Gå til innhold
Arkivverket

[#10944] Christen Jensen , 'Klitten' i Husby, Danmark


Gjest Yngve Hauge
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Hauge

Hei,Jeg har problemer med å finne foreldrene til Christen Jensen født ca. 1960 og gift med Maren Christensdatter 1.okt 1784 som han fikk datteren Anne Christensdatter (født på 'Klitten' i Husby, Danmark). Anne Christensdatter ble døpt 27. nov 1786 i Husby Kirge) og gift med Jan Børgesen (født 1775, Vedersøe,Hindherred,Ringkøbing AMT, død 18.august 1835 samme sted).Foreldrene til Maren Christensdatter var Christen Laustsen og Else Nielsdatter. Deres foreldre ville jeg også gjerne ha visst navnene på.Jeg ville være svært takknemlig om noen kunne hjelpe meg med dette.Yngve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du burde sjekke Family Search. Der finner du en Christen Jensen gift 21/11 1786 Vester Bønderslev, Hjørring med Maren Christensdatter. Han kalles også en gang for Jensen Klem.Tror de fikk sønnen Jens Christensen 'Hulmose' ca. 1785, gift 26/6 1819 Grindsted, Ribe med Ellen Hansdatter. Faren skal da være f. ca. 1759 og moren ca. 1763.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Hauge

Hei,Takk for tipset.Jeg vet ikke hvor min morfars fetter fikk tak på den eksakte ekteskapsdatoen (1. oktober 1784). Jeg vet med sikkerhet at han var svært nøyaktig med dataene, siden han skrev en artikkelserie i forbindelse med Kristiansands 350 års jubileum. Det kan jo ha sneket seg inn noen feil i farten, men jeg har noen av hans håndskrevne notater her og de sier det samme. Serien ble trykket i Fædrelandsvennen under tittelen 'En slektstråd i Kvadraturen'. Dessverre døde forfatteren for noen år siden, så jeg kan ikke få informasjon direkte fra kilden. Derfor må jeg alene nøste opp i de løse trådene som han etterlot seg.Jeg prøvde å snu det rundt litt, og søkte på barnebarnet til Christen Jensen og Maren Christensdtr som het Kirsten Jansdatter (min tipptippoldemor) og som døde 24. okt 1885 på Vaagsholt (Woxholt) i Eide (Norge). Det ga ikke noe treff overhode og heller ikke et søk på hennes fødselsår i Danmark. Jeg får se om jeg er mer heldig i morgen.Jeg har forresten skrevet av artikkelserien over, og lagt den ut på følgende URL:http://www.mo.himolde.no/~onealien/kvadrat/Den trenger fremdeles en del arbeid, men er interessant nok slik den står der. Ideen bak er glimrende.Yngve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

I 1801 finn du følgjande husstand på Klitten i Husby sogn. Det er sannsynleg at Christen Jensen då har døydd ein gong mellom 1794/95 og 1798/99. Du må nok anten til Danmark, eller låna/kjøpa inn mikrofiche av kyrkjebøker o.l. for Husby sogn. Elles er det verd å sjekka dei danske online-databasene. Du vil truleg finna Christen Jensen i 1787-teljinga der (om den då er registrert).Peder Christensen,M,Husbonde,34,Gift,1,Fiskeri med lidt jordbrugMaren Christensdatter,K,hans Kone,45,Gift,2 Else Christensdatter,M(!),hendes Barn af 1. ægteskab [1/6],16,Ugift Anne Johanne Christensdatter,K,hendes Barn af 1. ægteskab [2/6], 15,Ugift Mette Christensdatter,K,hendes Barn af 1. ægteskab [3/6], 13, UgiftChristiane Christensdatter, K, hendes Barn af 1. ægteskab [4/6] 12 Ugift Karen Christensdatter K hendes Barn af 1. ægteskab [5/6] 9 Ugift Maren Christensdatter K hendes Barn af 1. ægteskab [6/6] 7 Ugift Christen Pedersen M deres fælles Søn 2 Ugift Jan Christensen M Tjenestekarl 34 Ugift Else Nielsdatter K Konens Moder 79 Enke(mand) 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.