Gå til innhold
Arkivverket

[#10981] Even Arntsen Foldstad, f. 1797 i Støren, og sønnen Arnt Evensen, f. 1830


Gjest Aslaug Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aslaug Andersen

Even kalte seg Nordtømme da han ble g.01.11.1832 m. Kirsti Kristoffersdtr. Storrø f.1804 i Budal. De hadde sønnen Arnt Evensen f. 02.05.1830. Sønnen Arnt finner en igjen da han ble konf. i Leksvik, Nord-Trøndelag, 15.07.1849, er da på gården Heglie. Så vet jeg ikke mere om ham før han i 1864 blir far til sønnen Helmer, med Beret Isaksdtr. Skilliaas i Overhalla. Det jeg er interessert i å finne ut er følg.: Hvor ble Even Arntsen og Kirsti boende, flyttet de til Leksvik, eller var det bare Arnt som gjorde det? Hadde de flere barn? Da Arnt og kona Beret døde sist i 1880-åra(?) i Namsos, er det sagt at en sønn av dem ble bortsatt til en bror av Arnt, i Leksvik. Arnt kalte seg Vanvig, trolig etter å ha bodd i Vanvikan, Leksvik. Håper noen kan hjelpe med noe av dette. Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei! Jo, det er på Nordtømme i Horg, beklager at jeg ikke skrev det. Finner du noen Even Arntsen der fra ca. 1830-32? Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei igjen! Jeg lånte bygdebøkene fra distriktet der for noen år siden. Da var det ikke kommet bok for Horg, men nå skal jeg ta en tur på biblioteket her og bestille den. Så får jeg se om jeg finner dem jeg leter etter. Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I Horgboka står følgende under Sørstu Nordtømme:Even Arntsen Folstad, trolig fra Bortistu Folstad i Støren, f. 1797, gift 1834 med Kjersti Kristofferdatter Storrø, født 1804. Brukere i Sørstu Nordtømme.Barn: Marit, født 1833, død samme år, Siri, født 1834, gift på Gylland, John, født 1837, død samme år, Kristoffer, født 1839, reiste til Trondheim i 1857. Ett barn til levde i 1841. Kan være det eldste.I Størenboka under Bortistu Foldstad står bare at Even Arntsen, født 1797, reiste ut av bygda. Han var sønn av Arnt Arntsen Foldstad og Siri Evensdatter Rogstadøyen.Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei igjen. Jeg fant noe mer i Horgboka:Even Arntsen kjøpte gården Sørstu for 100 spesiedaler i 1832.Allerede i 1839 solgte Even og Kjersti gården. De hadde gjort seg skyldige i et brotsverk. De måtte sone tre år i tukthus i Trondheim. Det nyinnstiftede formannskapet i Horg drøftet i 1841 hvordan de skulle forsørge de tre barna mens foreldrene sonet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Astrid! Dette er den rette familien. Det kan jo være at Arnt, som var den eldste, er den som er nevnt i 1841. Ellers vet jeg ikke om han vokste opp hos foreldrene ettersom de først ble g. 2 år etter hans fødsel. Noen ganger ble et såkalt 'uekte' barn oppfostret hos morens foreldre, men det kan jo hende at det ikke var slik her. Takk for hjelpa, dette har jeg lurt på i mange år, for Arnt var min oldefar. Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei! Vi har visst skrevet samtidig! -Det var jo litt av en 'nyhet', men hva forfedrene foretok seg må en bare ta til etterretning!! Kanhende de flyttet til Leksvik etter dette? Det kan ikke ha vært særlig hyggelig å komme tilbake til Horg etterpå. Men det står vel ikke noe om hva slags brotsverk det var, eller hvor det ble av barna, ettersom du ikke nevner det? Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Hei Astrid ! Har du tilgang på bøkene fra Tukthudet så står der hva dei hadde bedrevet,sikkert ikke noe alvorlig siden dei fikk så lite straff. Ps.3 år var vel passende for han som kjørte ned Lykkens portal? Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det eneste som jeg kan se står i tillegg til det jeg alt har nevnt, er at 40 spesiedaler av salgsummen for gården ble holdt tilbake til oppfostring av barna.Kommer jeg over noe mer, skal jeg gi lyd fra meg. Det kan vel tenkes broren Christoffer kom til Leksvika, siden Arnt hadde en bror der som oppfostret hans sønn. Det finnes en Chr. A. der i 1865, men han oppgis ikke som født i Horg.Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Astrid! Du skriver at det finnes en Chr.A. i Leksvika i 1865, men som ikke er f. i Horg. Han skulle vel hete Chr.E, for Evensen og ikke Arntsen. Jeg kan ikke finne noen Chr.E. hverken i Sør- eller Nord-Tr. i 1865/75, men det er vel ikke alle kommunene det er lagt ut 1875-tellinga for. Men det kan vel også tenkes at det ikke står Horg som fødested hvis han har bodd et annet sted før han evt. kom til Leksvik. Broren Arnt, er nevnt med fødested 'Lexvigen' og ikke Støren da han ble far til Helmer i 1864. Familien trodde også at han virkelig kom fra Leksvik, så det har tatt meg veldig mange år å komme så langt som dette! Derfor sier jeg takk til dere som har funnet noe og kommet med meninger. Jeg antar at jeg spør ST i Tr.heim om hva som står i rettsprotokoller/tingbøker. Men tar gjerne imot flere tips hvis noen finner mere. Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Anne Sagflaat

Lenge side denne debatten var aktiv, men nå har det kommet så mange nye scannede kirkebøker på nettet, kjempefint. Leter egentlig etter noe helt annet, men fant tilfeldigvis denne: Vår Frue kirke Trondheim, dåp 28.05.1948 Hans, foreldre Arbeidsmand Even Arntsen Foldstad og hustru Kirsti Christoffersdatter. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Anne! Dette var en kjempeoverraskelse! Hadde ikke trodd at noen skulle finne noe mere etter så lang tid, men det har du gjort! Jeg har spekulert i alle år på hvor det ble av Even og Kirsti, og ettersom jeg ikke fant dem noe sted i folketellinga for 1865 hadde jeg nærmest gitt opp. Men en skal aldri si aldri, - heter det. Jeg kan se at Even har tatt tilbake sitt tidligere navn Foldstad, fra gården Foldstad i Støren, der han ble født.Og så fikk de ett barn til, og var bosatt i Trondheim. Ja, da må jeg jo bare lete videre i Trondheim! Hjertelig takk til deg Anne, som kunne huske dette innlegget, og tok deg tid til å sende meg dette! Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Helt tilfeldig, eller kanskje ikke helt. Jeg har aner fra Støren og Folstad og har registrert veldig mange derfra. Jeg pleier å legge til notater på personer i slektsprogrammet mitt, her var det innlegget fra webdebatt som lå inne på Even Arntsen Folstad og som da kom opp da jeg søkte etter ham. Kanskje ikke så dumt å lagre litt 'for mye' av og til. Skal selvsagt gi beskjed om det dukker opp noe mer. Fint å kunne hjelpe andre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.