Gå til innhold
Arkivverket

[#10964] søker etterkommere etter Mathias Mathiassen Dalseiede. Emigrerte til Cartwell, M


Gjest Sveinung Horgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sveinung Horgen

Dette er min kone sin bestefar og han emigrerte til USA 05 November 1929.Min kone heter Torill Horgen fdt. Dalseide. Etter dette finner jeg ikke noe om ham og jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det for å finne ut om han giftet seg på nytt i USA, og om han har etterkommere der borte. Det jeg ønsker hjelp til er å gjøre dette. Han emigrerte til Cartwell i Montana USA. Alle hendvennelser kan gjøres på min E-mail adr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Sveinung! Hvor i vårt langstrakte land er Dalseide?Har du lett i emigrantprotokollene her på DIgitalarkivet? Har du funnet ham? I såfall, hvor? Legg gjerne en link til emigrasjonen i innlegget ditt her.Epostadressen din synes ikke her, dersom du ikke legger den inn i selve innlegget. På den annen side er det greit at svarene kommer her i DA, slik at andre kan se, og evt. være med og hjelpe.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sveinung Horgen

Tusen takk til dere som har svart på min hendvennelse. Min kone sin bestefar var født 29 Mai 1900 i sund kommune og stedet hadde navnet i år 1900 Daleidstølen. Stedet ligger utenfor bergen på en øy som heter SOTRA og dagens kommune er FJELL. NÅR DET GJELDER MIN E-MAIL ADR. SÅ ER DEN: mc.boss@online.no og det er bare å sende mailer til denne adr for de blir åpnet hver dag uansett. Min kone og jeg takker for alle innspill som er i denne historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen, Sveinung.Da skal vi se....Først ser vi på Ellis Island, søker etter bare etternavn Dalseide, og hvem dukker ikke opp der om ikke bror Karl Matheasen Dalseide, som skulle til... sin bror Erik Matheasen i Garreson(?) i Montana. Dette kan da ikke være tilfeldig.For, hvis du så i emigrantlistene fra Bergen søker i Etternavn inneholder 'Dalseide' finner du alle 3 brødrene, Carl emigrerer første gang allerede i 1907.Men, det var jo ikke disse du lette etter....Jeg fant Mathias' bror Erick M. m/familie i Montana, dersom du er interessert. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

I og med at biletten til Mathias var betalt av noen 'over there' er det vel verdt å merke seg hvem som reiste fra Dalseide, Fjell før ham, nemlig brødrene Erik, Johannes og Carl!1902 April 11 Erik Mikal Mathiasen Dalseide m ug Søn af Pladsmd 1884 18 Fjeld Fjeld CunardHan betalte for:1906 April 26 Johannes Andr Mathiassen Dalseide m ug Fiskeri 1888 18 Fjeld Fjeld Amk? Bearmonth Montana Billet a (bedre fortj) Jernbanearb Cunard ppMens nestemann 'reiser til sin bror':1908 April 28 Carl Nils Olaj Mathiasen Dalseide m ug Fiskeri 1891 17 Fjeld Fjeld AmkGarrison Mont Billet a(bedre fortj) Jernbanearb Reiser til sin bror CunardDet kan jo være et tips å kikke etter Matias i nærheten av disse, f.eks. i området rundt Bearmonth (?) og Garrison, Montana.Garrison ligger i et fjellparti som heter Garnet range vest i Montana, i Powell county, like utenfor 'storbyen' Helena.Cardwell ligger langs samme veien (I-90), men sør for Helena, i Broadwater county, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Oops! Cardwell er selvfølgelig, som Taryn skriver, i Jefferson County, nabocounty til Broadwater, bare jeg som surret litt!PS: Hei Laila!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Problemet her, er at den siste broren som drar, drar såpass seint at nettressursene ikke fanger ham opp. (1929) Census 1930 er ikke indexert for MOntana enda. Kommer i løpet av noen måneder tenker jeg. Men, det er fullt mulig å ta kontakt med bibliotek/genealogical society i de byene det kan være aktuelt.Broren Erick har jeg funnet, men jeg venter til Sveinung svarer her...Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

