Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Heidi Lyshol

[#10936] Karolius Olsson Brusdal, f. 1810, Skodje - foreldre?

Recommended Posts

Gjest Heidi Lyshol

Jeg finner en eneste Brusdal (Bruusdahl) i 1801, og på garden bor det en ung gift mann ved navn Ole - her: LenkeMen som eneste kilde til Karolius' forfedre forefaller dette meg litt vel tynt. Andre Oler kan ha kommet til gards i løpet av de neste ni årene, eller denne Ole har blitt enkemann og giftet seg om igjen - interessant opplysning, men ikke noe jeg vil legge inn i basen uten supplerende opplysninger. Har noen det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Helge Bjerkevoll

Hei I bygdebok for Skodje finner vi Ole Olsen Brusdall 1772-1812, g.1794 med Anne Johannesdtr. Vadset. Av barna kan nevnes: Karolus f 1895 d 1840. Altså fødselsår her oppgitt 5 år tidligere. Karolus er oppgitt til å være gift med Johanne Iversdtr. Tandstad i 1829. Videre står det: Han kom som dreng til Tandstad men byrja fraktefart med ei jekte. Ein gong i 1840 låg han i Kristiansund N, nokon ville gjere han ei prette og stappa att bysserøret medan Karolus låg og sov. Dette førte til at han vart kolosforgifta og sov seg inn i døden.vh Helge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Helge Bjerkevoll

Beklager det ble visst en feil. Karolus sin fødselsår er oppgitt til 1805.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rune Thorstensen

Karolus var døpt 26.01.1806 i Skodje.Dette i følge Familysearch IGI.Mvh. Rune Thorstensen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Heidi Lyshol

Dette er min forfar, ja! Tandstad-slektningene har jeg i 2-8 generasjoner bakover, men denne karen savnet jeg sårt.Stygg måte å gjøre ap med noen på, da!Så må jeg få tak i bygdebok for Skodje...Takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Helge Bjerkevoll

Brusdal finner du i bind 2 av bygdebøker Skodje.Ellers kan jeg opplyse om at Karolus sin mor Anne f. 1767, kom fra Vasset Vatne, og omtalt i bygdebok 1 for Vatne. Far Johannes Knutsen Digernes og mor Inger Gundersdtr Vasset. Digernes finner du også i bygdebok 2 Skodje. Noe mer så bare spør! Helge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.