Gå til innhold
Arkivverket

[#10966] Arkiv over håndverkere eller utstedte mesterbrev e. l. i Bergen, rundt 1800?


Gjest Heidi Lyshol
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Lyshol

Jeg er på jakt etter mer informasjon om Georg Hechel, som var murmestersvenn i Bergen i 1787, murmester i 1801. Han skal ha hatt noe med Bergen Domkirke å gjøre, sies det.Jeg har spurt Bergen Murmesterforening, men de har ikke noe særlig arkivmateriale som går så langt tilbake i tid. Min kontakt snakket om at det fantes et Bergen Murmesterlaug før foreningen ble stiftet i 1902/3, og at den moderne foreningen hadde overtatt noen papirer. Er noe mer deponert hos dere? Har dere andre kilder jeg kan få tilgang til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg finner ikke Georg Hechel i Bergen borgerbok 1752-1865.Papirene etter mange gamle bergenske laug er plassert i manuskriptsamlingen ved Universitetsbiblioteket i Bergen. I Statsarkivet i Bergen finnes det ikke noe av det materialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Heidi Lyshol

Nå skal jeg en snartur til Bergen i neste uke - og kommer til å ha noen ledige formiddagstimer mandag eller tirsdag.Noen gode råd når det gjelder arkivsøking på UB?Det er murmesterlauget jeg er på jakt etter - en kar (trolig fra Nürnberg) ved navn Georg Mathias (erller Jørgen Mikael) Hechel skal ha vært murmester i Bergen omkring denne tida. Det moderne murmesterlauget (altså Bergen murmesterforening) hadde visst ikke særlig mye så gammelt materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.