MATHESON , MATHIAS I fathers name: MATHESON Death date: 15 11 1969 age; 68 Death county: CASCADE Residence;: MONTANA , CASCADE DIVORCED Film no.:5520Description: Montana was granted statehood in 1889. Prior to 1895, the state did not require that vital records be reported. Statewide death registration began in 1907. This database is an index to deaths registered by the state between 1989 and 1998. Researchers may find such information as the full name of the deceased, his or her date of death, and the place where the death occurred. A copy of the actual death certificate may be ordered from the Montana State Division of Vital Records.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sveinung Horgen

Kjære Laila og Heidi Tusen takk for all hjelp for nu kan jeg kalle inn resten av familien slik at vi kan lage en skikkelig oversikt over familien hennes. Hun ble veldig glad når hun så at dette bar så positive frukter for vi er nybegynnere i dette men nu vil hun forsøke å finne ut om sin bestemor sin familie der borte. Til deg Laila så er hun inntresert i det du har funnet så vil du sende det på min mail adr. eller legge det inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ingeborg Matson, hustru, 34 år, ukjent immigrasjonsår, født i Norge av norske foreldre. Dette ekteparet har følgende barn, alle født i Montana av norske foreldre: Leonard, 15 år - Alma, 10 år - Emma, 8 år - Arthur, 6 år - Howard, uleselig alder, under 1 år.------------------------------------------------Så har vi Johannes, som kalte seg John:Mattson, John View Image Online Age: 31 Year: 1920 Birthplace: Norway Roll: T625_972 Race: White Page: 9A State: Montana ED: 91 County: Jefferson Image: 147 Township: Cavern HubbardJohn Mattson, leide sitt bosted, 31 år, gift, immigrerte i 1906, US statsborger siden 1918 (1916?), født i Norge av norske foreldre, jobbet ved jernbanestasjonBertine Mattson, hustru, 24 år, født i Montana av norske foreldre, driver utleie i et 'boarding house'.Disse to hadde ingen barn i 1920.----------------------------------------------SÅ har vi Karl eller Charles N. Mattson som han kalte seg 'over there'Mattson, Charles N View Image Online Age: 28 Year: 1920 Birthplace: Norway Roll: T625_968 Race: White Page: 9A State: Montana ED: 25 County: Cascade Image: 345 Township: Great FallsCharles N. Mattson, eier sin bopæl, ikke lånsatt, 28 år gml., immigrasjonsåret utydelig, kan være 1901 eller 1907, i hvertfall 190x, US statsborger fra 1910, arbeider.Hilda Mattson, hustru, 27 år gml., født i Sverige av svenske foreldre. de har sønnen Gordon L(?), 6 år, f. i Montana.------------------------------------------Så er det det spennende da bestefar Mathias!I 1930 i Cardwell, Jefferson Co. Bor John Mattson 41 år, resten likt som 1920 hans hustru Bertine, 33 år, resten samme, og en datter Ellinor M. 8 år, født i Montana.Matt Mattson, brother, 30 år, single, f. i Norge, immigrerte i 1929,Da vet vi i hvertfall at han kom fram til sin bror!!!!-----------------------------Han har nok fortrengt familien sin i gamlelandet.Jeg tror at den eneste måten å finne noe om Matt på, er å benytte det vi vet om hans nevøer. Niesene byttet navn ved evt. giftermål. Skal vi se: Dette er sannsynligvis Erich Mattsons sønn, Arthur: Fra Montana Death-Index: MATTSON , ARTHUR M Fars navn, MATTSON Death date: 08 05 1992 Alder: 78 Death county: GALLATIN MONTANA , Residence: GALLATIN MARRIED OR SEPARATED Film number: 2535Og for å forvirre litt, dette er samme Arthur: Social Security Death Index: ARTHUR M MATTSON Request Information (SS-5) SSN 516-09-6197 Residence: 91401 Van Nuys, Los Angeles, CA Born 22 Nov 1913 Last Benefit: Died May 1992 Issued: MT (Before 1951)--------------------------Leonard Mattson, som var 15 år i 1920: MATTSON , LEONARD M fars navn: MATTSON Dødsdato: 04 05 1978 Alder: 73 COunty: GALLATIN Residence: MONTANA , GALLATIN MARRIED OR SEPARATED film no. 2355----------------------------'lagrer nå før det klikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Erick Matson, hovedperson, 35 år, gift, immigrerte 1902 (kan også stå 1901), US statsborger siden 1912, født i Norge av norske foreldre, jobber ved Rail Road. Leide sitt bosted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

