denne karen savnet jeg sårt.Stygg måte å gjøre ap med noen på, da!Så må jeg få tak i bygdebok for Skodje...Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Brusdal finner du i bind 2 av bygdebøker Skodje.Ellers kan jeg opplyse om at Karolus sin mor Anne f. 1767, kom fra Vasset Vatne, og omtalt i bygdebok 1 for Vatne. Far Johannes Knutsen Digernes og mor Inger Gundersdtr Vasset. Digernes finner du også i bygdebok 2 Skodje. Noe mer så bare spør! Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.