Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Arild Kompelien

[#10989] 1 matte tobakk

Recommended Posts

Guest Arild Kompelien

Noen som vet hvor mye ei matte tobakk var? På 1600- og 1700-tallet finner en dette ofte. Historisk leksikon nevner ei matte som en sekk flettet av bast, tauverk e. l. En slik sekk ble ei tid regnet som 144 kg, men da i mel. Videre ser det ut som ei matte bestod av 60 ruller tobakk.

Guest Berit Knudsen

Alt jeg har funnet er i et skifte på Sira øvre i 1764, og da var verdien på en matte tobakk 4 rd.

Guest Arild Kompelien

Ja, verdien er en ting, men mest er jeg interessert i mengden 1 matte.

Guest Sigbjørn Sandsmark

Der er gården øvre Sira i gamle Bakke komune nå Flekkefjord,er det denne som skifte er fra? Mvh Sig---

Guest Berit Knudsen

Hvor gården lå vet jeg ikke, men det ser slik ut.

Guest Kjellaug Robberstad Petit

Kan en matte vaere det samme som et pud? Dvs 16,38 kg. 144 kg tobakk hörest da litt mye ut.Synest aa huske at jeg har sett mel regnet enten i pud eller matte og trodde derfor det var noenlunde det samme.mvh Kjellaug R.P.

Guest Arild Kompelien

At det skal være det samme som pud tviler jeg på. Dette er etter det jeg ser en russisk måleenhet.Når man snakker om tobakk i matter, nevnes ofte også at det dreier som om hollandsk tobakk. Måleenheten kan derfor ha med Holland eller utlandet å gjøre.

Guest Arne Solås

Iflg. Norsk Hist. Leksikon veide en matte 9 pud (144 kg.) i 'nyere tid' i forb. med pomorhandelen av rugmel, - tidligere kanskje mindre.Mvh. Arne.

Guest Arild Kompelien

Det var ei grei side Tor Hauge viste til, men matte er ikke nevnt.

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.