og takk og lov for det, det manglet selvsagt noe på toppen... dette hører til foran på det lange innlegget, Vel, her kommer det tror jeg,----------------------------------------- Jeg legger alt her, Sveinung, i tilfelle andre kommer med innspill også! Vi begynner med Erik, han var den første som emigrerte. Matson, Erick Age: 35 Year: 1920 Birthplace: Norway Roll: T625_970 Race: White Page: 12A State: Montana ED: 71 County: Gallatin Image: 942 Township: BozemanErick Matson, hovedperson, 35 år, gift, immigrerte 1902 (kan også stå 1901), US statsborger siden 1912, født i Norge av norske foreldre, jobber ved Rail Road. Leide sitt bosted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Beklager at det ble litt rotete, ikke alltid disse sidene tåler at jeg knotter litt lange innlegg... grumph!Det er ikke lett å finne ut om Matt. skaffet seg avleggere i Montana.En mulighet er å prøve og få tak i en dødsattest på Matt MATHESON , MATHIAS I fathers name: MATHESON Death date: 15 11 1969 age; 68 Death county: CASCADE Residence;: MONTANA , CASCADE DIVORCED Film no.:5520Sjekk ut denne siden: http://www.rootsweb.com/~mtmsgs/soc_gfgs.htmdu må kanskje betale litt, men det er det verdt :o)Er det noe du lurer på i rotet, så får du bare spørre!!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sveinung Horgen

Hei Laila Tusen takk for hjelpen som jeg fikk og det løste mange floker men det laget en ny floke for det dukket opp et nytt navn som vi er veldig usikker på,og det er Endre Abrahamsen og min kone Torill mener at han er født i 1831 men hun finner ingen årstall for hans død eller om han er død.Hvis du vil være så snill å gi meg den videre opplysningen som du har om Mathias sin bror Erick Mathiasen m familie i montana så vil Torill og jeg være svært takknemmelig. Hviss du vil kan jeg ringe deg eller du ringe meg på min tlf. Jeg vet ikke hvordan det er å legge tlfnr. ut på dette nettet. Vi har mobiler begge to så kan du sende meg en sms med ditt nr så skal Torill ringe deg hviss det er enklere. Hvis jeg ikke hører fra deg i dag så får du ha en god kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hvor kommer Endre Abrahamsen inn i bildet??Og, jeg har nok ikke mer info om disse nå, du må nå bestille dødsattester i Montana. Det bør også være mulig å få tak i døds-annonser med familie-tilknytninger og etterkommere. Jeg inbiller meg nemlig at dette er bestefar Mathias,Matt MATHESON , MATHIAS I fathers name: MATHESON Death date: 15 11 1969 age; 68 Death county: CASCADE Residence;: MONTANA , CASCADE DIVORCED Film no.:5520Her er det mulig å bestille dødsattest og døds-annonse etter disse dataene. Laila Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Er det denne Endre Abrahamsen du mener, på Næse Plads (under Kausland)?[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=arkivverket/ft1865/f61245&variabel=0&postnr=1257&fulle=true&spraak=7>LenkeHan får første sønnen, Nils, på Hammersland i 1859, siden får han disse barna på Kausland i Sund: Anne Marie i 1861, Ingeborg Monsine i 1863, Abraham i 1866, Marthe 1869, Marie 1871, Engel i 1874, Engel Bernthin i 1879. Han får også datteren Eli (uekte) med pigen Eli Johannesdtr. i 1868.Når sønnen Engel døpes står der at far er født 1824, mor Abelone Engelsdtr. f. 1828 og paret gift 1858. Når Engel nummer to (førstemann sannsynligvis død) blir døpt står det at far er født 1825, mor født 1830. Mens ifølge folketellingen 1865 skulle Endre være født 1831/2 og Abelone 1836...På Familysearch finner jeg ham født: 21.4.1825 og døpt: 29.4.1825, foreldre: Abraham Nilsen og Mari Endresdtr.Abraham er gjerne ham du finner på Hammerslandhaugen, 71 år gammel enkemann, i 1865-tellingen. Et par av Endres søsken bor fortsatt hjemme.Abelone Engelsdtr. finner jeg født 26.12.1834 og døpt 1.1.1835 - foreldre Engel Kristoffersen og Anna Monsdtr.Engel Kristoffersen Kaarevik f. 1807, konfirmert 1825.Kanskje la de på noen år på Endres alder, og trakk fra noen år på Abelone for å minske forskjellen på ti år? Ikke uvanlig i så tilfelle!Jeg mener både Abelone og Endre er døde mellom 1900 og 1912, men du må nok til Statsarkivet for å finne korrekt dato...Du finner hele familien på Kausland-nesset i 1900-tellingen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taryn Flolid

