Gå til innhold
Arkivverket

[#10960] Endre Halsteinson frå Hemsedal, f. 24.12.1830


Gjest Sigrid Breivik
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigrid Breivik

Er på leiting etter foreldra til Endre Halsteinson (Grøndalen?), født 24.12.1830, som gifta seg med Ingeborg Tollefsdtr. Moen (f.10.06.1835?),frå Vestre Slidre. Dei busette seg på Thon i Nord-Aurdal. Har i bygdeboka for Hemsedal(Hemsedals slektshistorie 1693 - 1975,side 385)funne ein Hallstein Mekkelson Lauvset (1801 - 1853) som var gift med Margit Olsdtr. Venåsè. Mem dei har ingen Hallstein. Men det er 'plass' til han (teoretisk), for dei andre ungane er født i 1826, 1828 og 1839. Kvar kan eg finne meir? Fortsatt god kveld frå Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Ministerialboka for Aurdal sokn (1896-1912), folio 115, viser at Endre Halsteinsen Ton døde 31/10-1911. Han er oppgitt å være født på Grøndalen i Hemsedal i 1830.Ved å søke i 'FamilySearch' (IGI) finner jeg en Endre Halstensen g. 9/1-1860 i Vestre Slidre m. Ingeborg Tollefsdatter. Han er 28 år gml. og hun er 24 år gml. Fedrene er Halsten Mikkelsen og Tollef Torgersen. Ved videre søk (IGI) finner jeg en Endre Halstensen f. 24/12-1830 og døpt 13/3-1831 i Norderhov, Buskerud. Foreldrene er Halsten Mikkelsen og Margit Olsdatter.Hallstein Mekkelson og Margit Olsdatter som du har funnet i Hemsedal (Grøndalen?) ser jo ikke ut til å ha fått noen barn mellom 1828 og 1839 i Hemsedal. Forklaringen kan være at de har oppholdt seg andre steder i en periode, f.eks. i Norderhov.Jeg ser at Endre Halsteinsen Ton både i 1865 og 1900 er oppgitt å være født i Gol (prestegjeld). Men hvis han var født i Norderhov og oppvokst i Hemsedal kan han godt være oppført i folketellingen som født i Gol prestegjeld. Det er ikke uvanlig at det er oppført feil fødested i folketellingene. At fødestedet hans er oppgitt å være Grøndalen da han døde kan bero på at familien hans visste at han var fra Grøndalen. De har kanskje ikke en gang visst hans egentlige fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Breivik

Tusen takk for flott hjelp!!!! No har eg meir å spinne på, og leite vidare etter. Vi har like store 'problem' med Ingeborg Tollefsdtr. men kan med dei nye opplysningane leite vidare i Vestre Slidre.Og ja, det kan nok stemme at familien ikkje visste om hans rette fødestad/dåpsstad. Endre var svigerfars oldefar, og etter det han visste, var resten av familien reist til Amerika. Men i følge Hemsedalsboka (s. 385), reiste den eine broren til Vang i Valdres i 1856 (Mekkel, f. 1828).Takk igjen! Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Ved å søke litt rundt i diverse kilder fant jeg svar på 'problemet' ditt. I 'Gardar og slekter i Vang', del C, s. 424, står det følgende under husmannsplassen Moen eller Hålimoen i Høre sokn: 'Ei Ingebjørg Torleivsdotter Hålimoen vart g. 1860 m. Endre Hallsteinsson Grøndalen frå Gol'. Dette må være fra den samme kirkebokinnførinen jeg fant i IGI, men der er ikke gårdsnavn tatt med.Husmannen på Hålimoen på denne tiden var Torleiv Torgeirsson som var g.m. Barbro Håkonsdtr. De hadde tidligere bodd på Før (også skrevet Får) i Lomen sokn i Vestre Slidre. Der fikk de bl.a. datteren Ingeborg f. 5/8-1835. Familien må ha flyttet til Hålimoen en gang i første halvdel av 1840-årene.En Mikkel Hallsteinsson (1828-59) var innerst i Hålien. Han fikk i 1857 en sønn (Hallstein) med Ingeborgs søster Gjartrud. Hallstein reiste til Amerika i 1868.Det er ellers enkelt å finne aner til denne Ingeborg Tollefsdtr./Ingebjørg Torleivsdtr., både på fars- og morssiden. Med noen tastetrykk kan du finne 'hele anegalleriet', med det selvsagte forbehold om de feil en slik sekundærkilde kan inneholde (FamilySearch, Ancestral File). Du kan også finne en del i bygdebøker og ved å søke i kirkebokavskrifter for Slidre som ligger på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Sigrid Breivik

Nok ein gong: tusen takk for flott hjelp! Eg har alt funne noko meir om 'vesle-Hallstein', han reiste til Amerika 17. mai 1868, saman med mor, og truleg ein onkel av seg (morbror). Så får vi leite vidare i fleire kilder på Ingeborg/Ingebjørg og hennes aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.