Gå til innhold
Arkivverket

[#10974] Varnes - flera släkter?


Gjest Olle Elm
 Del

Recommended Posts

Hej, Min mormors bror Per (Vilhelm) Svensson, född 1889-09-04 på Varnäs, Almö, Förkärla socken, Blekinge, Sverige, emigrerade till Norge och bosatte sig i Rjukan. Hans släkt kallar sig Varnes efter föräldrahemmet Varnäs i Sverige, (fortfarande i släktens ägo). När jag går in i skattelistorna för 2001 finner jag mycket riktigt 'Varnessar' i Rjukan, men också på andra platser. Finns det fler än en släkt? Med vänlig hälsning, OllePS. Frågan ställs då jag idag satt och läste ett brev från Per i Norge till min mormor i Blekinge daterat Rjukan 1/8 -37. Han kallar sig fortfarande Per Svensson. DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen, Roade mig med att söka i google och med norska som språk. Inser nu att min fråga möjligen var för simpel och att det givetvis bör finnas flera släkter Varnes. Fann följande t ex: Varnes ligger på øya Fogn i Finnøy kommune, Varnes, Hedrum, en av de mektigste trønderhøvdingene; Torberg av Varnes ...Min mors 'onkel Per':s familj valde alltså ett familjenamn som är ortnamn både i Norge och Sverige. I Sverige finns 5 platser med namnet Varnäs. Tack för mig, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.