Gå til innhold
Arkivverket

[#10945] Anders Surendal?


Gjest Sonja Fjellhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Sonja Fjellhaug

Søker min tippoldefar Anders Surendal. Kirkeboka er ikke lett å tyde, men det ser ut som det står Surendal. Han er nevnt i Land kirkebok 30.8.1796 da hans datter Maren døpes. Maren er født utenfor ekteskap, hennes mor heter Berte Olsdatter. Både Berte og Anders er ukjente, men jeg går ut fra at Berte er fra Land. Men hvem er Anders, og hvor kommer han fra? Takknemlig for alle innspill. mvh. Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Hei Sonja! Bare noen tips som blir vanskelige å få noe særlig ut av: 1. Tar en utgangspunkt i en viss geografisk nærhet, så er det en gard Susendal på Ringsaker. 2. I 1801 finner du en Anders Larsen, 27 år, på garden Sourdal i Vandelven prestegjeld i Romsdalen.Lykke til - og god natt! Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Hei Sonja. Du har glemt å få med at denne karen her var soldat da hans datter ble døpt.Det kan hende at noen sitter på militærruller for Oppland,eller for fylkene tett inntil i denne perioden. Som Rune sier God natt og lykke til. ¨Mvh.Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Er det noen som vet noe om de to som ble foreslått her? De hørtes spennende ut begge, er det noen som sitter på kirkebøker eller bygdebøker der han kan være nevnt? At Susendal og Surnadal er det samme var jeg klar over, men syns det ville være rart om han brukt et stedsnavn som etternavn. Håper på en løsning. Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Sonja Fjellhaug

I forbindelse med annen leting har jeg kommet over navnet Susendal i Nordsinni. Dette blir jo betydlig nærmere Fluberg. Er det noen som vet noe om dette stedet? Er det gård eller husmannsplass, og hadde de noen Anders der som ble soldat, og kan ha fått barn utenfor ekteskap? Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.