Gå til innhold
Arkivverket

[#10980] Vågå- Eli Olsdtr.


Gjest Helge Bjerkevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Bjerkevoll

Ser her er mange på forumet med opplysninger fra dette distriktet. Selv er jeg ute etter opplysninger om min tippoldemor og hennes foreldre. Eli Olsdtr. gift med Peder Johnsen Lillebrenden. Er ved folketelling 1865 oppgitt å være fra Vågå. Da jeg ikke har tilgang på kirkebøker eller andre kilder fra Vågå håper jeg på hjelp. Hun fødte sin sønn Ole i 1830 (Dovre) og skal i følge folketelling 1865 være fødd ca 1785. Kan det finnes et giftermål i Vågå rundt rette tidspunkt (1839+ -), eller et dåpsbarn rundt 1785-90 som Eli Olsdtr. Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fant en Elie f. 1790 Vågå, klarte ikke å tyde dato. Mor Mari Jacobsdt. utlagt til far Ole Olsen. Faddere Haldog? ba....., S.....Aasen?, moren?, Ragnild ibid, Guri ibid.Som du ser så har jeg ikke klart å tyde det.Ikke gift i Vågå 1834-42.Lesjaboka bd. 3 s. 403, Jerkenhaugen u/Bø grd. Mari Jacobsdt. ca. 1760-1808 gift 1797 Jon Jørgensen 1737-1809. Mari er ukjent for forfatteren, så hun er nok ikke fra Lesja. Kanskje Vågå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Hei Berit, takker for svar.Først må jeg rette opp en skrivefeil i mitt første innlegg. Giftermål skal være 1930, eller tidligere. Da Elie og Peder er oppgitt som foreldre E(kte) ved sønnens dåp 11.06. 1930. Elie født 1790 kan være den rette, da folketelling 1865 kanskje oppgir for høg alder på Eli (elli, elie) og 40 år ved sønnens fødsel vel er mer normalt. Så et giftermål mellom en eli olsdtr og Peder Jonsen i Gudbrandsdals-området rundt 1930 er mitt håp om å finne eli. Får vel søke litt på folketelling 1801 på de navn du har oppgitt for eventuelt å finne noen tråder.vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Helge Bjerkevoll

Tillater meg å løfte denne tråden og rette opp noen feil årstal fra en sen kveldstime.Elie og Peder fikk altså en sønn døpt 1830. Da sønnen er 'ekte' må altså foreldrene være gift. Da Eli er oppgitt å være fra Vågå, er det vel mest sansynlig at bryllupet sto der. Og i så fall finnes de forhåpentlig i kirkebøkene 1830 eller tidligere. I kirkebøkene for Lesja/Dovre hvor de bodde og som er lagt ut på nettet finnes ikke deres ekteskap.Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.