Gå til innhold
Arkivverket

[#10971] Ejerkredsen til D/S Fulton af Bergen i perioden 1900-1920


Gjest Hans Falch
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Falch

Min farfar Hans Falch født 1860 i Førde, Sunnfjord var skibsfører og partreder på skibet D/S Fulton af Bergen i ca. 1920 solgte han skibet.Hans Falch har som kaptajn på skibet i perioden ca.1900 sejlet på Amerika og England .Kan der siges noget om ejerkredsen til D/S Fulton af Bergen i perioden 1900 til 1920.Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

D/S Fulton ble bygd i 1899, men først registrert av Bergen skipsregister 28.september 1904. Da var det et konsortium som kjøpte skipet for kr. 262 500. Partseierlisten er ført i skipsregisterprotokollen (IV-109). De største partseierne var Rasmus F. Olsen, 6%, kaptein Hans Falch, Aarhus, 5% (i tillegg fru Helene Falch, Aarhus, 1 %), Claus Hansen, 4%, Wilhelm Giertsen, 4%, Børre R. Giertsen, 4%, O. Johannessen L.S., 3%, H. Prante, 3%, Alex B. Grieg, 3% - i tillegg en rekke andeler på 2%, 1% og 1/2 %.Protokollen forteller om overdragelser av parter fram til januar 1917, da skipet ble slettet av registeret. Forklaringen var at en tysk undervannsbåt hadde senket skipet 28. januar 1917, da det var på vei til Nantes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Hans Falch

Tillægsspørgsmål:Findes der i Partseierlisten ført i skipsregisterprotokollen (IV-109) oplysninger om Sigurd Mohn har erhvervet parter i skibet Fulton?Fremgår det af skipsregisterprotokollen om Hans Falch har afhændet parter i skibet Fulton?Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg var ikke klar over kilden skipsregister. Hvor finnes dette og hvilke områder dekkes? Er dette landsdekkende kildeserier?Jeg har tidligere bladd i skatteprotokoller for redere - som i alle fall nær meg er lagret i kommunearkiv. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Svar på siste spørsmål først: Skipsregistrene er ført fra 1902 av, og skal nok være å finne i sorenskriver/byfogdarkivene til alle havnebyene. Det er 'panteregistre' for skip, og føres i protokoll opp til 1935, deretter på løse blader - a la grunnboksblad. Til rekkene av protokoller hører det bilag, ofte med utskrifter fra forhandlingsprotokoller etc. i rederiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Hans Falch, Aarhus, solgte 1/100 i Fulton til Sverre Monsen for kr. 6500 ved skjøte datert 26. mai 1916, og 1/100 samme dag til Olaf Thornquist for kr. 6300.Noen Sigurd Mohn finner jeg ikke i aksjonærlisten, derimot R. Mohn-Olsen med 12% og Ingeborg Mohn-Olsen med 15%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.