Gå til innhold
Arkivverket

[#10965] Lars Jacobsen (ca. 1682-1748), forpakter på Mindnes på øya v/Tjøtta (Nordl.)


Gjest Liv Nordset
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Nordset

Søker etter opphavet til Jars Jacobsen Mindnes (eller Myndenes) som muligens kom fra Tjøtta. Han ble forpakter på Mindnes i 1720. Gården lå dengang under Dønnesgodset. Samme år giftet han seg med Ane Larsdatter, enke etter den forrige forpakteren Peder Frantzen (Winter?).Det har vært antatt at Lars var sønn av godseier Peder Jacobsen Falch på Tjøtta (jfr. Alstahaug Kanikgjeld), men dette blir tilbakevist av slektsgransker Arnt O. Åsvang i hans hefte om Falch-slekten på Helgeland.Er det noen som kjenner til Lars Jacobsen og/eller hans kone Anne Larsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Alv Evardsen

Hei Liv.Om noen kan gi noen ytterligere opplysninger om disse vites ikke. Men, etter de opplysninger jeg har, skulle Ane hete Ane Hansdr. og ikke Larsdr. Fra denne Ane og mannen Lars og ned til meg har jeg allt. Hvordan blir dette din slekt ? Hilsen Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. Jeg beklager, men nu var jeg visst litt rask.-- På Mindnes var Lars g.m. Ane Hansdr. Hun g.2.m. Petter Frantzen. Petter Frantzen g.2.m. Anne Larsdr.-- Håper dette nu blev rett.-- Skifte etter Ane Hansdr. 1715. Skifte etter Peter Frantzen 1720. Hilsen Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Nordset

Hei Alv! Høyt at flyve - dypt at falle. Jeg trodde i to øyeblikk at jeg endelig skulle få vite noe om 'min' Ane. Men det er nok Ane Larsdatter jeg skal ha tak i. Ane Hansdatter var, som du skriver - Peder Frantzen's 1. kone og Ane Larsdatter hans 2.Det gikk visst inflasjon i navnene Ane og Lars dengang. Ane Hansdatter hadde 4 barn med en tidligere ektemann som het Lars, hvorav 2 het Ane. Kjenner du noe til disse? Jeg fantaserte litt over om Peder F. kunne ha giftet seg med en av dem. (?)Vet du forresten om Ane Hansdatter's 1. ektemann Lars også var forpakter på Mindnes? Og har du slektsnavnet hans? Hilsen Liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen Liv.Denne Ane Hansdr., g.m. Lars er foreløbig så langt jeg kommer på denne gren av min slekt. Etter vanlig oppkallingsskikk ville jeg tro at denne Lars fra hennes 1. ektesk. enten må ha hett Pedersen eller Hansen, da deres to sønner heter så.-- Om Lars var forpakter vet jeg ikke sikkert. Leste et sted, at en Laurits Frantzen Trondhjem skulle ha stått som forpakter i omtrent samme tidsrom, men hva som er hvad vet man jo ikke før man har fått kontrollert. Før eller siden må det vel la seg gjøre å finne ut noe mere om disse, da de åpenbart ikke var vanlige 'fisker-bønder'.- Anes andre ektem., Petter Frantzen var onkel til Godseier Frantz Nilsen Winter på Vevelstad. -- Anes sønn, Hans Larsen kom til Hestun i Vevelstad og blev min stamfar. De andre barna har jeg ikke p.d.d. særlig mye opplysninger om. Jeg skal nu forsøke å ta tak i denne grenen litt igjen, så får vi se.-- Ellers så må du bare spørre. Selv er jeg selvsagt mottagelig for allt som kunne være av interesse. Beste hilsen Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Jeg har et spørsmål til Alv Evardsen. Jeg har en 6-tippoldefar som het Hans Hansen f ca 1661 d ca 1746,som var gift med Karen Salamonsdatter og som bodde på Hestun. Kan dette være samme person som er din ane? På en annen del av mitt stamtre har jeg en 4-tippoldefar som her Ole Pedersen, f 1745 på Hestun, d 08.05.1822. Sistnevnte var bosatt på gården Øverjorden (Øvre Hesterås) i Halsfjorden. Jeg har ingen dokumentasjon på hvem som var opphav til Ole, men jeg vet at Hans og Karen hadde en sønn som het Peder Hansen. Vet du noe om ham og hans eventuelle etterkommere? Mvh Agnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Nordset

Hei igjen Alv!Takk for svar! Jeg ser du har noen data fra Hestun i Vevelstad. Lurer på om du kjenner til min stamfar på morsiden, Jens Rasmussen f. ca. 1725-d.1781? Han kom muligens fra Ytre Hoddøy, Fosen, som jekteskipper hos Sivert Olsen, i 1740-årene, kjøpte gården Tuen av Sivert og giftet seg med Marit Pedersdatter i 1766. Hans slekt har bodd på Tuen i over 200 år og etterkommerne på gården het henholdsvis Rasmus og Jens i 4 generasjoner. Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen.--Ja og nei.-- Denne Jens Rasmusen kjenner jeg ikke til. Ser i skiftene, at det på Havn var skifte etter en Karen Berg g.m. en Sevald Olsen. I skiftet er det noen arvinger i Fosen, men om det har noen relevans aner jeg ikke. Skulle ønske det hadde vært en skikkelig gards og slektshistorie over området. -- ---- Agnars spørsmål: Denne Hans du nevner, går jeg ut ifra er den samme som det er skifte etter i 1746 på Hestun. Han hette Hans Larsen og var f. på Mindnes, sønn av 'Lars' og Ane Hansdr. Hans var g.m. Karen Salamonsdr. Deres sønn, Peder Hansen = min stamfar. Deres datter, Anne Hansdr., g.m. Ole Pedersen, Brasøen. Men om dette er riktig Ole for deg vet jeg ikke, da jeg ikke har gått disse nærmere etter. Jeg får vel ha dere i minne, dersom noe dukker opp.-- Beste hilsen Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Nordset

