Gå til innhold
Arkivverket

[#10967] Leter etter mors tipp-tippoldefar Jens Rasmussen d.1781 i Vevelstad, Helgeland


Gjest Liv Nordset
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Nordset

Jens Rasmussen antas å ha kommet til Vevelstad rundt 1750, men ingen vet hvorfra. Han kjøpte gården Tuen v/skjøte 25.10.1775 og gården har vært i slektens eie siden. Han giftet seg i Vevelstad med Marit Pedersdtr. og fikk 3 sønner med henne: Petter (1767-1827), Rasmus (1770-1830) og Nils (1776).Det skulle vært artig å vite hvor Jens kom fra om noen kan hjelpe med å finne ut det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Øystein Lillegaard

Jeg ser at det er ett skifte på Hestun i Tjøtta, der alle disse personene er nevnt. Skiftet er fra 1782 og det ser da ut for at det er Jens som er død. Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Nordset

Hei Øystein!Takk for svar! Hvor fant du dette skiftet? Ser du om det står noe om når og hvor Jens Rasmussen ble født?Siden jeg skrev innlegget har jeg fått tips om at Jens muligens kom fra Hoddøy i Fosen, Nord-Trøndelag. Han var visstnok jektestyrmann og ansatt hos Sivert Olsen som kom fra Hoddøy til Vevelstad omkring 1750.Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Skiftet er hentet fra Svein Edvardsen sine skiftebøker. Jeg gjentar skiftet i sin helhet her: Hestun; Tjøtta 1782 Jens Rasmussen er hovedperson Marithe Pedersdatter er ektefelle Peter Jensen er 14 år og sønn Rasmus Jensen er 13 år og sønn Niels Jensen er 5 år og sønnJeg har sett litt i skiftene for Herøy, Tjøtta, Alstahaug for å finne Jens som sønn når Rasmus dør, men har ikke funnet han der. Øystein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Nordset

Hei igjen Øystein!Det er nok 'min' Jens Rasmussen du har funnet. Jeg har de 3 sønnene hans, riktignok født et år tidligere enn i skiftet, men det kan jo bero på når på året skiftet ble holdt. Altså ikke mer om Jens.Men takk likevel. Skulle du finne mer så send gjerne e-post til .Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.