Gå til innhold
Arkivverket

[#10951] Vad är en 'opslager' ?


Gjest Niclas Sand Engberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Niclas Sand Engberg

Hej,Jag har funnit en av min hustrus anfäder. I folketellinga för 1865 och i kyrkoböckerna för Horten där han bodde står han med yrkesbeteckningen 'opslager'. Är det någon som vet vad en sådan gör? Jag misstänker att det kan ha något med varvsidustrin att göra eftersom det i kyrkoböckerna i samband med hans barns dop förekommer faddrar med yrket 'verftsarbeider'.Mvh,Niclas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg er noe usikker, men det kan være betegnelsen på en verftsarbeider som hadde arbeidet med å 'slå opp' (merke, tegne opp) plater og spant i sin fulle skala etter en tegning. Det ble deretter laget mal etter oppslaget, og ut ifra disse ble så plater og spant tilpasset og formet.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

En oppslager arbeider med en smed og slår på det glødene jernet med hammer. Håndlanger for en smed med andre ord. Min farfar var smed og hadde ihvertfall oppslagere. Disse kunne ofte være læresvenner som siden sjøl tok svennebrev.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg er ganske sikker på at Kjellaug har rett. Og denne forklaringen kan godt passe med verftsarbeid. På et verft var det vanlig med smie og derfor også smeder og oppslagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelås

Det er et uttrykk som sier 'Å smi mens jernet er varmt' Dette var viktig, så noen smeder hadde to oppslagere som slo annenhvær gang, mens mestersmeden da snudde arbeidsstykket slik at han fikk det formet som han ville. Da gjaldt det å holde tunga beint i munnen. Mvh Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.