Hei Alv!Sivert Olsen og kona hadde nok arvinger i Fosen for han var også fra Ytre Hoddøy.Skulle du finne noe i eller om skiftesamlinger e.l. som angår Jens Rasmussen eller kona Marit Pedersdtr. så vær snill og gi meg et ord.Beste hilsen Liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Hoddøya ligger nok ikke på Fosen, men i Namdalen. Øya ligger på sørsida av Namsfjorden og hører i dag til Namsos, før ca 1965 til Otterøy og før det igjen til Fosnes.Dersom det står i kilda at en person var fra Fosen, var han/hun sannsynligvis ikke fra Hoddøya. Fosen er som regel det samme som Fosen fogderi, men kan i sjeldne tilfeller, svært langt tilbake, være Kristiansund. Disse folka på Mindland er mest sannsynlig fra Fosnes, ikke Fosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Til Alv Edvardsen. Hans Larsen og Karen Salamonsdatter hadde en datter som het Karen Hansdatter. Hun var gift med Nils Eriksen, Hestun, og er min Ane på farsiden. Den Ole Pedersen som er min ane på morsiden er ikke den Ole som var gift med Ane Hansdatter. Mitt spørsmål er om din stamfar, Peder Hansen, hadde en sønn som het Ole. Beste hilsener Agnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Nordset

Hei Halvor!Takk for opplysningen. Jeg lurte også på dette jeg hadde fått oppgitt at Hoddøy lå i Fosen da jeg fant øya utenfor Namsos. Men trodde kanskje øya hørte til Fosen den gang.Opplysningene jeg fikk om dette har jeg fra en erfaren slektsforsker og han skrev muligens feil og mente Fosnes. Men det gjør det hele litt usikkert. Vet du om jeg kan finne opplysninger om Jens Rasmussen fra Ytre Hoddøy, alternativt Fosnes fogderi/Kristiansund, omkring 1725, på nettet?Folka på Mindnes har ingenting med Hoddøy å gjøre - så vidt jeg vet da. Dette gjelder en helt annen gren og burde kanskje ikke ligge under denne overskriften, men slik ble nå debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. Måtte 'tenke meg om litt'.-- Jeg får be Liv om unnskyldning for at jeg gir et svar til Agnar her.-- Dessverre har jeg ikke navn på andre barn av Peder Hansen, f. Hestun, enn akkurat min ane. Kanskje noen andre vet det ? Til Liv:-- Dersom jeg kommer på noe 'lurt', kan jeg vel komme tilbake. Jeg har bestillt noe litterarur jeg må gå igjennom. Kanskje det dukker opp noe.-- Dersom du selv kommer på noe som jeg kunne ha nytte av, kanskje du ville dele ? Beste hilsen Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Nordset

Hei Alv. Fint hvis du gir meg et ord om du finner noe - enten det nå er på Mindlandet eller Vevelstad - som angår dem jeg leter etter. Og selvsagt skal jeg dele dem meg hvis jeg finner noe. Du finner meg i Telefonkatalogen på nettet hvis du vil sende e-post. Hvor finner jeg deg? Beste hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei Liv. Jeg klarte ikke å lete meg frem til din mail adr. Skulle gjerne ha tatt opp en sak.-- Kanskje du kan maile meg ? Alv. alvedvar@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Klaus Johnsen

Jeg har følgende notat på Lars Jakobsen, hentet fra Simon Ellefsen for noen år siden:Mindenes gård i Tjøtta ble 26. sept. 1720, ifølge bygselskontrakt, overdratt til Lars Jacobsen fra Tjøtta, samt gården Bragstad på Mindlandet som han brukte som avlsgård. Skifte 24 sep. 1750, Mindenes, Tjøtta: Begynt 17. nov. 1749, sluttet 24. sept. 1750. Gjenlevende kvinde Ane Larsdatter og deres børn: Jacob Larsen 21 år og Marianne Larsdatter 25 år, umyndige og uforseet. Petternelle var død førinden. Tilstede var enkens verge, hennes bror Sr. Anders Falch, lensmann, og lagretsmann Johannes Jonsen Bragstad. Registrert av sorenskriver Jens Lessøe og tjeneren Johan Tuusmand. Boeds verdi 727 spd. 5 ort og 8 skilling. Stort skifte. Av sølv: 3 sølvbegre merket: F.S.A.H.D.; L.I.S.A.L.D.; P.F.S.A.H. Sølvskeer merket: L.I.W.A.H.D.; A.I.S.A.L.D.; P.I.S.I.S.D.; F.S.A.H.D.; P.S.S.; E.I.S. og anno 1651, en ske.Etter dette skal Ane Larsdatter ha hatt en bror, lensmann Anders Falch. Hennes far skulle i så fall vært en Lars Falch. Jeg kan ikke finne noen passende Lars Falch.Jeg er også interessert i opplysninger om Ane Larsdatter.Mvh Klaus Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.