Jeg skriver om:Matt MATHESON , MATHIAS I fathers name: MATHESON Death date: 15 11 1969 age; 68 Death county: CASCADE Residence;: MONTANA , CASCADE DIVORCED Film no.:5520I USA har vi Social Security Nummer, (personnummeret)Jeg har funnet ham der, tror jeg.MATHIAS MATHESON SSN 517-05-8268 (personnummer i USA) Residence: 59401 Great Falls, Cascade, MTBorn 8 Sep 1901 Last Benefit:Died Nov 1969 Social security number Issued: MT (Before 1951)A copy of the form that he filled out when he got his number is available for $27 from the USA government, but it will tell what his job was, his parents names and where he lived back at that time. It won't tell about his family.Vil dere vet om han hade barn eller etterkommerer, tror jeg?KontaktaLaurie Heupel chester@montana.comHun er 'lookups volunteer' Her er websidehttp://www.greatfallslibrary.org/cchs.htmlDere skulle fråge om de har Obituary eller Death Notice.Cascade County Historical Society 1400 1st Avenue North Great Falls, Montana 59401-3205Contact: Cindy KittredgeYou should also be allowed to get his death certificate because it is over 30 years ago.Perhaps someone from: Great Falls Genealogy Society 1400 1st Avenue North Great Falls, Montana 59401 USAE-Mail: GFGS@mcn.netPeople to Contact:Alice Heisel 732 33rd Ave. NE Great Falls, MT 59404Larry Spicer 1709 2nd Ave. South Great Falls, MT 59401 www.switchboard.com er telefon hvitsidene i USA. Det finns 34 Matheson som bor i Montana nå. Dere kan kanske skrive et brev til dem? (Men det koster . . ) MT er Montana.Good luck, Taryn from Minnesota, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Sveinung Horgen

Til Taryn Flolid i MinnesotaKan du kanskje hjelpe meg med å få frem dødsattesten til min kone sin bestefar som heter Matt Matheson og hans dødsdag var 15 november 1969 i Montana. Min kone har forsøkt men får det ikke til og hun vet heller ikke hva hun gjør feil når hun ikke klarer det.Har vert innom alle dødsannonser i montana men klarer ikke å få de ut på skjermen, hva gjør jeg feil? Håper du kan hjelpe megmvhTorill og Sveinung Horgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.