Gå til innhold
Arkivverket

[#10947] Antone Mathilde Abrahamsen Lyngen


Gjest Sigrid Svendsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigrid Svendsen

Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om Antone Mathilde Abrahamsen f.18.09.87. Lyngen. Foreldrene var Marie Magdalene Andersdatter og Abraham Vilhelm Johannesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Svendsen

Du har helt rett Liv, beklager. Året skal være 1887.Antone var søster til min bestefar Wilhelm Tobias Wilhelmsen f.1883, død Vannavalen Karlsøy 1950.Deres far Abraham Vilhelm Johannessen var født 1856 i Sverige komf. Skjervøy og gift 1882 i Lyngen med Marie Magdalene Andersdatter f.1863 Lagnæs Lyngen. Marie døde mens barna var små , de ble satt bort til hver sin familie, men begge ble komf. i Lyngen. Fiske førte bestefar til Skorøy i Karlsøy hvor han ble gift med Petrea Mathiassen.Ingen i familien visste noe om bestefars slekt annet at han hadde en søster som het Antone. Jeg kan ikke finne at hun er gift ,har fått barn, eller er død i Lyngen. Hvor ble hun av og viktigst, har hun etterkommere????Glad for all hjelp. Mvh Sigrid Svendsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Et spørsmål som er litt på siden, men het Abraham Vilhelm Johannessens foreldre Johannes Johansen og Berit Marie Johansdatter (eller liknende?).Mvh. Andreas Snildal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Svendsen

Hei Andreas. Ja, Abrahams foreldre het som du nevner. Han var født 1856 Tøyra Mounio Finland. Far Johan Johnsen Tapani f.1819 Tøyra Muonio og g.1849 med Brita Maria Johnsdatter f.Mounio.De var kvener.Abraham var fostergut hos Søren Eriksen på Skorpa Skjervøy.Kjenner du virkelig denne familien??? Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Du har kanskje foreldrene til Marie allerede. Dette står i kirkebok for Lyngen om dåpen hennes :1864 6 S. ef. Pske. 8de Mai 22 Decbr. 1863 Marie Magdalene E K Hsm. Anders Henriksen Britha Maria Isaksdatter Langnæs Johan Jac. Johannesen Vidner: Anne Grethe Isaksdatter, Forældrene 0 5 for LyngenHer er fam. på Langnes i Ft. 1875.Lyngen 12 Langnæs 165 Persnr. Hushold Fornavn Etternavn Kjønn Familiestilling Sivilstand Yrke Fødselsår Fødestad Bostatus Statsborgerskap Sykdom Kyr Sauer Bygg Poteter 700 1 1 Anders Henriksen Kroka m hf g Fisker Husmand med Jord 1824 Køngæs S. og P. b Norsk 2 8 1 2 701 2 Brita Maria Isaksdatter k hans Kone g 1823 Karunki S. og P. b 702 3 Hans Henrik Anderssen m s ug Hjælper Forældrene Fisker 1855 Lyngen b 703 4 Nelle Katrine Andersdatter k d ug Tjenestepige Hjælper Forældrene 1858 Lyngen b 704 5 Johannes Anderssen m s ug Forsørges af Forældrene 1861 Lyngen b 705 6 Marie Magdalene Andersdatter k d ug Forsørges af Forældrene 1863 Lyngen b 706 6.1 Elisabeth Andersdatter k Husfaderens Datter ug forsørges af Forældrene 1868 Lyngen f 707 7 Stina Ulrikke Bivti k Husfaderens Moder e Forsørges af sin Søn 1795 Køngæs S. og P. bDet ser ut til at du må til Tornedalen igjen. Denne fam. Bivti tror jeg er diskutert på Troms gen. sider tidligere.MVH. Britt D. Hjeltnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Var litt for snar i mitt forrige svar. Det er på 'Troms kven' sider du finner denne familien, side 4. Du kan gå inn via genealogi Slekt i Troms, Tami Jonson.Britt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Sigrid: Jeg har tilgang til en database med en del informasjon om forfedrene til Abraham Vilhelm Johansson Töyrä, f. 16. okt. 1856 i Yli-Muonio. Det er alt for mye til å poste her, så jeg foreslår at du kontakter meg via min e-post adresse svsni@online.no dersom du er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Svendsen

Hjertens takk til Britt og Andreas for stor hjelp og nyttig informasjon.Mitt enkle spørsmål utløste en imponerende sending med anerekke tilbake til 1539,- utrolig.Men fremdeles er gåten Antone Mathilde uløst. Er det noen som har peiling????? Mvh. Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Svendsen

Hei Andreas! Ja jeg tror det er henne. Det sto samme bosted da hun ble komf.Wilhelm bodde hos tanten Anna Stina Andersen g.m. Jonannes Larsen Hammervik Lyngen telling 1900.Jeg har lett etter henne i kirkebøkene i Lyngen men ikke funnet noe etter at hun ble komf.Mvh Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.