Gå til innhold
Arkivverket

[#10940] August Solberg


Gjest Mia Corapi
 Del

Recommended Posts

Gjest Mia Corapi

Har noen hørt om han? Jeg prøver å finne ut hvor han er født, og hvem som var hans foreldre. Han emigrerte til USA i 1887 via Trondhjem. I skipslistene står det at han er fra Trondhjem, og 19 år gammel. Han giftet seg i USA med Marie Strøm, datter av Gurine og Robert Strøm i Trondhjem, og de fikk 3 barn, alle født i USA. Marie Strøm døde i 1901, og han sendte barna tilbake til Norge, der de vokste opp hos slektinger til Strømfamilien. August Solberg ble igjen i USA der han jobbet i gruvene i Calumet, Michigan, og vi vet ikke hva som skjedde med ham. Hans barnebarn tror han var fra en av Solberg gårdene rundt Trondhjem, men det blir ren gjettning. Har noen en ide om hvor jeg kan lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Kan det være Salberg og ikke Solberg han heter? Da finnes det i ft. 1875 i Trondheim , Mellemihlen 16, bygård 13: Anders Salberg, matros f. 1829 og kone Marta Salberg f. 1829. De har bl.a. en sønn August f. 1867.Mvh. Britt D. Hjeltnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mia Corapi

Jeg har tenkt på den muligheten. August Salberg finnes heller ikke i folketellingen for 1900. Men jeg kan ikke tenke meg at han skiftet navn til Solberg da han reiste til USA? Jeg har funnet gravstedet til konen hans i Michigan, og der står det at den som betalte for graven var August Solberg. Det ville vært rart om det var en skrivefeil både der og i skipslistene. Jeg vet virkelig ikke. Har lett lenge nå, også i Michigan, men finner han ikke. Har noen en formening om dette? Tar imot all hjelp med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Han har vel selv fulgt barna til Norge, for 12/8 1901 drar en ug. August Solberg tilbake til USA fra Trondheim.Jeg har sjekket Solberg grd. i Verdal, og der var det ingen August i det slektsreg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Mia Corapi

Hei igjen. Vil bare si at det stemte at det var Salberg. Det er feil i folketellingen 1875. Det riktige er Solberg. Jeg fant ut at August giftet seg i USA med Marie i 1890. Var så heldig å ha fått tak i kirkebøkene fra den norske kirken i Calumet,Michigan. Far til August er dermed Anders Solberg (f.1829) fra Leinstranden. Antar han er fra en Solberg gård der. Vet det er en der. Så nå er neste oppgave å få tak i informasjon derifra! Tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Kvam

Har sett etter i bygdeboka over leinstrand, og der er det en Anders Andersen f.ca 1838 på Okstad g.m Johanne Larsdtr på Solberg. De giftet seg i 1874 og tok over gården. Barn Lars f.1875 tok over Gjertrud, Anna, Marit og Brynhild. Så det er lite sansynlig at det er noen kobling mot disse. På de andre Solberg gårdene er det heller ingen. Det har tidligere vært flere som har utvandret fra Solberg gårdene, men ingen August, det er ca 20 stk i perioden 1867 til 1900 stedene de reiste til er Quebeck, Chicago, Sioux City, Marquette, Lottonwood, Ishpenning, Eau Claire og Mabel Minn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mia Corapi

Nei, det virker ikke som om det kan være samme familie som Solberg gården der da.... Anders Solberg var sjømann, og giftet seg med Marta f.1829 fra Ytterøen. De bodde i Trondheim, så jeg vet ikke hvor de giftet seg. Jeg vet ikke hvem far til Anders var. Håper jeg kan få tak i kirkebøker fra Leinstranden, og se om han var døpt der. Det står jo i folketellingen at han var født der.Hvis August ikke var sønnen til Anders, er det ikke rart om han har etternavnet hans? Vet ikke hva som var vanlig den gangen. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Kvam

På den ene Solberg gården var en Henrich Olsen f.1793 som var gift med Ingebor Olsdtr Gellein de hadde fire barn den siste fødte hette Andreas eller Anders, men det er ikke anngitt noe årstall for han i bygdeboka. På 1900 tellingen er det på den ene Solberg to pleiebarn Karen lovise f.1887 og Karl Sigvart f.1890 kan de vere August sine barn? Kan se til Torsdag om jeg rekker en tur til Statsarkivet. hei så lenge Roar Kvam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mia Corapi

