Gå til innhold
Arkivverket

[#10952] Knappen-Skomagermoen-Knud Knudsen- Våler i Solør


Gjest Trond Kaasin
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

I følge Digitalarkivet bodde to generasjoner Knud Knudsen på Knappen ( Hoff) i 1801. I følge mine notater skal en tredje generrasjon Knud Knudsen bli født 1806 (Skomagermoen). Men hvem er hans far?? I følge 1801 tellingen har Knud Knudsen d.e den yngste kona , og antaglig den eneste fertile....... Normalt burde Knud Knudsen d.y være faren, men aldreren til kona tyder motsatt.Kan noen bidra til denne problemstillingen.Eller har jeg feil premisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg skjønner ikke hvorfor du vil knytte Knut Knutsen f. 1806 Skomakermoen, Våler til Knappen i Åsnes. Hva taler for at det skal være noen sammenheng?Nå kan jeg ikke finne Knut Knutsen som døpt i Hof prestegjeld. Han er tydeligvis blitt glemt (eller døpt annet sted?). Men ihvertfall er han notert blant konfirmerte 1820 og blir da sagt å være født 07.04.1805 på Skomakermoen, Våler. Foreldrene er Knud Larsen og Olia Larsdatter Skomagermoen.Denne Knut Knutsen er fra Ranum i Våler (som Skomakermoen kommer fra), men finnes ikke i Våler 1801, men det skulle overraske meg om han ikke er den Knut Knutsen som er i tjeneste på vesle Glorviken i Åsnes 1801 - 19 år gammel. Han er sønn av Knut Larsen på øvre Ranum 1801.Knut Knutsen og Olia Larsdatter ble viet 26. september 1802 i Våler. Dessverre er ikke bosted oppgitt på noen av dem.Olia Larsdatter er verre å finne ut av, men siden Knut Knutsen var i tjeneste på vesle Glorviken, Åsnes 1801, kunne Olia Larsdatter på Smørbøl være en kandidat. Men dette må selvfølgelig begrunnes nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Mange takk ArildKnappen finnes tydligvis mange steder, blant annet i Vaaler.(1865 og 1900)Har du mikrofilm for Våler kirke eller hvordan fant du bl.annet bryllup og konfirmasjon.Mener å ha hørt at kirkebøker her er ødelagt i brann ?????Jeg får sjekke litt mer om denne Olia Larsdatter fra Smørbøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ja, jeg har film for Hof prestegjeld (Hof, Våler og Åsnes fram til 1848). Kirkebøkene for Hof er ikke ødelagt i brann, men en del fra Åsnes er borte (fra tida rundt 1860). Hof er komplett fra 1701 når en ser bort fra deler av sider som er ødelagt ved et par tilfeller.Ja, det er Knappen både i Våler og Åsnes, og også Knappum i Åsnes som noen ganger kan forveksles.Regner med Knut Knutsen 1805 er din ane - dersom det er slik at han flyttet fra Våler er jeg interessert i opplysninger rundt dette.Olia kan bli vanskelig å finne sikkert hvem er. Jeg skal tenke litt på det og kommer tilbake om jeg får en ide. Du finner foreldrene 1801, og er du heldig kan det være skifte etter foreldrene der hun nevnes. Må presisere at hun på Smørbøl er rein gjetting fra mi side utifra geografi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Hei ArildPrøver å finne litt ut om min kones slekt. Er selv litt ukjent i området men skjønner Ranum ligger ved Gjesåssjøen.Sønnen Knut ser ut til å gifte seg med Martea Syversdatter etter Syver Pedersen (b 1782)fra Sjølie på Gjesåsen.Disse får så datteren Oline Knudsdatter ( 1839) som igjen får sønnen Arne Arnesen. Tar navnet Knapkøien etter gården Knappen og plassen Koia i Våler.Dette gårdnavnet Knappen gjorde at jeg begynnte å koble meg til samme navn i Hoff.Takk for avklaringer. Litt frekt kanskje men du skulle ikke ha noen informasjon om en Arne Evensen på Kagernæs,Aasnes født 1804. Arne Arnesen sin bestefar. !!Takk Igjen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ja, jeg er enig i det giftermålet.Når du vet mer om denne Syver Pedersen og aner, er det etter navnet mye som tyder på at dette er etterkommer etter en av mine aner. En av mine aner hadde ei datter Marte Olsdatter som ble gift med en Peder Syversen. De bosatte seg på Sjøli. Paret jeg snakker om her giftet seg ca. 1730. Anene til denne Marte Olsdatter vet jeg litt om.Knappkoja var en plass under Knappen i Våler. I dag brukes ikke navnet lenger på garden. I dag heter det Nyberg gnr. 9 (Knappen) bnr. 3.Om Arne Evensen Kagnes vet jeg ikke mer enn det som står i kirkeboka, at han ble døpt 1804 og foreldrene var Even Olsen og Marte Olsdatter Kagnes. Jeg sjekket Ft. 1801, men finner de ikke der, rett og slett fordi Kagnes eller store Kagnes ikke er med i folketellinga, bare vesle Kagnes. Av deres barn finner jeg Arne f. 1790, Gunder f. 1792, Olia f. 1794, Anne f. 1797, Oline f. 1800, og Arne f. 1804. Alle barna er født på Kagnes. Før 1790 har jeg ikke sett.Even Olsen er formodentlig sønn av den Ole Evensen som nevnes på Kagnes under ekstraskatten 1762. Han var gift med Anne Arnesdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

