Gå til innhold
Arkivverket

[#10962] Amt. Jarlsberg Og Larvik. Prestgj. og Sokn: Strømmen og Myre gård


Gjest Egil Sundelius
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Sundelius

Finnes det noen 'Bygdebok' for Strømmen sogn ? Leter etter aner til disse: Jon Bendtsen Myhre Bondefolk Elen Maria Hansdatter MyhreParret har etterkommere bl.a via Stokke , Nøtterø til Sverje (!)hilsen Egil, Stokke og Gjöran i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin HenriksenL

Hei. Se Vestfold 1801 Strømsøe, 1865 Strømmen og 1900 Strømmen. Det er nåværende Bragernes som på et tidspunkt ble slått sammen med Drammen, (jeg husker ikke i farten når). Det det kan også lokaliseres i forbindelse med Svelvik. dette ble litt difust,men du finner det nok. mvh.M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin HenriksenL

P.S. Jeg har selv på programmet å lete etter bygdebok for Strømsøe, så dette ble jo ikke svar på spørsmålet ditt. Biblioteket kan nok hjelpe. D.s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

'Strømms historie' av Sigfred Eier ble utgitt i 1951 i to bind, utgiver Strømm kommune. Bind 1 er bygdehistorien, bind 2 gårdhistorien.Strømm finner du i 1801 som Strømmen sogn i Hurum prestegjeld. Strømm ble utskilt som eget prestegjeld i 1861. Svelvik var et sogn i Strømm prestegjeld.Strømm og Strømsø er ikke det samme. Drammen oppsto ved sammenslåing av byene Strømsø og Bragernes. Bygdebøker for byer finnes pr. definisjon ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

hei May Karin, ja da får vi lete videre....Finner my i Dataene til: GDS-Buskerud, hær på Digitalarkivet, men litt flere data fra noen lokalhistorie(-rikere) hadde passet bra.hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest helmin kvennodd

Hei Egil. Mulig at du har funnet ut av saken din allerede, men du finner din Jon Bentsen g.m. Elen Maria Hansdatter på IGI ,g.24-06-1822. Jon finner du døpt 16-12-1793 Hurum Kirkebok, foreldre er Bent Friderichsen og Mari Olsdatter, Myhre,Strømm. Jeg er etterkommer etter Jon`s bror Nils. mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Helmin, så svare dit 'nå', kan ikke du sende meg en mail? hilsen e-sundel@online.noJeg har hjelpet en 'slektning' av deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.