Det kunne passe med årstall for deres siste barn å bli født i 1829 da. Og at Anders ble sjømann er vel vanlig hvis han ikke var odelsgutt? Men Anders het Solberg til etternavn, det gjorde ikke Henrich. Er det vanlig? Det hadde vært kjempesnilt om du kunne sjekket det for meg. Tusen takk.Det er ikke August sine barn. De het Ågot, Gudrun og Roy. De ankom ikke Norge før sommeren 1901. Roy vokste opp i Leinstranda, og hans søstre hos 2 ulike familier i Trondheim. Men det var morens sin slekt. De hadde ingen kontakt med farens familie.Leste om brannen i Trondheim. Helt fryktelig. Var på besøk i september, og tenkte ikke at det kunne være siste gang jeg handlet i de butikkene! Det må være helt uvirkelig å se gaten nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Ja det var vanlig før 1900, så viss faren til Anders het Henrich til fornavn så ble døpenavnet til Anders som regel Anders Henrichen eller Hendrikson , Henriksen, men hadde de gårdsbruk ble det ofte navnet på gårdsbruket i dette tilfeldet Solberg. Gården het Søelberg før 1800. Min oldefar het Iversen, men han ble født på Kvammen i Hitra kommune derav navnet Kvam. Hei så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Mia. Det var så vidt jeg rakk det før Arkivet stengte for dagen, men jeg fant da noe. far til Anders heter Andreas Andersen Solberg, så navnet Anders er my brukt her. Anders er døpt Anders Andersen Solberg f.7 jan - dåp 1 april 1829 han var født uekte som de kalte det den gang (utenfor ekteskap). Mor er Randi Olsdtr Solberg. Det var skrevet flere faddere, men han som skrev dette ned i kirkeboka skrev som en gris så jeg rakk ikke og tyde disse. Jeg sovnet av i dag, så nu må jeg begjynne å arbeide, du får ha en riktig GOD JUL. Hilsen Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mia Corapi

Tusen takk! Dette var kjempefint! Det er et par ting jeg ikke forstår, his du kan forklare: Foreldrene het det samme til etternavn, de var ikke i samme slekt? Vet du hvor de bodde? Hva het kirken han ble døpt? Da kan jeg skrive det med mer informasjon i mitt slektstre. Tusen takk for hjelpen, og god jul og godt nytt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, har pause nu så du har tittet. Solberg var en skyss-stasjon tidligere har ikke helt årstallet, men det var før 1800. Den gamle kongsveien gikk gjennom Hovedgården Solberg der byttet de hester og sov natten over. Under bruk av Solberg var øvre og nedre Solberg, en del av Solberg øvre ble delt på 1800 tallet og ble østre og vestre.Det var et familieskifte på den ene solberg i ca.1800.faren til Andreas het Anders mens faren til Randi het Ole. De var ikke for nære slekt det ble hart straffet. Får se på dette ved en senere annledning. Hilsen Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei mia. Har vært mere på arkivet og har funnet dette:Anders Halvarsen f.1755 huusbonde på Steendahl Lade/Strinden i Trondheim. G.M: Siri Erichdtr f.1759. De har barna Halvar f.1788. Karen f.1790. Erich f.1793. Peder f.1797. din, Andreas f.1799. Det står i kirkeboka på Leinstrand at Andreas og Rani (Randi)var innflyttere fra Trondhjem, det står også at de var innerster (leieboere) under Solberg, navnet Røråm var en part av Solberg og står omtalt på 1700tallet og betyr (står på en rygg)Røråm ble delt flere ganger og fikk navn som Rørum og Røren, det var en Andreas som fikk sjøte på Rørum i 1836. Andreas og Rani Olsdtr, Skietlien f.1801 de gifter seg 14. okt 1829 i Nypan Kirke, forlover til Andreas er Anders Andersen Skietlien, den samme Anders finner vi igjen på Røran senere. Forlover til Rani er en herre som var vanlig på den tiden han heter Sivert Kaalaa.Dåpen til Anders var i samme kirke, jeg har prøvd å tyde faddere: Det er Ane Hendriksdtr. Ingebor Olsdtr, Solberg. Peternille Iversdtr, Solberg. Hendrik Olsen, Solberg. Peder Jensen, Røran. Even Evensen, Esp. Det ser også ut til at Anders har en søster Marit f.1841 dette har jeg ikke fodt stadfestet, men hun finnes på Rørum i 1865 foreldre Andreas og Randi. Navnet Rani uttales (Ranni), men ble i senere tid Randi. Rani har jeg ikke funnet noen fortid på. Håper dette fikk plass i rubrikken. Nu kan jeg ikke hjelpe deg mere har mye og gjøre framover så du får ha en riktig god JUL OG ETT GODT NYTTÅR. Hilsen Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte en ting, det er en Anders Andersen Solberg som blir konfirmert 13. juli 1849 født 1829, sen konfirmasjon som kan tyde på at han ikke fulgte med hos presten. Det var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vår Frues kirke i Trondheim: Født 29/6-8/9 1867 August. Foreldre: Søf. Anders Solberg og Berit Martha Jacobsdt. Ekte. ---Faddere: kone Karen Carlsen, pike Nicoline Granaas, pike Hanna Caspersen, Søf. Martin Carlsen, søf. Jørgen Næss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mia Corapi

Roar og Berit, Tusen takk for fantastisk hjelp! Endelig vet min mor hvor hennes etternavn og slekt kommer fra. Dette gir meg også mer å forske videre på. Håper jeg kan ta en tur til Trondheim selv til sommeren og lete videre. Vet det tar tid å lete frem denne informasjonen. Takk for at dere tok dere tid! Ønsker dere begge en riktig god jul og godt nytt år her fra Boston. Hilsen Mia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.