Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Olle Elm

[#10974] Varnes - flera släkter?

Recommended Posts

Gjest Olle Elm

Hej, Min mormors bror Per (Vilhelm) Svensson, född 1889-09-04 på Varnäs, Almö, Förkärla socken, Blekinge, Sverige, emigrerade till Norge och bosatte sig i Rjukan. Hans släkt kallar sig Varnes efter föräldrahemmet Varnäs i Sverige, (fortfarande i släktens ägo). När jag går in i skattelistorna för 2001 finner jag mycket riktigt 'Varnessar' i Rjukan, men också på andra platser. Finns det fler än en släkt? Med vänlig hälsning, OllePS. Frågan ställs då jag idag satt och läste ett brev från Per i Norge till min mormor i Blekinge daterat Rjukan 1/8 -37. Han kallar sig fortfarande Per Svensson. DS

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Olle Elm

Hej igen, Roade mig med att söka i google och med norska som språk. Inser nu att min fråga möjligen var för simpel och att det givetvis bör finnas flera släkter Varnes. Fann följande t ex: Varnes ligger på øya Fogn i Finnøy kommune, Varnes, Hedrum, en av de mektigste trønderhøvdingene; Torberg av Varnes ...Min mors 'onkel Per':s familj valde alltså ett familjenamn som är ortnamn både i Norge och Sverige. I Sverige finns 5 platser med namnet Varnäs. Tack för mig, Olle Elm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

De som slekter fra Hedrum staver navnet 'Hvarnes'.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Olle Elm

Kristian Hunskaar, Tack för den upplysningen. Vänligen, Olle Elm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.