ArneOJ, så langt er ikke jeg: Mine foreløbige antagelser er:Martea Syversdatter:far; Syver Pedersen 1782-1870(Sjølie) mor: Anne Henriksen ( Våler)far til Syver; Peder Syvertsen )1760- (sjølie) Mor til Syver; Mari Andersdatter født ca 1754Deretter må det i så fall være to ( ??) ledd til de du oppgir.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Hva VET du og hva er antagelser/hypoteser? Jeg blir litt usikker når du skriver antagelser. Er det kun antagelser, eller er det noe du har funnet fram til? Det er viktig å skille mellom dette.Etter en rask sjekk finner jeg ikke forbindelse mellom Martea Syversdatter og 'foreldrene' på Sjøli. Har du funnet hennes dåp, eller bygger du kun på bostedet Sjøli som er oppgitt ved hennes vielse? Dette er mest sannsynlig der hun var i tjeneste ved vielse.Som sagt har jeg ikke sett grundig på dette, men jeg fant en kandidat født 1818 utenfor ekteskap på garden Austby (Østby)i Åsnes. Vil ikke se mer på det før jeg vet hva du bygger på. Alderen hennes passer ihvertfall godt på den Martea som gifter seg med Knud Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

I dette tilfelle er angitt antagelser fordi jeg bygger på tredjemann. Jeg har stor tiltro til opplysningen om Marthea Syversdatter #61326 f. ca 1818, Sjølie, Gjesåsen, Åsnes gitt av Magne Ivar Mellem i Slektsforskningslaget i Solør. Om denne Martea var født utenfor ekteskap og koblet mot gården Ausby er ukjent for meg. Koblingen mot Syver Pedersen er rene antagelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jo, jeg tror hun på Sjøli er rett, særlig siden hennes far ved vielse blir oppgitt som Syver Pedersen. Faren til hun på Austby het Syver Arnesen.Grunnen til at jeg spurte nærmere, var at jeg fant bare ei Martea Syversdatter født ca. 1818 og hun ble født på Austby.Jeg ser nå at Martea Syversdatter fra Sjøli er ført som MARTHE Syversdatter ved dåp 1818. Hun er født 28.02.1818 på Sjøli med foreldre Syver Pedersen og Marthe Bergersdatter. Ved konfirmasjon 1833 nevnes hun som Martia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Takk ArildTing flasker seg.Var ganske sikker på denne Syvert Pedersen fra Sjølie. Men har bommet på kona !!! som du ser.Da er vi tilbake til at hans far igjen som er Peder Syversen, Sjølie født ca 1760 og mor Mari Andersdatter. ( oppført store sjølie som foreldre i Digitalarkivet)Er fremdeles muligheten for kobling mot din Peder Syversen og ( Matha Olsdatter).Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ut fra navnene kunne jeg tenke meg ei kobling til 'min' Syver Pedersen.Jeg så på dette, men det var noe som ikke stemte med generasjonene. I ekstraskatten 1762 er 'min' Syver Pedersen på Sjøli med hustru Marte Olsdatter. Peder Syversen skulle være født ca. 1760. Marte er født ca. 1712. Hun kunne fått et barn 1760, men det er lite trolig.Jeg så derfor etter i Hof kirkebok, og fant Peder Syversen døpt 1759. Foreldrene er Syver Halvorsen og Mari Pedersdatter Sjøli. Så Sjøli stemmer. Mer om flere av disse burde du finne i Magne Skredes Åsnesbok b. 1 & 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Trond Kaasin

så vidt jeg kan tolke Magne Skrede rett:Peder Syversen 1759. er som du sier barn etter Syver Halvorsen og Mari Pedersdatter Sjøli. Syver Halvorsen ( Hans far) fikk ved tinglysning i 1757 erkjennelse fra sin bror Ole Halvorsen Sjøli arverett i Store Sjøli for 4 2/3 skinn.Syver, Halvor og Kari var Halvor Olsen Sjøli ( 1682- 1762) sine barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.