Gå til innhold
Arkivverket

[#10969] Ole Olesen Frank, Frankmoen (Folldal i Gudbr.dalen) F.1728-D.1803


Gjest Inger Jo Tellefsen
 Del

Recommended Posts

  • 3 måneder senere...
Gjest lindis Rokstad

Hei. Jeg drar frem denne tråden og håper på respons. Jeg søker fortsatt etter opplysning om Marit Christensdtr gift med Tellef Olsen. Ole Olsen Frank, er en nøtt som jeg kaver med å løse. Så alt av opplysninger mottas med stor takk.Vennlig hilsen Lindis Rokstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hvis din Ole Olsen Frank er den samme som den som er nevnt i første innlegg her (pukkverksarbeider i 1801), så er han nevnt i Folldal bygdebok under Frankmoen (bind 1, side 185). Han ble født ca 1728, død 1803, gift med Goro Summundsdatter fra Brennryeni i Folldal. Han hadde en sønn med samme navn, gift med Marit Tollefsdatter fra Beitrusten i Folldal. Det sies at den første Ole Olsen Frank ryddet plassen, men ingenting om hvor han kom fra.Når det gjelder de to andre personene du nevner - tid og sted mangler - er de fra Folldal, kan jeg forsøke å hjelpe ut fra bygdeboka. Men da må du først gi mer informasjon!Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg har skumlest gjennom boka om Alvdals gruvehistorie av Leif Braseth i kveld og skal referere det som står skrevet om Frankplass i Alvdal, men vet ikke hvor relevant det kan være for ditt spørsmål vedr Ole Oleson Frank.Referat: Navnet har sammenheng med den første brukeren på garden. Navnet er opprinnelig tysk, og det kan føres tilbake til en av de 16 tyske gruvefolkene som kom til Kvikne Kobberverk i 1635, innkalt av kong Christian 4. Frantz Franke kom fra Thüringen og var garmaker ved Sverja hytte.Sønnene hans kom til gruver og hytter andre steder i Fjellregionen, både i Folldalen og i Rødalsgruva. En annen med etternavnet Frank skal ha bodd på Torsplassen.Garden har navn etter Peder Frantsson Frank som var smelter ved Lovise hytte fra 1750 og utover. Hvor det etterhvert ble av han og etterkommerne hans, vet vi ikke.Omkring 1800 kom det nye til Frankplass. Noen av dem tok seg arbeid på hytta.Ettersom slekta du leter etter antagelig kom fra Tyskland, så er det i hvertfall et tysk spor her.mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis Rokstad

Hei. Takk for svaret. Den Ole Olsen Frank jeg søker, bodde på Frankmoen i Folldal under Grimsbu. Broren Peder dro fra Frankmoen ca 1760. Har en følelse av at det er Tysk slekt, for Frank(Franche) var jo ikke et vanlig etternavn eller gårdsnavn på den tiden.Lindis Rokstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg skal sondere litt rundt dette i lokalmiljøet her, jeg bor jo selv ikke langt unna Frankmoen.Har skrevet ut tråden og skal ta den med til lokale historikere her.mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Alander

Har blitt oppmerksom på diskusjonen av sambygding Reidar Oddløkken.Peder og Ole Frank i Folldal var vel trolig brødre. De kom nok til Folldal da gruvedrifta her starta omkring 1750, trolig fra Kvikne. De må være sønner av en Ole Frank som bodde på Frankstøa på Kvikneskogen (Nordskogen) omkring 1700. Denne Ole igjen er vel da sønn av Andreas Frank/Francke på Flatmo på Innset, som hadde en sønn Ole som Innsetboka ikke har noe mer om.Bygdebøker som inneholder mer: - Tronshaug: Innset - en bygdebok. - Hagen: Kvikne bd. II (nesten bedre enn reviderte Kvikneboka om Frankene - det var flere småplasser på Kvikne med Frank i navnet). - Streitlien/Alander: Bygdebok for Folldal bd. I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis Rokstad

Hei. Tusen takk for hjelpen. Kan jeg nå gå ut fra at min Ole Frank er fra den omtalte Franch slekten nevnt på innlegg nr 12?Hilsen Lindis Rokstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Sundseth

Vi hadde et lengre ordskifte om Swanner og Franke-slektene gående under Generelt her på Web-debatt i mars, tema nr. 37440. Der er de fleste av de spørsmål som er reist her forsøkt besvart av personer som har forsket på disse slektene. Lenke Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis Rokstad

Hei. Har prøvd å koble litt ut av tidligere innlegg inn på min ane linje, men gir opp. jeg går nå ut fra at Johan Andersen Franche gift med Annichen Johansdtr er far til Ole Johansen Franche f 1688, som antagelig er far til min ane far Ole Olsen Frank f 1728. Men hvem var foreldre til Johan Andersen Franche?Hilsen Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis Rokstad

Hei. Jeg prøver igjen. Er det noen som har opplysninger om spørsmål i innlegg nr 39???Vennlig hilsen Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Bjørn Sundseth

Svar til Lindis Rokstad (39): Johan Andreassen (ikke Andersen), f. kring 1650, gift med Annichen Johansdatter, var vel sønn til Andreas Frantzen Frank og Ingeborg Johansdatter. Om Andreas har jeg følgende: Både Andreas Franzen og hans far Franz Andreas (?) Franche var garmakere. Gården deres ble derfor kalt garmakerplassen: 'I eldre tid gikk eiendommen [Flatmo Nordre] til vanlig under navnet Gahrmakerplassen, hos gahrmakrom. [...] Første brukeren på denne plassen var Frantz Franck. [...] Sønnen Andreas overtok bygsla på plassen. Han nevnes som gahrmaker i tiden 1648-1652 da han ble ansatt som hyttemester. I kvegtellingen 1657 er han oppført med en besetning på 2 kuer og 1 gris. Kona het Ingeborg. De hadde barna: 1/ Frantz, 2/ Johan, 3/ Anders, en tid eier av gården Stai i Kvikne, 4/ Ole og 5/ Iver. De to sistn. hører vi ikke mer om. Sønnen Johan tok over bygsla på plassen.' (Anders E. Tronshaug, 1975, side 466, 468.)'Andreas Francke vart i 1648 garmakar og i 1652 hyttemeister ved Innset.' (Olav Tryggve Hagen 1951, side 432.)Som garmaker sto Andreas Franzen for brenningen - garingen - av kobberet. Som hyttemester var han verkets metallurg. Hyttemesteren sto under bergskriveren, bortsett fra i rene metallurgiske spørsmål.'Hans [Niels Ibsens] ettermann i hytteskriverstillingen ved Inset ble Peder Pedersen Mörch, med Andreas Francke som hyttemester etter Tobias Fogtmann. [...] Etter anlegget av flere og flere kobberverker i det Nordenfjeldske distrikt forefant der som tidligere nevnt nogen bevegelse blant bergfolkene frem og tilbake mellom de forskjellig verker. [...]I Inset-hyttene [...] garmakerne Franz Francke og sønnen Andreas Francke, som visstnok også fungerte som natthyttemester [...] Efter bergfaldet forlot han verket.' 'Ragnvald Støren 1946, side 37, 50-51.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Bare litt for moro skyld, i tema 78280 nevner jeg noe rekvisita fra et skifte i Folldal, i dette skiftet er Ole og Peder Frank (Franck)nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Reidar Oddløkken

44, Det er i skifter omtalt i en protokoll ang. Garden Faaldalen i Grimsbu(Folldal), garden og slekta i åra fra 1739 til 1785. Har du ei mail-adr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.